Rate this post

به گزارش عاشق وب به قول مدیرکل مهندسی عملیات پستی و راهبری سرویس شرکت ملی پست، با راه اندازی و تجهیز هاب های منطقه ای پستی، سرعت ارسال بالا می رود و همینطور ضریب ایمنی مرسولات افزایش می یابد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، مرسوله پستی شامل پاکت و بسته می شود. پاکت یا پست نامه مثل قبوض، گذرنامه، گواهینامه که در پاکت ارسال می شود و در مقابل بسته و امانت هستند. در گذشته که افراد به هم نامه می نوشتند، ترافیک نامه خیلی بیشتر از بسته و امانات بود که بعنوان هدیه و سوغات می فرستادند. اما در شش سال قبل اتفاقی که در کل دنیا هم افتاده این است که حجم پست نامه در نمودار کمتر شده و بسته و امانت در حال افزایش می باشد.
محسن وطن پرست در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه ترافیک بسته و امانات در چند سال گذشته همگام با کشورهای دیگر افزوده شده و روند صعودی داشته، اضافه کرد: اما با شیوع کرونا این مورد شدت و شتاب زیادی گرفت. برخلاف اینکه بسیاری از کسب وکارها که در این زمان صدمه دیدند، به علت تاکید بر خانه ماندن و گرایش افراد به بحث تجارت الکترونیک و خرید و فروش از راه دور تلفنی و اینترنتی، کسب وکار پستی در بخش بسته و امانت افزایش پیدا کرد.
وطن پرست درباره آماره ترافیک بسته و امانات پستی در چهار ماه گذشته، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۹۰ درصد افزوده شده است. سال قبل از فروردین تا ۱۴ مرداد، در حوزه بسته و امانت ۸.۵ میلیون مرسوله داشتیم، اما سال جاری حدود ۱۶.۲ میلیون مرسوله بوده است. ازطرفی هر ساله اسفندماه هم معمولا پیک ترافیک پستی است. با این حال، تا آخر تیر ماه سالجاری در مقایسه با اسفند سال گذشته، در حوزه بسته و امانت ۲۵ درصد رشد داشتیم و محصولات اینترنتی ما هم ۲۴.۷ درصد رشد داشته است.

لزوم ایجاد ظرفیت با افزایش حجم مرسولات پستی
مدیرکل مهندسی عملیات پستی و راهبری سرویس شرکت پست تصریح کرد: افزایش حجم نیاز دارد که ما ظرفیت بوجود آورده و بسترسازی نماییم تا بتوانیم مرسولات را در زمان کوتاهی به دست مشتری برسانیم. با عنایت به این هجمه از مرسولات، ما با ترافیک قابل توجهی در مرکز تجزیه مبادلات لشکر که بعنوان هاب کشوری تلقی می شود مواجه شدیم، چونکه همه خطوط بین استانی ما به شکلی به تهران متمرکز بود. به جهت اینکه این ترافیک را بشکنیم، پنج هاب منطقه ای و تجهیز را راه اندازی کردیم.
وطن پرست اظهار نمود: طبق روال گذشته، کل مرسولات استان ها نسبت به یکدیگر باید به تهران می آمد و از اینجا مبادله می شد. ما این تمرکز را از تهران به علل مختلف حذف کردیم. یک اینکه بار ورودی مان به تهران خیلی زیاد بود. دوم اینکه این کار سرعت ارسال را زیاد می کرد، سه به علت بحث های پدافندی لازم، ازجمله هنگام زلزله آتش سوزی بود لازم بود مسیر جایگزین داشته باشیم تا با ایجاد هاب های مرکزی، خطوط پستی بین همدیگر مبادله شوند.
وی درباره هاب های ایجادشده توضیح داد: ما در این هاب ها فضا و نیروی انسانی و تجهیزات را سازماندهی کرده و خطوط جدید بین استانی تعریف کردیم. هاب اصفهان که پس از تهران بنا داریم به علت مرکزیتش عمده خطوط از اینجا بگذرد، هاب خراسان رضوی بعنوان هاب شمال شرق، هاب آذربایجان شرقی که هاب شمال غرب ماست و هاب خوزستان بعنوان هاب جنوب غرب و هاب فارس هم هاب جنوب است.
مدیرکل مهندسی عملیات پستی و راهبری سرویس شرکت پست افزود: هر کدام از این هاب ها استان های مختلفی را پوشش می دهند. تجزیه مبادلات اصفهان بعنوان هاب مرکزی، استان های چهارمحال بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، یزد، کرمان، مرکزی، همدان، کردستان، کرمانشاه و ایلام را پوشش می دهد. طبق خطوط فرعی که در این استان ها وجود دارد و طی یک زمان بندی مشخص، مرسولات به اصفهان می آید و مبادله می شود. هاب خراسان رضوی هم خراسان شمالی و جنوبی و سیستان و بلوچستان را پوشش می دهد.

مزایای ایجاد هاب های منطقه ای
وطن پرست درباره مزایای ایجاد خطوط پستی و هاب های منطقه ای بیان نمود: با ایجاد این خطوط دیگر لازم نیست بسته ها ابتدا به تهران بیاید. ازاین رو سرعت ارسال بالا می رود، چونکه مرسوله به جای اینکه به تهران بیاید و بعد به استان ها برود، مستقیم بین استان ها مبادله می شود. از طرفی چون تخلیه و بارگیری نمی گردد، ضریب ایمنی مرسولات بالاتر می رود و عناصر کیفی ما بهبود پیدا می کند. همینطور وقتی خط های مستقیم برقرار می شود، در هزینه و زمان هم صرفه جویی داریم.
وی با اشاره به مزیت رضایتمندی مشتریان با ایجاد هاب های منطقه ای اظهار نمود: ما با خیل عظیمی از مشتریان باجه ای و قراردادی در حوزه تجارت الکترونیک و فروشگاه ها و شرکت های اینترنتی مواجهیم که انتظار دارند مرسوله در سریع ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به دست گیرنده برسد. ایجاد این خطوط مستقیم هم سبب می شود سرعت سیر ما افزایش پیدا کند. مثلا در سرویس پیشتاز، طبق ابلاغیه از سوی سازمان تنظیم مقررات ما باید مرسوله دو استان غیرهمجوار را مدت زمان ۴۸ ساعت برسانیم و این خطوط طوری تعریف شده که کلیه تعهدات ما را برای سرویس پیشتاز محقق می کند.
مدیرکل مهندسی عملیات پستی و راهبری سرویس شرکت پست افزود: همینطور یکی از مهم ترین مزایای این طرح، بحث ظرفیت سازی است. وقتی مردم بفهمند که راه ارتباطی بین استانشان با بقیه کشور برقرار است، به ارسال بسته تمایل پیدا می کنند و خطوط ما گرفتار افزایش ظرفیت می شوند که به رونق آن نقطه و به بهبود کسب وکار کمک می نماید. همان گونه که در این زمان ما حدود ۵۰ نفر نیرو به صورت اشتغال زایی مستقیم داشتیم و به صورت مستمر در این خطوط حدود ۲۰ کامیون به ظرفیت ما اضافه شده است که هر روز در گردش هستند.
وطن پرست اضافه کرد: همینطور در یک ماه گذشته به جهت اینکه افزایش ترافیک را مدیریت و ساماندهی نماییم، از خود تهران دو خط مستقیم دیگر راه انداختیم. تهران یاسوج و تهران بجنورد. با ایجاد این خطوط، مرسولات ما از تهران و استان های همجوار تهران به این مقاصد، ۲۴ ساعته توزیع می شود. در آینده هم دنبال این هستیم که از ظرفیت های خطوط ریلی و هوایی استفاده بیشتری نماییم و اینکه برای نقاط دورتر مانند هرمزگان و سیستان و بلوچستان، مرسولات را در سریع ترین زمان ممکن به دست مشتری برسانیم.

منبع: