Rate this post

به گزارش عاشق وب کلاهبرداری های تلفنی باز هم همزمان با مسافرت زائرین به اربعین شروع شده به این صورت که با شماره ای خارج از ایران با مشترک تماس گرفته و قطع می کنند و برقراری تماس مجدد با تماسهای بین المللی مذکور می تواند هزینه های زیادی برای مشترکان داشته باشد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، در سالیان اخیر مشکلی با نام «Wangiri Fraud» یا «Wangiri Scam» برای اپراتورها به وجود آمده است که در آن مهاجم یکسری شماره های ویژه یا پرمیوم (premium) تهیه می کند (شماره های پرمیوم شماره هایی هستند که جهت ارائه سرویس خاصی به وجود آمده اند و هزینه ی تماس با آنها بیش تر از حالت معمولی است) و از آنها بصورت رندوم به شماره های سراسر دنیا تماس هایی را برقرار و بلافاصله قطع می کنند تا یک تماس از دست رفته (Missed Call) در گوشی قربانی مشاهده شود.
اما روش این کلاهبرداری اینگونه است که کلاهبرداران ابتدا یک تماس کوتاه با مشترک برقرار کرده و به سرعت قطع می کنند اما تعداد زیادی از مشترکان تلفن همراه عادت دارند بعد از هر تماس ناموفق، مبادرت به برقراری تماس با فرد تماس گیرنده کنند؛ به سبب آن که این تماس ها از سرشماره های بین المللی برقرار می شود، به محض تماس هزینه های سنگینی به مشترک ایرانی تحمیل می شود.
در صورتیکه قربانی به برقراری تماس مجدد (Call Back) با مهاجم اقدام نماید، یک پیام ضبط شده برای وی پخش شده و بدون اینکه فرد متوجه باشد درگیر قبوض بالا می شود؛ اغلب مهاجمان می کوشند با طرح موضوعات جذاب مانند برنده شدن مشتری در لاتاری و غیره قربانی را جهت صحبت بیش تر ترغیب و هزینه بیش تری را به وی تحمیل کنند.
بستگان زوار اربعین، مراقب تماسهای خارجی باشند
هم چنین از آنجائیکه هم اکنون مسافران زیادی برای ایام اربعین از ایران به عراق رفته اند، امکان دارد درصورت مشاهده ی تماس ازدست رفته، آشنایان شخص مسافر تصور کنند شماره ی ناآشنایی که با آنها تماس گرفته، از کشور عراق و توسط مسافر آن هاست. اما با عنایت به سوءاستفاده مهاجمان از این مساله سفارش می شود تا زمان اطمینان از شماره ی شخص مورد نظر خود، با شماره ی از دست رفته تماس حاصل نکنید تا متحمل هزینه های اضافی نشوید.
بنا بر این بتازگی پلیس فتا نیز درباره تماسهای خارجی ناآشنا آگهی داده است. بتازگی گزارش هایی در خصوص تماسهای ناشناس با شماره های مشکوک به دست پلیس فتا رسیده که موجب شد این مساله مورد بررسی قرار بگیرد. این روش و شیوه های مشابه آن با هماهنگی برخی اپراتورهای خارجی و با هدف کسب درآمد غیرقانونی از مشترکین اپراتورهای سایر کشورها با استفاده از سرویس های مخابراتی صورت می گیرد.
در این روش مجرمان با استفاده از تماس گیرنده های خودکار و به صورت نرم افزاری با تعداد زیادی از شماره ها، یک یا دو تماس کوتاه برقرار کرده تا تماس ازدست رفته روی گوشی طرف مقابل ثبت گردد. افراد نیز بعد از دیدن تماسهای از دست رفته، به گمان اینکه تماس مهمی را از دست داده اند و یا از روی حس کنجکاوی و بدون دقت به داخلی یا خارجی بودن شماره، مبادرت به تماس مجدد با این شماره ها می کنند و به این شکل هزینه های سنگین تماس بین المللی به آنها تحمیل می شود.
بعد از برقراری تماس با شماره مورد نظر، اپراتور پاسخ داده و می کوشد با صحبت در مورد موضوعات مختلف مانند پذیرفته شدن در لاتاری و برنده شدن جایزه های متنوع، مکالمه را طولانی کند تا درآمد بیش تری نصیبشان شده و از سویی حساب شما را خالی کنند. خیلی از آنها دارای اپراتور نرم افزاری هستند و در صورت تماس با آنها پیام ضبط شده برای شما پخش می شود. این پیام ها اغلب به زبان انگلیسی هستند ولی گاهی به صورت فارسی و عربی نیز پخش می شود.
بدین سبب لازم است در صورتیکه مکالمات بین المللی ندارید به این تماس ها اعتنا نکرده و آنها را نادیده بگیرید. همین طور با عنایت به قرار گرفتن در آستانه اربعین و حضور بسیار از زوار در عراق، اگر منتظر تماس آشنایان و نزدیکان خود که به زیارت اربعین رفته اند، هستید، کد کشور عراق که ۹۶۴+ است را به یاد داشته باشید.