Rate this post

به گزارش عاشق وب یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه ˮکمبریجˮ با هدف استفاده در کشورهایی با درآمد متوسط، دستگاه ونتیلاتور با منبع باز می سازد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از کمبریج ایندپندنت، در این روزها که “کروناویروس” در اغلب کشورهای دنیا شیوع پیدا کرده است، یکی از دستگاه های مهم و اساسی برای کمک به نفس کشیدن بیماران مبتلا به “کووید-۱۹”، “ونتیلاتور” است.
دستگاه تنفس مصنوعی یا ونتیلاتور دستگاهی است که کار تنفس را برای بیمارانی که به صورت موقت یا دائم گرفتار مشکلات تنفسی هستند انجام می دهد. به عبارت دیگر در ریه می دمد و درنگ می کند و بازدم خودبخود انجام می شود.
از طرفی دیگر، با افزایش شمار مبتلایان به “کووید-۱۹”، خیلی از کشورها با کمبود این دستگاه رو به رو شده اند.
سازمان بهداشت جهانی هم اخیرا اعلام نمود که کشورهای آفریقایی با کمبود شدید ونتیلاتور مواجهند و در بیمارستان های عمومی سراسر ۴۱ کشور آفریقایی، در مجموع کمتر از دو هزار دستگاه ونتیلاتور وجود دارد. همینطور ۱۰ کشور آفریقایی فاقد هرگونه دستگاه ونتیلاتور در بیمارستان های خود هستند.
در این راستا، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کمبریج، مبادرت به حل این مشکل کردند و برای کشورهای آفریقایی ونتیلاتورهایی منبع باز تحت عنوان “OVSI” ساختند که می تواند به سرعت و با قیمتی کم ساخته شود.

طراحی منبع آزاد این ونتیلاتور به کاربران آن این امکان را خواهد داد که بنا به نیاز خود با دستگاه سازگار شوند.
این دستگاه می تواند به سرعت و با تعداد بالا، در سرتاسر آفریقا تولید شود. قیمت آن هم حدودا یک دهم ونتیلاتورهای فعلی برآورد شده است.
تیم تحقیقاتی این پروژه که متشکل از ۶۰ نفر است، این دستگاه را در یکی از آزمایشگاه های دانشگاه کمبریج ساختند.
محققان در حال کار هستند تا نمونه نخستین ونتیلاتور ساخت خویش را به دستگاهی تبدیل کنند که به راحتی تولید می شود.