Rate this post

به گزارش عاشق وب محققان هنگ کنگی دریافته اند که استفاده از یک ماده موجود در کرم پوست در یک الکترولیت جدید که ارزان، غیرقابل اشتعال و سازگار با محیط زیست است، باعث پایداری باتری های لیتیوم یونی می شود.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، محققان دانشگاه هنگ کنگ از یک پلیمر محلول در آب که معمولاً در کرم پوست یافت می شود، بعنوان یک عامل تثبیت کننده باتری آبی لیتیوم یونی، کاهش هزینه ها و سمیت و ایجاد یک ولتاژ پایدار جهت استفاده رایج بهره برده اند.
باتری های لیتیوم یونی که نیروی دستگاه های موبایل ما و حتی اتومبیل های برقی جدید را تامین می کنند، همیشه در معرض خطر آتش سوزی هستند، برای اینکه حاوی الکترولیتی هستند که در معرض دمای زیاد می توانند شعله ور یا منفجر شود. بعنوان مثال گوشی هوشمند گلکسی نوت ۷ را در سال ۲۰۱۶ به یاد دارید؟ باتری این گوشی گرفتار مشکل بود و بعد از گزارش چندین انفجار و اشتعال، دستور جمع آوری آن توسط شرکت سامسونگ صادر شد تا اصلاح گردد.
تابحال شاهد کوشش های بسیاری در جهت بهبود ایمنی باتری های لیتیوم یونی(Li-ion) بوده ایم، همچون طرح مقاومت در مقابل اشتعال داخلی، طرح دیگری که موجب می شود الکترولیت باتری در مقابل لطمه در مقابل ضربه مقاوم شود و طرح دیگری که پیش از اشتعال بر اثر گرمای بیش از اندازه، باتری را خاموش می کند.
استفاده از الکترولیت های مبتنی بر آب که آتش نمی گیرند نیز یک موضوع امیدوار کننده دیگر در حال توسعه است، اما پژوهشگران می گویند که تراکم کم انرژی ناشی از وجود آب منجر به مشکلات پایداری و ولتاژ پایین می شود.
یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور “یی چون لی” از دانشکده مهندسی دانشگاه هنگ کنگ به توسعه الکترولیت باتری لیتیوم یونی با یک طراحی ارزان قیمت، ایمن و سازگار با محیط زیست کمک کرده و از یک پلیمر محلول در آب برای این کار بهره برده است که در کرم های پوستی، خمیردندان ها، داروها و مواد غذایی و نوشیدنی ها یافت می شود.
این پلیمر موسوم به “پلی اتیلن گلیکول” بعنوان یک عامل تثبیت کننده در الکترولیت جدید مبتنی بر آب استفاده می شود و گزارش شده است که پنجره پایداری باتری را به ۳.۲ ولت گسترش می دهد.
سایر طراحی های باتری آبی می توانند ولتاژ را بالاتر ببرند، اما اغلب از غلظت های بالای نمک های گران و سمی برای تثبیت مولکول های آب استفاده می نمایند.
تلفیقی از آب، پلی اتیلن گلیکول و غلظت کم نمک لیتیوم مورد استفاده در طراحی جدید بدان مدلول است که هم هزینه و هم میزان سمی بودن الکترولیت، نسبتاً کم نگه داشته می شود. همین طور این باتری جدید قابلیت تحمل بیش از ۳۰۰ چرخه شارژ و تخلیه را ثابت کرده است.
پژوهشگران در بیانیه مطبوعاتی خود گفتند: این یافته بستر جدیدی برای طراحی الکترولیت آبی با پنجره ولتاژ زیاد و پایداری بالا برای ذخیره انرژی ایمن، کم هزینه و سازگار با محیط زیست فراهم می آورد.