Rate this post

عاشق وب: با تشدید نگرانی درباره قطع همکاری شرکت های بزرگ فناوری با هواوی، خیلی از کارشناسان با انتشار گزارشی به بررسی کشور سازنده تامین کنندگان قطعات فیزیکی و پتنت های معنوی گوشیهای این برند چینی پرداخته اند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، این روزها که بحث تحریم های آمریکا و اعمال محدودیت های تجاری جدید مقابل هواوی داغ شده است، برای خیلی از کاربران این سوال مطرح گردیده است که در حقیقت چند درصد از قطعات به کار رفته در داخل یک دستگاه گوشی هوشمند از این برند، به شرکت های خارجی متعلق می باشد و چینی نیست.
حالا تازه ترین گزارشی که کارشناسان از قطعات تشکیل دهنده گوشیهای چینی هواوی منتشر نموده اند، به وضوح نشان داده است که این برند برخلاف آنچه که معمولاً در تبلیغات رسانه ای شده است، کاملاً به سایر شرکت های خارجی شامل آمریکایی، انگلیسی، کره ای و تایوانی وابستگی دارد.
در واقع تصویر زیر که در گزارش های انتشار یافته از طرف کارشناسان فعال در حوزه فناوری انتشار یافته است، مهر تأییدی بر اصل عدم استقلال شرکت های تکنولوژی از یکدیگر است چونکه هیچ شرکتی الان نمی تواند با تکیه کامل بر سرمایه های داخلی، ادعا کند که می تواند یک محصول جدید تولید نماید.

برمبنای تصویر فوق، صفحه نمایش اولد ( OLED) به کاررفته در گوشیهای جدید هواوی ساخت شرکت های کره ای سامسونگ و ال جی است، تراشه های پردازنده و مودم ساخت شرکت آمریکایی کوالکام، طراحی و توسعه نرم افزاری برگرفته از برترین شرکت های آمریکایی، استفاده از حق اختراع و پتنت های شرکت انگلیسی ARM و Softbank، سیستم عامل اندروید توسعه داده شده توسط شرکت آمریکایی گوگل و در نهایت مونتاژ و ساخت در تایوان انجام می شود.
بیشتر از دو هفته پیش بود که دولت ترامپ لیست جدیدی از شرکت های ممنوعه برای تجارت و ایالات متحده را اعلام و منتشر نمود که در آن نام شرکت چینی هوآوی بعنوان بزرگ ترین توسعه دهنده تجهیزات مخابراتی و عرضه کننده گوشیهای هوشمند در جهان نیز به چشم می خورد.
بدون شک محدودیت های جدیدی که آمریکا برای هواوی وضع و اعمال کرده است، تأثیرات منفی و تبعات گسترده ای را به دنبال خواهد داشت و این بدان معناست که دیگر قادر نخواهد بود هرگونه سرویس اختصاصی ارائه شده توسط گوگل را استفاده نماید و استفاده از سیستم عامل اندروید توسط هواوی تنها محدود به لایسنس های متن باز و AOSP خواهد بود. پس از آن شرکت های بزرگی همچون گوگل، مایکروسافت، کوالکام، اینتل، برودکام، پاناسونیک در کنار خیلی از اپراتورهای مخابراتی فعال در کشورهای جهان اعلام نمودند که به قطع همکاری با هواوی خواهند پرداخت تا شامل جریمه های سنگین واشنگتن نشوند.
قطع همکاری بزرگترین شرکت های تکنولوژی که به صورتی در تأمین قطعات فیزیکی و غیر فیزیکی تشکیل دهنده گوشیهای هواوی و سایر محصولاتش نقش داشتند، بطور قطع تبعات منفی بزرگی را برای این غول تکنولوژی که همواره با سایر شرکت های رقیب همچون اپل و سامسونگ به بار خواهد آورد و آنرا با خسارات جبران ناپذیر مختلفی مواجه کند.
بعنوان مثال، لغو لایسنس اندروید برای برند هواوی، به معنای عدم انتشار نسخه های جدید آپدیت اندروید نظیر به روزرسانی های نرم افزاری و امنیتی که هر از گاهی انتشار یافته و به منظور جلوگیری از لطمه پذیری های امنیتی و برطرف شدن مشکلات کوچک و بزرگی که کاربران با آنها مواجه می شوند، همین طور عدم دسترسی کاربران به تمام سرویس های ارائه شده از طرف گوگل نظیر فروشگاه اینترنتی گوگل پلی استور و دانلود اپلیکیشن های موردنظر از آن خواهد بود. با اینکه هواوی در واکنش به نگرانی های جهانی درباره لغو لایسنس اندروید گفته بود که در تلاش است تا آنرا با ارائه یک سیستم عامل اختصاصی یکپارچه جایگزین کند، ولی به عقیده تحلیلگران، اقدامی مؤثر و موفقیت آمیز به شمار نخواهد آمد چونکه شرکت های بزرگ تری همچون مایکروسافت سال ها در این زمینه کوشش کرد اما نتیجه نگرفت.

منبع: