آذر ۲۴, ۱۴۰۳

عاشق وب

سایتی برای دوستداران وب. اخبار روز فناوری اطلاعات را در سایت عاشق وب دنبال کنید

بهبود حال روحی دانشجویان با درست نفس کشیدن

Rate this post

به گزارش عاشق وب محققان ˮدانشگاه ییلˮ آمریکا در مطالعه اخیرشان اظهار کرده اند برای بهبود سلامت روان دانشجویان باید به آنها نفس کشیدن آموخته شود.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از ییل نیوز، هنگامی که دانشجویان کالج تکنیک های خاصی برای مدیریت استرس و اضطراب یاد می گیرند، اقدامات بهبود یافته به ارتقای سطح سلامت روانی آنها منجر می شود.
تیم تحقیقاتی این مطالعه سه برنامه آموزش سلامتی در کلاس را که شامل راهکارهایی برای نحوه صحیح تنفس و هوش هیجانی بود، مورد ارزیابی قرار دادند و دریافتند که دو برنامه از سه برنامه مذکور به پیشرفت و بهبود سلامت روانی و حال کلی دانشجویان منجر می شود و این راهکارها به بهبودی و پیشرفت در مواردی همچون افسردگی و ارتباط اجتماعی دانشجویان هم منتهی شده است. محققان با انتشار یافته های خود در مجله “Frontiers “، اعلام کردند که چنین برنامه های آموزشی می تواند ابزاری با ارزش برای مقابله با بحران سلامت روان در دانشگاه باشد.
“اما سپالا”(Emma Seppälä) نویسنده ارشد این مطالعه و مدیر دانشکده برنامه رهبری زنان در دانشکده مدیریت دانشگاه ییل اظهار داشت: علاوه بر مهارت های دانشگاهی، ما باید به دانشجویان بیاموزیم که چگونه زندگی متعادل و خوبی داشته باشند. میزان سلامت روان دانشجویان از ۱۰ گذشته تابحال رو به کاهش بوده و با شیوع این بیماری همه گیر و موضوعات نژاد پرستی این اوضاع بدتر شده است.
محققان در مرکز مطالعه کودک ییل و مرکز هوش هیجانی ییل(YCEI) این تحقیق را انجام دادند و طی آن سه برنامه آموزش مهارت آموزی را بر روی ۱۳۵ دانشجو مقطع کارشناسی به مدت هشت هفته(۳۰ ساعت در کل هفته) آزمایش کردند و نتایج آزمایش آنها را با افرادی که تحت آزمایش نبودند مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند یک برنامه آموزشی به نام “SKY Campus Happiness” که توسط بنیاد “هنر زندگی”(Art of Living) بوجود آمده بر یک تکنیک تنفسی به نام “SKY Breath Meditation”، وضعیت یوگا، ارتباط اجتماعی و فعالیتهای خدماتی مبتنی بوده و برنامه ای بسیار کاربردی است. بعد از جلسات برنامه مذکور، دانشجویان گزارش دادند که در شش زمینه شامل افسردگی، استرس، سلامت روان، ذهن آگاهی، تاثیر مثبت و ارتباط اجتماعی حال آنها بهبود یافته است.
برنامه دوم به نام “بنیاد هوش هیجانی” که توسط مرکز مطالعه کودک ییل و مرکز هوش هیجانی ییل تهیه شده است هم به بهبودی بیشتر حال آنها در زمینه ذهن آگاهی منجر گردید تا دانشجویان یاد بگیرند بیشتر در لحظه زندگی کنند. ذهن آگاهی یا حضور در لحظه(Mindfulness) یک فرآیند روانشناختیِ آوردن توجه به تجربیات زمان حال بدون قضاوت، یا به عبارتی پرورش آگاهی و هوشیاری با تاکید بر مراقبت و زیر نظر گرفتن توجه در زمان حال بدون قضاوت است. تعریف کوتاه ذهن آگاهی یعنی آگاهی از تجربه کنونی و پذیرش آن است. ذهن آگاهی را می توان با روش های مختلف مانند مدیتیشن توسعه داد.
نام برنامه سوم “کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی”(Mindfulness-Based Stress Reduction) بود که طی آن مدت زمان زیادی را صرف آموزش تکنیک های ذهن آگاهی به دانشجویان می کردند اما سبب بهبودی چندان حال روحی انها نشد. در کل، ۱۳۵ دانشجوی مقطع کارشناسی ییل در این مطالعه شرکت کردند. در بیشتر دانشگاه ها، افسردگی و اضطراب دانشجویان افزایش قابل ملاحظه ای داشته است اما از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ تعداد دانشجویانی که برای درمان خود به مراکز مشاوره دانشگاه ها مراجعه نموده اند ۳۰ درصد افزایش یافته است.
“داورن لیندو”(Davornne Lindo) یکی از شرکت کنندگان در این مطالعه گفتند: تمرین تکنیک های تنفس به من کمک کرده تا استرسم را زیر نظر مشاوران و با انجام ورزش کاهش دهم. حالا با کمک این تکنیک ها ذهن و روان من بسیار سالم تر است. من می توانم بیشتر وقت خویش را برای مطالعه اختصاص دهم.