Rate this post

عاشق وب: پژوهشگران کانادایی با همکاری دکتر ˮسپیده عباسیˮ، دانشمند ایرانی موفق شدند به بینش های جدیدی در مورد ترمیم پوست بعد از سوختگی شدید دست یابند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از فلیپبرد، افرادی که از سوختگی شدید و زخم های گسترده پوستی رنج می برند، معمولا باید با ظاهر بدشکل این زخم ها که اغلب سوزش و خارش زیادی نیز به همراه دارند، زندگی کنند. دلیل این مساله این است که فرآیندهای ترمیم بدن، با تمرکز بر پیش گیری از عفونت و بستن فوری زخم ها تکامل می یابند؛ در نتیجه بازسازی پوست و بازیابی بافت طبیعی پوست در اولویت قرار ندارد.
پژوهشگران “دانشگاه کلگری” (University of Calgary) کانادا با همکاری دکتر “سپیده عباسی” (Sepideh Abbasi)، دانشمند ایرانی این دانشگاه موفق شده اند تا گامی به سمت درک بهتر نحوه ترمیم زخم و ارائه داروهای بهتری برای این کار بردارند.
دکتر “جف بیرناسکی” (Jeff Biernaskie)، سرپرست این پژوهش اظهار داشت: ما گروه خاصی از “سلول های پیش ساز” (progenitor cells) را شناسایی کرده ایم که در غشای میانی پوست زندگی می کنند و ارتباط عمیقی با پوست دارند. سلول های پیش ساز، منحصر به فرد هستند برای اینکه می توانند دستخوش تقسیم سلولی شوند و سلول های جدیدی را برای حفظ یا ترمیم بافت ها تولید کنند. سلول های پیش ساز، بعد از ایجاد زخم، فعال و تکثیر می شوند و سپس به محل زخم می روند تا بافت جدیدی را بسازند و جای زخم را پر کنند.
وی اظهار داشت: این گروه پژوهشی در یک دوره پنج ساله تلاش کردند تا بدانند چرا بعضی از سلول های خاص پوست می توانند به بازسازی پوست و تولید پوست جدید بپردازند. آنها با روش های بسیار پیشرفته توانستند شکل گیری زخم و بازسازی پوست را مقایسه کنند.
بیرناسکی افزود: ما دریافتیم بااینکه این سلول ها، ریشه سلولی مشابهی دارند اما ریزمحیطهایی که زخم در آنها شکل می گیرد، مجموعه کاملا متفاوتی از ژن ها را فعال می کنند.
وی ادامه داد: ما در این پژوهش جدید نشان داده ایم که می توان محیط زخم را به وسیله داروها تغییر داد و یا ژنتیک سلول های پیش ساز را به صورت مستقیم اصلاح کرد. هر دو اقدام می تواند رفتار سلول ها را طی پروسه ترمیم زخم تغییر دهد و بر این روند موثر باشد.
این پژوهش، بینش های مهمی را در مورد سیگنال های مولکولی که در پروسه ترمیم زخم موثر هستند، نشان میدهد و سیگنال های ژنتیکی که می توانند بر فیبروز غلبه کنند و بازسازی پوست بزرگسالان را بهبود ببخشند، شناسایی می کند.
این پژوهش، در مجله “Cell Stem Cell” به چاپ رسید.

منبع: