Rate this post

به گزارش عاشق وب ناسا می خواهد ابزار جدید خود که جهت بررسی کیفیت هوا آماده شده تا سال ۲۰۲۲ برای پرتاب آماده کند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از تک کرانچ، ناسا می خواهد یک ماهواره کلاس ۱۳۰۰ شرکت “ماکسار تکنولوژیز”(Maxar Technologies) را که اولین مأموریت آن، فراهم کردن ارتباطات تجاری ماهواره ای برای مشتریان شرکت “اینتل ست”(Intelsat)، بزرگترین عرضه دهنده خدمات مخابره ماهواره ای تجاری در جهان است، به مدار بفرستد تا شاید بتواند به بهبود پیشبینی کیفیت هوا کمک نماید.
ابزار جدید بررسی کیفیت هوای ناسا معروف به “تمپو”(TEMPO)، میزان آلودگی را مورد بررسی قرار می دهد و به بررسی سطح گازهایی مانند ازن و نیتروژن دی اکسید می پردازد که در جو ورای آمریکای شمالی قرار دارند. این ابزار می تواند تصویری از کیفیت نسبی هوا عرضه نماید و اطلاعات آن همیشه قابل دسترس خواهند بود؛ در نتیجه سازمان های بررسی آب و هوا می توانند با کمک آن، اطلاعات کیفی دقیق تر و به روزرسانی شده ای را عرضه کنند.
تمپو تا سال ۲۰۲۲ پرتاب نخواهد شد و این همان زمانی است که ماهواره شرکت ماکسار معروف به “اینتل ست ۴۰ ای”(Intelsat ۴۰e) برای ارسال به مدار زمین آماده می شود. این مورد برای ناسا غیرمعمول نیست که بار مفید علمی خویش را با ماهواره های ارتباطات تجاری ارسال نماید. این فرصتی است تا ناسا بر ماهواره های بزرگی مسلط شود که محدوده مورد نظر را پوشش می دهند و در عین حال، صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها داشته باشد.
شرکت آمریکایی “بال ایرواسپیس”(Ball Aerospace)، تجهیزات تمپو را برای ناسا ابداع کرد و الان هم “ماکسار” را در ساخت تجهیزات مورد نیاز برای اینتل ست ۴۰ ای یاری می دهد.
ناسا هم اکنون برای بهبود اطلاعات مربوط به شاخص کیفیت هوا تلاش می کند و موفق شده دقت بررسی روزانه شاخص کیفیت هوا را در “سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا”(EPA) تا ۳۸ درصد افزایش دهد. آزمایش های انجام شده در ماه آگوست و داده های ماهواره ای که هر سه ساعت یک مرتبه به روزرسانی می شوند هم در محاسبات شاخص کیفیت هوا به کار گرفته شدند.
شاید ادامه بهبود کیفیت و دقت این بررسی ها و دیگر سنجش های کیفیت هوا بتواند تأثیر قابل توجهی بر زندگی روی زمین داشته باشد چونکه کیفیت هوا به واسطه تأثیر مردم بر محیط و آلاینده های هوا، بدتر می شود.