Rate this post

به گزارش عاشق وب باآنکه مهم ترین هدف رجیستری گوشیهای موبایل پیشگیری از قاچاق اعلام شده بود، اما با وجود گذشت دو سال از اجرایی شدن این طرح، هم چنان مشکلاتی برای برخی کاربران همراه بوجود آمده و هنوز هستند افرادی که درباره چگونگی این مورد و تبعات احتمالی آن سوالاتی دارند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، با اجرای طرح رجیستری (طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم کارت) مقرر شد صرفا گوشیهایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده اند، در شبکه اپراتوری کشور فعال شوند. هم چنین طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در جهت اجرای آخرین مرحله این طرح از اردیبهشت سال قبل اعلام گردید که تمامی گوشیهایی که پیامک در خصوص غیرقانونی بودن گوشی دریافت نمایند، ۳۱ روز مهلت استفاده داشته و بعد از آن از شبکه سرویس نخواهند گرفت.
بر این اساس با اجرای طرح رجیستری یکی از اقداماتی که لازم است پیش از خرید تلفن همراه توسط شخص خریدار صورت گیرد، استعلام اصالت تلفن همراه می باشد. استعلام اصالت تلفن همراه به منظور بررسی قانونی بودن، نو یا دست دوم بودن، مشخصات فنی دستگاه، اطلاعات نشان تجاری، مدل، شرکت گارانتی کننده و نظایر آن انجام می شود.
مشتریان می توانند پیش از خرید تلفن همراه، با پیامک کردن شناسه ۱۵ رقمی IMEI (که روی جعبه تلفن همراه درج شده است) به شماره ۷۷۷۷، اصالت تلفن همراه را استعلام کنند. به صورت کلی انجام فرایند استعلام اصالت از راه درگاه های ارتباطی سامانه همتا امکان پذیر است که این درگاه ها عبارتند از سامانه پیامکی ۷۷۷۷، کد دستوری #۷۷۷۷*، اپلیکیشن همتا و وبسایت اینترنتی همتا به نشانی hamta.ntsw.ir.
استعلام اصالت گوشی های دو (چند) سیمکارته
تلفن های همراه دو یا چند سیمکارته، درصورتیکه از مبادی قانونی وارد شده باشند، در پاسخ استعلام یکی از شناسه ها، شناسه های بعدی هم نمایش داده می شود؛ بنابراین درصورتیکه در پاسخ استعلام اصالت تلفن همراه، تمامی شناسه های تلفن همراه نمایش داده شود، می توان از قانونی بودن تلفن همراه اطمینان حاصل کرد. همینطور اگر تلفن همراه دست دوم (کارکرده) باشد، چنانچه مالک تلفن همراه از راه فرایند افزودن دستگاه [در ادامه توضیح داده خواهد شد] شناسه های تلفن همراه را وارد کارتابل خود کرده باشد، در پاسخ استعلام یکی از شناسه ها، شناسه های بعدی هم نمایش داده می شود.
فعال سازی تلفن همراه، فرآیندی است که به باعث آن اتصال میان تلفن همراه و شبکه های اپراتوری برقرار می شود. فرایند فعالسازی از طرق مختلفی انجام می شود که عبارتند از: اپلیکیشن همتا، وبسایت اینترنتی همتا و کد دستوری #۷۷۷۷*. درصورتیکه فرایند فعالسازی برای تلفن همراه انجام نشود، در ابتدا پیامک هشداری با متن [دستگاه زیر در صورت عدم فعالسازی از تاریخ **** سرویس نخواهد گرفت] برای مالک تلفن همراه ارسال می شود و تلفن همراه بعد از مدت زمان مشخصی قطع شده و دیگر قادر به سرویس گرفتن از شبکه های اپراتوری نخواهد بود. لازم به ذکر است، درصورتیکه تلفن همراه به سبب عدم فعالسازی قطع شود، این امکان وجود دارد که با انجام فرایند فعالسازی، مجدداً وصل شود.
کد فعالسازی یک کد شش رقمی یک بار مصرف است. برای گوشیهای قانونی آکبند، شرکت واردکننده موظف به تولید کد فعالسازی به ازای هردستگاه تلفن همراه بوده و لازم است که این کد را با عبارت «کد فعالسازی» یا Activation Code به صورت «اسکرچ شده» روی کارت گارانتی درج کرده یا با برچسب برروی جعبه تلفن همراه الصاق کند؛ ازاین رو لازم است تمامی فروشندگان جهت پیشگیری از مشکلات بعدی حتما از وجود کد فعالسازی اطمینان حاصل کنند.
همینطور برای گوشیهای کارکرده و دست دوم هم کد فعالسازی با درخواست فروشنده (پس از انجام فرایند انتقال مالکیت) از سوی سامانه همتا برای شخص خریدار پیامک خواهد شد و لازم است شخص خریدار از راه این کد فرآیند انتقال مالکیت دستگاه را کامل کند. همینطور برای گوشیهای مسافری هم بعد از پرداخت عوارض گمرکی و ثبت درخواست در سامانه همتا، درصورت تائید صحت اطلاعات وارد شده، کد فعالسازی برای شماره همراه شخص (که در سامانه همتا وارد کرده است) پیامک خواهد شد. دقت داشته باشید که کد فعالسازی، یک کد یک بار مصرف است و بعد از یکبار فعالسازی، غیرقابل استفاده می شود.
فرآیندهای خرید گوشی نو از فروشگاه های داخلی:
۱- استعلام اصالت شناسه گوشی تلفن همراه پیش از پرداخت هزینه از راه شماره گیری #۷۷۷۷* (گزینه استعلام اصالت) یا از راه پیامک ۷۷۷۷
۲- حصول اطمینان از وجود کارت گارانتی و کد فعالسازی غیر قابل رویت درج شده روی کارت گارانتی به همراه جعبه گوشی.
۳- بعد از حصول اطمینان از قانونی بودن و نو بودن گوشی و خرید، انجام عملیات فعالسازی از راه شماره گیری #۷۷۷۷* (گزینه فعالسازی) یا از راه سایت همتا.
فرآیندهای خرید گوشی دست دوم:
۱- استعلام اصالت شناسه گوشی تلفن همراه پیش از پرداخت هزینه از راه شماره گیری #۷۷۷۷* (گزینه استعلام اصالت) یا از راه پیامک ۷۷۷۷
۲- اجبار انجام عملیات انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار از راه شماره گیری #۷۷۷۷* و فعال کردن گزینه انتقال مالکیت یا از راه ورود به سایت همتا hamta@ntsw.ir (توسط فروشنده).
۳- ارسال پیامک حاوی کد فعالسازی به شماره تلفن خریدار و انجام عملیات فعالسازی توسط خریدار.
تبصره: در صورتیکه برای گوشیهای قدیمی و یا گوشیهایی که پیش از طرح فعال بوده اند مبادرت به انتقال مالکیت می کنید، می بایست در ابتدا شناسه دستگاه از راه شماره گیری #۷۷۷۷* یا سایت همتا، گزینه افزودن دستگاه، در کارتابل فروشنده یا انتقال دهنده ثبت و سپس عملیات انتقال مالکیت صورت گیرد.
فرآیندهای ثبت گوشی مسافری:
۱- رجوع مسافر (با اطلاعات شماره پاسپورت، کد ملی و شماره تلفن مسافر) به سایت گمرک به آدرس http: //epl.irica.gov.ir/ImeiRegister و انتخاب دقیق مدل و برند دستگاه و ثبت دقیق اطلاعات مورد درخواست و شناسه گوشی تلفن همراه و سپس پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و دریافت شناسه پرداخت.
۲- بعد از پرداخت موفقیت آمیز و دریافت شناسه پرداخت، رفتن به سایت همتا، انتخاب گزینه ثبت اطلاعات مسافری و مبادرت به ورود اطلاعات مطابق با اطلاعات گمرکی و ثبت درخواست.
۳- دریافت کد فعالسازی از سامانه همتا از راه پیامک (کد فعالسازی در کارتابل فرد در سامانه همتا بخش ثبت اطلاعات مسافری هم قابل مشاهده است).
۴- انجام عملیات فعالسازی برای شماره ای که در گوشی استفاده خواهد شد از راه شماره گیری #۷۷۷۷* (گزینه فعالسازی) یا از راه سایت همتا.
فرآیندهای خرید گوشیهای دو سیمکارت که یکی از اسلاتها فعال و دیگری غیر فعال است:
۱- حصول اطمینان فرد از قانونی بودن دستگاه از راه استعلام اصالت شناسه های گوشی تلفن همراه از راه شماره گیری #۷۷۷۷* (گزینه استعلام اصالت) یا از راه پیامک ۷۷۷۷ یا سایت همتا.
۲- در صورتیکه در پاسخ استعلام یکی از شناسه ها قانونی (ثبت شده) و دیگری غیر قانونی (ثبت نشده) باشد، فرد می بایست از راه ورود به سایت همتا (با شماره تلفن مورد استفاده در اسلات قانونی) و انتخاب گزینه ب (مدیریت دستگاه) و گزینه افزودن دستگاه مبادرت به وارد کردن هر دو شناسه گوشی و ثبت آن کند یا از راه شماره گیری #۷۷۷۷* (گزینه افزودن دستگاه) مبادرت به ثبت هر دو شناسه کند.
اسلات به شیارهایی روی مادربورد گفته می شود که می توانیم در آن کارت های جانبی قرار دهیم. کارت ها باید به صورت درست و صحیح نصب شوند.
فرآیندهای ثبت گوشی تعمیری:
۱- رفتن به سایت همتا با شماره ای که در گوشی استفاده می شده است.
۲- انتخاب گزینه مدیریت دستگاه و حصول اطمینان از وجود شناسه قدیمی دستگاه در کارتابل فرد. در صورت عدم وجود شناسه قدیمی دستگاه با انتخاب گزینه افزودن دستگاه می بایست در ابتدا شناسه قدیمی در کارتابل ثبت گردد.
۳- انتخاب گزینه ثبت گوشی تعمیری و اظهار IMEI (شناسه) قبلی و IMEI جدید و مبادرت به ثبت گوشی تعمیری و جایگزین کردن شناسه جدید با شناسه قدیمی.
فرآیندهای ثبت گوشی پستی:
۱- رفتن به سایت همتا، انتخاب گزینه ثبت اطلاعات مسافری و ورود اطلاعات و مستندات متقاضی و انتخاب گزینه گوشی پستی و ثبت درخواست.
۲- بعد از دریافت اطلاعات پستی فرد از گمرک توسط سامانه همتا، کد فعال سازی از راه پیامک به متقاضی ارسال می شود (کد فعالسازی در کارتابل فرد در سامانه همتا بخش ثبت اطلاعات مسافری هم قابل مشاهده است).
۳- انجام عملیات فعالسازی از راه شماره گیری #۷۷۷۷* (گزینه فعالسازی) یا از راه سایت همتا.
درصورتیکه فردی بخواهد تلفن همراه کارکرده خویش را به شخص دیگری بفروشد، لازم است با استفاده از فرایند انتقال مالکیت، مالکیت تلفن همراه را به شخص خریدار منتقل کند. فرایند انتقال مالکیت از راه درگاه های سامانه همتا انجام می شود. این درگاه ها عبارتند از: اپلیکیشن همتا، وبسایت اینترنتی همتا به نشانی hamta.ntsw.ir و کد دستوری #۷۷۷۷*.
در خرید و فروش تلفن همراه لازم است جهت پیشگیری از هرگونه ضرر و زیان احتمالی، حتما فرایند انتقال مالکیت صورت گیرد. اما درمواردی مثل قرض دادن، تعویض سیم کارت و موارد مشابه، شخص دارنده تلفن همراه میان انجام یا عدم انجام فرایند انتقال مالکیت مخیر است.
نحوه انتقال مالکیت از راه کد دستوری #۷۷۷۷*:
فروشنده باید با استفاده از یک تلفن همراه و با همان سیمکارتی که پیش از این روی تلفن همراهی که قصد فروشش را دارد، قرار گرفته است، کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره گیری کرده و در ادامه عدد مربوط به گزینه «انتقال مالکیت» یعنی عدد ۳ را ارسال نماید. در ادامه لازم است شناسه IMEI تلفن همراه را وارد کند. درصورتیکه شناسه IMEI گوشی را قبلاً از راه فرایند افزودن دستگاه [که در ادامه توضیح داده خواهد شد] وارد کارتابل خود کرده باشد، در این مرحله شناسه قابل مشاهده می باشد و می توان آنرا برگزید.
در مرحله بعد لازم است شماره سیم کارت فردی که قصد انتقال مالکیت به او وجود دارد، وارد شود. بعد از تائید اطلاعات وارد شده، پیغامی در خصوص ارسال کد فعالسازی به شماره سیم کارت خریدار نمایش داده می شود. درنهایت شخص خریدار باید با استفاده از کد فعالسازی دریافتی، تلفن همراه را برای شماره سیم کارت خود فعال کند.
تفاوت انتقال مالکیت از راه کد دستوری با انتقال مالکیت از راه اپلیکیشن و سایت
انتقال مالکیت از راه کد دستوری #۷۷۷۷* به صورت غیرمستقیم انجام می شود؛ به بیان دیگر درصورتیکه فرایند انتقال مالکیت از این طریق صورت گیرد، ابتدا کد فعالسازی برای شخص خریدار ارسال خواهد شد و در ادامه لازم است فرد خریدار تلفن همراه را برای شماره سیم کارت خود فعال کند. اما انتقال مالکیت از راه اپلیکیشن و وبسایت همتا به صورت مستقیم انجام می شود؛ یعنی با انجام فرایند انتقال مالکیت، شناسه تلفن همراه مستقیماً از کارتابل فرد فروشنده خارج شده و وارد کارتابل شخص خریدار می شود.
به عبارت دیگر شناسه از مالکیت سیم کارت فروشنده خارج شده و تحت مالکیت سیم کارت شخص خریدار قرار می گیرد؛ بنابراین در انجام فرایند انتقال مالکیت از راه اپلیکیشن و وبسایت همتا لازم است نهایت دقت در وارد کردن شماره سیم کارت شخص خریدار صورت گیرد.
صاحبان گوشیهایی که در دوره رویت سابقه ای از فعالیت آنها در شبکه وجود داشته است، بایستی شناسه تلفن همراه خویش را به کارتابل متعلق به سیم کارت خود وارد کنند. به عبارت دیگر این افراد بایستی تلفن های همراه تحت مالیکت سیم کارت خویش را به سامانه همتا اظهار کنند؛ در غیر این صورت امکان انجام هیچگونه فرآیندی شامل انتقال مالکیت، ثبت شناسه گوشی تعمیراتی و امثال آن برای این دسته از افراد وجود نخواهد داشت.
این فرایند از راه بخش «افزودن دستگاه» فراهم گشته است. صاحبان این گوشیها می توانند از راه کد دستوری #۷۷۷۷* یا وبسایت اینترنتی همتا نسبت به افزودن دستگاه اقدام نمایند. تنها درصورتیکه در دوره رویت، سابقه ای از فعالیت یک تلفن همراه با یک شماره سیم کارت وجود داشته باشد، امکان اضافه کردن شناسه آن تلفن همراه به کارتابل متعلق به همان سیم کارت وجود دارد. درغیراین صورت امکان اضافه کردن شناسه تلفن همراه به کارتابل متعلق به آن سیم کارت وجود نخواهد داشت.
نحوه افزودن دستگاه از راه کد دستوری #۷۷۷۷*:
ابتدا شخص باید با استفاده از یک تلفن همراه [و با همان سیمکارتی که قبلاً روی تلفن همراهی که قصد افزودن دستگاه آنرا دارد، بوده است]، کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره گیری کرده و در ادامه عدد مربوط به گزینه «افزودن دستگاه» یعنی عدد ۴ را ارسال نماید. در مرحله بعد بایستی شناسه ۱۵ رقمی تلفن همراه را بدون هرگونه علامات اضافی وارد کند.
درصورتیکه تلفن همراه تک سیمکارته باشد، بعد از ارسال شناسه، با وارد کردن عدد ۱ شناسه را تائید می کند. درصورتیکه تلفن همراه دارای دو یا چند سیم کارت باشد، بعد از واردکردن و ارسال شناسه اسلات اول، باید شناسه اسلات دوم را وارد و ارسال نماید و در نهایت بعد از ارسال همه شناسه ها با وارد کردن عدد ۱، شناسه های وارد شده را تائید کند.
در صورتیکه گوشی خویش را پیش از تاریخ های اعلام شده روشن نکرده اید، طبق قوانین، قطع سرویس خواهید شد. در صورتیکه مدعی روشن بودن گوشی پیش از تاریخ های اعلامی برای برندهای مشمول طرح هستید، جهت پیگیری مبحث را به مرکز تماس طرح با شماره ۰۹۶۳۶۶ یا به آدرس ایمیل hamta@ntsw.ir اعلام کنید.
در صورتیکه پس از تاریخ های اعلام شده از مغازه یا فروشگاه داخل ایران، گوشی خریداری و از سامانه همتا پیامک در خصوص غیر قانونی بودن گوشی و قطع سرویس دریافت کرده اید یا قطع سرویس شده اید، گوشی شما غیر قانونی تلقی شده و باید گوشی را عودت دهید و در صورت بروز هرگونه مشکل با فروشنده، با سازمان پشتیبانی از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان (۱۲۴) و بازرسی و تعزیرات حکومتی (۱۳۵) تماس بگیرید.
در صورتیکه پس از تاریخ های اعلام شده، گوشی مشمول طرح رجیستری از خارج از کشور خریداری نموده اید ۳۰ روز مهلت دارید در سایت http: //epl.irica.gov.ir/ImeiRegister مبادرت به ورود اطلاعات کرده و حقوق و عوارض گمرکی را پرداخت کنید، سپس در سایت سامانه همتا در بخش مسافری ثبت کرده و کد فعالسازی دریافت کنید و با کد فعالسازی دریافتی از راه سایت همتا یا شماره گیری #۷۷۷۷* (گزینه فعالسازی) مبادرت به فعالسازی گوشی کنید.
در صورت وصل نشدن گوشی پس از دو تا سه روز با مرکز تماس طرح ۰۹۶۳۶۶ یا به آدرس ایمیل hamta@ntsw.ir اعلام کنید. در صورتیکه گوشی مستعمل خویش را بنا به هر علتی در فروشگاه های خارج و داخل کشور تعمیر یا تعویض کرده اید که منجر به تغییر IMEI (شناسه) گوشی شده است و پیامک از سامانه همتا در خصوص قطع سرویس دریافت کرده اید یا قطع سرویس شده اید، باید وارد سایت همتا به آدرس hamta.ntsw.ir شوید و در بخش گوشی تعمیری با اظهار IMEI گوشی قبلی و IMEI گوشی جدید مبادرت به ثبت گوشی تعمیری کنید.
لازم به ذکر است که تمامی گوشیهایی که پیامک در خصوص غیر قانونی بودن گوشی دریافت کرده اند ۳۰ روز مهلت استفاده داشته و بعد از آن از شبکه سرویس نخواهند گرفت.