Rate this post

به گزارش عاشق وب شاید درمان تنبلی چشم کودکان به زوی فقط با نگاه کردن به یک نمایشگر محقق شود.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از تک کرانچ، “تنبلی چشم” یا “آمبلوپی”(Amblyopia)، مشکلی است که بینایی میلیون ها نفر را تحت تأثیر قرار داده اما اگر این مشکل بموقع شناسایی شود، درمان آن امکان پذیر خواهد بود. درمان تنبلی چشم معمولا با بستن چشم سالم بیمار به وسیله پد برچسب دار انجام می شود تا مغز او به دیدن با چشم تنبل عادت کند. در این روش، بیمار مجبور است پد برچسب دار را ماهها تحمل کند. شرکتی معروف به “نواسایت”(NovaSight) کوشیده تا درمان موفقیت آمیزی عرضه نماید که تنها با روزی یک ساعت چشم دوختن به یک نمایشگر خاص محقق می شود.
تنبلی چشم هنگامی رخ می دهد که حرکات دو چشم با یکدیگر هماهنگ نباشند. معمولا هر دو چشم، بخش معروف به “گوده مرکزی” چشم را بر جسمی متمرکز می کنند که شخص تلاش دارد به آن نگاه کند. در شخص مبتلا به تنبلی چشم، یکی از چشم ها نمی تواند گوده مرکزی را به درستی متمرکز کند؛ در نتیجه چشم ها به درستی هماهنگ نمی شوند و اگر این مشکل درمان نشود، می تواند به نقص جدی در بینایی بیانجامد.
تنبلی چشم کودکان را می توان بموقع تشخیص داد و درمان آن هم با استفاده از یک پد برچسبی انجام می شود اما مشکل اینجاست که استفاده از برچسب برای کودکان، آزاردهنده و نگران کننده است و از جانب دیگر، مزاحمتی برای بازی و فعالیتهای روزمره آنها به حساب می آید.
نواسایت، یک نمایشگر مخصوص معروف به “کیورسایت”(CureSight) ابداع کرده که درمان تنبلی چشم را بدون احتیاج به پد برچسب دار انجام می دهد. این نمایشگر، محتوایی انتخابی را برای تماشا به کودک عرضه می دهد که چشم صدمه دیده را مجبور به کار می کند و امکان استراحت چشم سالم را هم به وجود می آورد.
این نمایشگر، کار خویش را با نوعی فناوری انجام می دهد که هم اکنون مورد توجه ما قرار دارد. این فناوری، یک عینک با لنزهای آبی و قرمز است.

برجسته بینی آبی- قرمز، دو نسخه متفاوت از یک تصویر را عرضه می دهد که یکی از آنها به رنگ آبی و دیگری به رنگ قرمز است. معمولا از این تکنولوژی برای تولید تصاویر سه بعدی استفاده می شود که تابحال در سینماها یا پارک های تفریحی شاهد آن بوده ایم.
در این حالت فقط یکی از دو تصویر، یک دایره تار را در بر دارد. نمایشگر، از یک سنسور داخلی ردیابی چشم استفاده می نماید تا محل قرار گرفتن دایره را مشخص نماید. این کار باعث می شود که چشم دیگر هم تحت تأثیر قرار بگیرد.
نکته خوب در مورد نمایشگر این است که طرح یا آزمایش درمانی را در بر ندارد و کودک می تواند فقط با نگاه کردن فیلم، به بهبودی برسد.