Rate this post

عاشق وب: داده های ˮماموریت تکامل مواد فرار و جو مریخˮ(Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN Mission) ناسا که به اختصار ماون(MAVEN) نامیده می شود بتازگی به دانمشندان در درک بهتر سیاره سرخ کمک بزرگی کرده است.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از اکسپرس، آژانس فضایی آمریکا(ناسا) بتازگی اطلاعات غیرمنتظره و غافلگیرکننده ای در مورد یافته های جدیدشان از ماموریت ماون درباره سیاره مریخ منتشر نموده است.
حدود هفت سال است که سیاره سرخ توسط ماون، نخستین فضاپیمایی که به طور خاص برای مطالعه جو بالایی و برای درک بهتر تکامل آب و هوای مریخ طراحی شده است مورد بررسی و نظارت است.
فضاپیما ماون با اندازه گیری سرعت باد و جهت وزش آن در قسمت بالایی اتمسفر مریخ کشف کرده است که جریان های باد در قسمت فوقانی اتمسفر مریخ چگونه است.
ناسا این کشف را “غیر منتظره و غافلگیرکننده” خواند و این بدان معناست که فضاپیمای ماون می تواند تمام سطوح سیاره سرخ را با جزئیات بررسی کند.
ناسا در این زمینه اظهار داشت: در اوایل زمان تشکیل این سیاره، ظاهرا مریخ دارای جو بسیار میهمان نوازانه تری از منطقه ای بود که امروز می بینیم در آن زمان شرایط آب و هوایی این سیاره فرق می کرد و آب فراوانی در آنجا وجود داشت.
از سال ۲۰۱۳، ماموریت ماون ناسا با مطالعه جوی بالایی سیاره سرخ در حال بررسی این سوال است. حالا این فضاپیما برای نخستین بار نقشه های جهانی باد در ارتفاع بالای مریخ را نقشه برداری کرده است.
ناسا طی اطلاعیه ای اظهار داشت: این فضاپیما در نزدیک ترین حالت از جو بالایی مریخ عبور می کند و با مولکول های هوا برخورد کرده و ترکیبات آنها را با ابزاری به نام NGIMS شناسایی می کند. ماون همین طور می تواند ابزار NGIMS را به جلو و عقب بچرخاند تا سرعت هوا را اندازه گیری نماید. این اندازه گیری ها عکس جزیی از سرعت باد و جهت حرکت آنرا ارائه می دهد. این اندازه گیری ها نشان میدهد که چگونه سرعت و جریان بادها در مکان های مختلف مریخ متفاوت می باشد. حالا دانشمندان از داده های فضاپیمای ماون برای ساختن نقشه جریان های باد مریخ بهره برده اند.
ماموریت تکامل مواد فرار و جو مریخ(Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN Mission) که به اختصار ماون(MAVEN) نامیده می شود، کاوشگر فضایی است که به منظور مطالعه جو مریخ به هنگام گردش در مدار آن طراحی شده است. هدف ماموریت این کاوشگر تعیین وضعیت آب و جو مریخ است. کاوشگر ماون در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۳ توسط موشک اتلس ۵ به فضا پرتاب شد. این کاوشگر در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۴ به مریخ رسید و در ارتفاع ۱۵۰ کیلومتری سطح سیاره در مدار قرار گرفت.

منبع: