Rate this post

عاشق وب: موزه ها مکان های خاصی هستند که در آن مجموعه ای از آثار باستانی و صنعتی و اشیاء با ارزش را به معرض نمایش می گذارند، گفته می شود. گونه های زیادی از موزه وجود دارد از مجموعه های بزرگ در شهرهای بزرگ که انواع مجموعه ها را پوشش می دهد تا موزه های کوچک که یک یا چند دسته خاص را شامل می شود. این دسته ها شامل هنرهای زیبا، هنر کاربردی، صنایع دستی، باستان شناسی، مردم شناسی، قوم شناسی، تاریخ، تاریخ فرهنگی، تاریخ نظامی، علم، فناوری، موزه کودکان، نقشه، تاریخ طبیعی، سکه شناسی، گیاه شناسی، علوم طبیعی و تمبرشناسی، کاخ موزه ها می باشد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، در میان انواع مختلفی از موزه ها که در سرتاسر جهان وجود دارند دسته ای از موزه ها به نام موزه های علمی وجود دارند که امکان دارد کمتر به آنها توجه گردد طی این خبر می خواهیم ۱۰ مورد از بهترین موزه های علمی جهان را معرفی نماییم.

۱. موزه “تاریخ طبیعی” لندن

موزه “تاریخ طبیعی”(Natural History) لندن یکی از بهترین موزه های علمی جهان است. این موزه یکی از قدیمی ترین و مشهورترین موزه های علمی جهان است.
این موزه با داشتن نمایشگاه های هیجان انگیز به یکی از جاذبه هایی تبدیل گشته است که بازدید آن به هر کسی که به لندن سفر می کند، سفارش می شود. این موزه اولین بار در سال ۱۸۸۱ راه اندازی شد و سالانه حدود پنج میلیون بازدیدکننده را به خود اختصاص می دهد. موزه تاریخ طبیعی لندن یکی از سه موزه بزرگ در خیابان اکسیبیشن رود در کنزینگتون جنوبی، لندن است.
موزه تاریخ طبیعی لندن متشکل از ۷۰ میلیون نمونه از پنج بخش زمین شناسی شامل: گیاه شناسی، حشره شناسی، کانی شناسی، باستان شناسی و جانورشناسی است. در این موزه یک بخش برای شناسایی، حفاظت و آرایه شناسی آلفا بوجود آمده است. با عنایت به قدمت موزه خیلی از مجموعه های موجود توسط چارلز داروین جمع آوری شده است. دانش آرایه شناسی آلفا(Alpha Taxonomy) یا آرایه شناسی زیستی که در خیلی از مواقع برای سادگی، تنها آرایه شناسی(Taxonomy) خوانده می شود، دانشی است که با یافتن، شناسایی، نامگذاری، توصیف و رده بندی جانداران سر و کار دارد. کتابخانه این موزه شامل تعداد زیادی از کتاب ها، مجلات، نسخه های خطی و مجموعه ها و تحقیقات گروه های علمی است.

۲. موزه “اکسپلوراتوریوم”(Exploratorium) سانفرانسیسکو

موزه اکسپلوراتوریوم در سان فرانسیسکو پر از نمایشگاه های جذاب و آموزشی است. نام مستعار این موزه “خانه علمی سرگرم کننده”(he Scientific Fun House) نام دارد برای اینکه تجربه بسیار متفاوتی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می آورد.
معماران این موزه را بگونه ای طراحی نموده اند که به شکلی بیننده را به چالش خواهند کشید و بازدیدکنندگان در هر بخش با فضایی عجیب، اعجاب انگیز و مهیج روبرو خواهند شد. مأموریت اصلی آن ایجاد دانشمندان جوان است تا به آنها اجازه دهد ببینند علم چقدر هیجان انگیز است. این موزه در سال ۱۹۶۹ توسط “فرانک اوپنهایمر” فیزیکدان اهل ایالات متحده تأسیس گردید.

۳. موزه “حمل و نقل” سوئیس

موزه حمل و نقل سوئیس(The Swiss Museum of Transport) در لوسرن سوئیس واقع شده است و در آن می توان انواع وسایل حمل و نقل تاریخی را مشاهده کرد. این موزه برای علاقمندان به خودرو، قطار، هواپیما و کلیه وسایل نقلیه می تواند بسیار جذاب و دیدنی باشد.
موزه حمل و نقل سوئیس در سال ۱۹۵۹ راه اندازی شد و به سرعت به محبوب ترین موزه سوئیس تبدیل شد. اما همه آثار موجود در این موزه در مورد علم و فناوری نیست و مجموعه بزرگی از آثار “هانس ارنی”(Hans Erni) گرافیست و نقاش مشهور سوئیسی نیز موجود است. در کنار این مجموعه چندین جاذبه دیگر در این موزه همچون یک آسمان نما، یک سینما با فرمت بزرگ و یک عکس هوایی در مقیاس ۱: ۲۰، ۰۰۰ از سوئیس نیز وجود دارد.
آسمان نما یا اخترسرا تالاری است که یا برای ارائهٔ مباحث آموزشی دربارهٔ اخترشناسی و آسمانِ شب یا برای آموزشِ ناوبریِ فلکی استفاده می شود. همینطور در آن نمایی از ستارگان و سیاره ها و دیگر پدیده های آسمانی برای منظورهای آموزشی یا سرگرمی نمایش داده می شود.

۴. موزه ملی “هوافضا” واشنگتن

موزه ملی هوافضا(National Air and Space Museum) یکی از مراکز فرهنگی ایالات متحده آمریکا است. این موزه ملی در شهر واشنگتن قرار دارد و در سال ۱۹۱۸ راه اندازی شد. این موزه متعلق به موسسه اسمیتسونین است. موزه ملی هوا و فضا در واشنگتن دی. سی یکی از بهترین موزه های علمی جهان است. همینطور یکی از بهترین موزه های تاریخ هواپیمایی و پرواز در جهان است. نمایشگاه های داخل موزه بگونه ای است که بازدیدکنندگان تصور می کنند در حال تجربه یک تور در فضا هستند. افرادی که عاشق علم و فن آوری، به خصوص حمل و نقل هوایی هستند بازدید از این موزه برای آنها بسیار لذت بخش خواهد بود.

۵. موزه “شهر علم و فناوری” پاریس

موزه شهر علم و فناوری(City of Science and Industry) در شهر پاریس واقع شده است و هم اکنون بزرگترین موزه علم و صنعت اروپا می باشد.
این مجموعه شامل سالن های گوناگون برای نمایش فناوری و علم به زبان ساده، سینما سه بعدی و پارک “لاویلت” است. این موزه در ۱۳ مارس ۱۹۸۶ راه اندازی شد. این موزه دارای نمایشگاه های جذاب بسیاری است که شامل اکتشاف، پزشکی، فضا، گیاه شناسی و صنعت می شوند. همینطور دارای یک آسمان نمای جذاب، یک زیر دریایی، تئاتر آی مکس و زمین بازی کودکان است. این موزه سالانه پنج میلیون بازدید کننده دارد و یکی از محبوب ترین جاذبه های پاریس است. مأموریت این موزه گسترش دانش علمی و فنی در میان عموم بخصوص جوانان و ارتقای علاقه عموم به علم، تحقیقات و صنعت است.

۶. موزه “یونیورسم” در سوئد

موزه “یونیورسیوم”(Universeum ) در گوتنبرگ، سوئد می تواند بهترین موزه برای گشت و گذار در یک موزه همراه با خانواده باشد.
این موزه که در سال ۲۰۰۱ راه اندازی شد بهترین مکان برای کودکان به حساب می آید و شامل نمایشگاه ها، نمایش های تعاملی و آکواریوم است. همینطور درون این موزه یک پل وجود دارد که در دو طرف آن همانند جنگل است و میتواند این مورد برای کودکان و حتی برای خانوادهایشان نیز جذاب و دیدنی باشد. همانطور که در وب سایت این موزه گفته شده موزه یونیورسیوم مکانی است که سرگرمی در آن منجر به کسب دانش می شود. بازدید از این موزه یک ماجراجویی هیجان انگیز خواهد بود.

۷. موزه “آلمان”

“موزه آلمان”(Deutsches Museum) بزرگ ترین موزه علوم و فناوری جهان است که در شهر مونیخ آلمان واقع شده است.
این موزه در تاریخ ۲۸ ژوئن ۱۹۰۳ میلادی، تأسیس شد. در این موزه ۲۸ هزار شی از ۵۰ حوزه مختلف علوم فنی و طبیعی به معرض نمایش گذاشته شده است. گستردگی نمایش ابزارهای علمی و برنامه های آموزشی موزه آلمان، سالیانه بیشتر از یک میلیون و پانصد هزار نفر بازدیدکننده را به سمت خود می کشاند. بعضی از قدیمی ترین نقاشی های روی غار جهان در این موزه قرار دارد. اساسا بازدید از این موزه یک تجربه بی نظیر خواهد بود.

۸. موزه “علوم” لندن

موزه علوم بخشی از موزه ملی علم و صنعت است که در کنزینگتون جنوبی، لندن واقع شده است.
این موزه در سال ۱۸۵۷ راه اندازی شد و امروزه از مهم ترین جاذبه های گردشگری لندن است، بطوری که سالانه ۳.۳ میلیون نفر از این موزه بازدید می کنند. موزه علوم لندن در سال ۲۰۱۷ میلادی صد و شصتمین سالگرد خویش را جشن گرفت. این موزه شامل مجموعه ای فوق العاده از یادگارهای انقلاب صنعتی همچون “موشک جورج استفانسن”(George Stephensen’s Rocket) است. یکی از نمایشگاه های اخیری که در آن برگزار شد، نمایشگاه “ربات ها” بود که نمودار کامل تکامل ربات را طی آن نشان دادند.

۹. موزه “علم و فناوری” شانگهای

“موزه علوم و فناوری شانگهای”(Shanghai Science and Technology Museum) در چین بسیار جذاب است.
موزه علوم و فناوری شانگهای در چین با ۱۳ نمایشگاه دائمی از “جهان ربات ها” گرفته تا “سرزمین رنگین کمان کودکان” از بزرگترین موزه های جهان به حساب می آید. این موزه دارای چهار تئاتر بزرگ علمی است. این موزه در سال ۲۰۰۱ راه اندازی شد و مرحله نهایی ساخت آن در سال ۲۰۱۰ به پایان رسید و الان این موزه به یکی از پر بازدیدترین جاذبه های این شهر تبدیل گشته است.

۱۰. موزه “میرایکان” توکیو

موزه میرائیکان (Miraikan) یک نوع موزه علمی است که در منطقهٔ کوتو در توکیو، پایتخت ژاپن واقع شده است. این موزه در سال ۲۰۰۱ راه اندازی شد و نمایشگاه های رباتیک بسیاری در آن برگزار می گردند و علاوه بر آن نیز فعالیتهای مربوط به اندازه گیری لحظه ای از فعالیت لرزه ای کشور ژاپن، الگوهای آب و هوا و دمای اقیانوس نیز در آنجا انجام می شود.

منبع: