Rate this post

عاشق وب: پژوهشگران دانشگاه کرنل(Cornell) با فناوری چاپ سه بعدی موفق به ساخت انگشتانی برای یک دست رباتیک شده اند که مثل دست انسان قادر به عرق کردن است تا خودرا بدین وسیله خنک کند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، ربات ها هم اکنون می توانند کارهای زیادی انجام دهند، اما یک نوع جدید از ربات نرم مجهز به یکی از خاصیت های انسان شده است. پژوهشگران برای یک دست رباتیک، انگشتانی ساخته اند که می تواند بمنظور جلوگیری از گرم شدن بیش از اندازه، عرق کند، درست مانند آنچه بدن انسان در ایام گرم یا در صورت فعالیت بدنی انجام می دهد.
ربات های نرم تابحال نیز بسیار مفید واقع شده اند، برای اینکه در مقابل آزار مقاوم هستند و می توانند چیزهای لغزنده را بگیرند، اما فناوری تعریق می تواند به آنها اجازه دهد در محیط های گرم کار کنند یا اشیای داغ را در دست بگیرند.
دانشمندان دانشگاه کرنل انگشت های رباتیک توخالی ابداع نموده اند که می توانند برای گرفتن اشیاء خم شوند. قسمت پشتی هر انگشت از رزینی ساخته شده است که هنگام قرار گرفتن در دمای بالاتر از ۳۰ درجه سلسیوس منبسط می شود.
قسمت پشت انگشتان همین طور دارای منافذ میکروسکوپی است که اجازه نمی دهد آب در دمای زیر ۳۰ درجه سلسیوس بیرون رود. بدین سبب در دمای گرمتر از ۳۰ درجه سلسیوس، انبساط رزین، منافذ را باز می کند تا انگشتان عرق کنند.
“تی جی والین” سرپرست این پروژه اظهار داشت: بهترین قسمت این استراتژی مصنوعی این است که عملکرد تعادل گرمایی خود به خود انجام می شود و ما نیازی به اضافه کردن حسگرها یا اجزای دیگر برای کنترل میزان تعریق نداریم.

عرق کردن این انگشتان به دست رباتیک کمک می نماید که تقریباً شش برابر سریع تر از دست های رباتیک معمولی و حتی سریع تر از انسان خنک شود. دانشمندان آنها را با چسباندن اجسام داغ آزمایش کردند که موفق نشان دادند.
در صورتیکه ما قبلاً یک ربات فلزی را دیده بودیم که می توانست در هنگام انجام حرکت ورزشی دراز نشست عرق کند، این دست رباتیک یکی از نخستین انواع ربات های نرم مجهز به این فناوری است.
دانشمندان تصور می کنند که این فناوری می تواند ربات ها و سایر دستگاه ها را در محیط های گرم، خنک نگه دارد. آنها همین طور اعتقاد دارند که منافذ تعریق می توانند مایعات را برای تجزیه و تحلیل جذب کنند یا ربات ها را با مواد محافظ پوشش دهند.
هنوز موانعی مانند متحرک تر کردن این انگشتان، مقابله با لغزش و پر کردن مجدد منبع آبرسانی بر سر راه توسعه این فناوری وجود دارد. پژوهشگران ممکنست برای رفع مشکل آخر باردیگر از انسان الهام بگیرند.
“رابرت شفرد” یکی از پژوهشگران این مطالعه اظهار داشت: جواب درست در مقابل من است. من الان در حال نوشیدن قهوه هستم. بدین سبب فکر می کنم به جهت اینکه این ربات بتواند همواره عرق کند، باید بتواند مایعات بنوشد.

منبع: