Rate this post

محققان ˮدانشگاه صنعتی نانیانگˮ (Nanyang Technological University) سنگاپور در مطالعه اخیرشان از توسعه روشی جدید برای ارسال دارو اطلاع داده اند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، محققان سنگاپوری در مطالعه اخیر خود موفق به توسعه روشی نوین برای ارسال دارو شده اند و آن روش ارسال دارو از راه پوست است. دانشمندان طی این مطالعه نشان داده اند که اعمال فشار موقتی روی پوست موش ها می تواند روشی جدید برای ارسال دارو ایجاد کند.
یافته های این مطالعه که در مجله “Science Advances” انتشار یافت، نشان داده است نگه داشتن دو آهنربا در کنار یکدگیر بگونه ای که پوست در بین آنها قرار گیرد سبب ایجاد یک فشار به پوست می شود و به ایجاد تغییرات کوتاه مدت در سد پوست و به صورت خاص سبب ایجاد “میکرومنفذ” در زیر سطح آن منجر می شوند.
در آزمایشات، آنها نشان دادند که این میکرومنفذها(micropores) که حدود ۳ میکرومتر هستند می توانند داروها را از سطح پوست به داخل بدن ارسال نمایند تا ارسال دارو در بدن راحتتر صورت گیرد.
محققان این مطالعه اعلام کردند در حالیکه ارسال دارو از راه سوزن و میکرونیدل به پوست صدمه می رسانند، ارسال دارو از راه میکرومنفذها می تواند راه را هموار کند چونکه آنها بدون درد داروهایی مانند انسولین را به بدن کاربر ارسال می کنند.
نتایج آزمایشات محققان طی این مطالعه بر روی موش ها نشان داد که نانوذرات و انسولین به صورت موثری از راه پوست موش ها به درون بدنشان ارسال می شود.
در تزریق معمولی انسولین به پوست، هنگامی که انسولین خیلی سریع عمل می کند فرد گرفتار کمی سرگیجه می شود و خطر مبتلا شدن به اثر هیپوگلیسمی وجود دارد اما با این روش جدید داروها به آرامی و بدون ایجاد لطمه ای به پوست به مرور زمان درون بدن ارسال می شوند.
در آزمایشات حیوانات محققان از دو آهن ربا برای اعمال فشار بر روی پوست موش به مدت یک یا پنج دقیقه استفاده کردند و سپس داروی مورد نظر را به سادگی وارد پوست موش ها کردند.
محققان اعلام کردند برای داروهایی که باید آهسته تر و یا در دوزهای کمتری ارسال شوند، یک دقیقه کافی خواهد بود، در حالیکه برای تحویل سریع تر داروها، میکرومنفذهای بیشتری لازم است، ازاین رو پنج دقیقه زمان لازم است.

منبع: