Rate this post

به گزارش عاشق وب نسخه های بدافزاری از تلگرام های بدون فیلتر در حالی نقش مخربی روی سیستم کاربران دارند که در مواردی بدون آگاهی کاربر حتی به ارسال پیام و نسخه های بدافزاری از خود در گروه های فهرست مخاطب کاربر اقدام می کنند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، فیلترینگ تلگرام در اردیبهشت ماه سال جاری با کش وقوس فراوان و موافقان و مخالفانی که داشت، با اهداف مختلفی صورت گرفت که از طرفی زمینه ی حضور بیش تر کاربران ایرانی در پیام رسان های بومی را فراهم آورد و از سوی دیگر از انحصار ایجادشده توسط این پیام رسان بکاهد؛ باآنکه در این مدت کاربران به چند دسته تقسیم شدند و برخی سراغ پیام رسان های داخلی رفتند و برخی هم با استفاده از انواع فیلترشکن و پروکسی یا نسخه های داخلی تلگرام، هم چنان از این پیام رسان استفاده می نمایند.
اما یکی از مواردی که شاید هیچ گاه از نظر کلاهبرداران فضای مجازی دور نمی ماند، به کار بردن نسخه های جعلی از برنامه ها و اپلیکیشن ها برای عرضه کردن محصولات مخرب خود همچون بدافزارها و جاسوس افزارهاست و باآنکه اطلاع رسانی های متعددی برای کاربران انجام شده اما باز هم اتفاق می افتد که بعضی از افراد ناآگاه، فریب این پیام ها را بخورند و با دانلود کردن برنامه های مخرب، دستگاه های خویش را آلوده کنند.
باآنکه به علت متن باز بودن تلگرام، می توان نسخه های گوناگونی برای آن عرضه کرد که بعضاً بعضی از آنها با استفاده از وی پی ان داخلی که از یک پورت و پروتکل خاص استفاده می نماید، به فیلترشکن نیاز ندارد، اما هکرها و کلاهبرداران اینترنتی هم از کار ننشسته اند و بسیار محتمل است بدافزارهایی را در چارچوب نسخه های غیرقابل فیلتر تلگرام در کانال های تلگرامی قرار دهند که کاربر را گرفتار مشکل کند.
با این حال، بارها اعلام شده که نسخه های بدون نیاز به فیلترشکن تلگرام وجود ندارند و کاربران تنها باید از راه مارکت ها و فروشگاه های آنلاین رسمی به دانلود برنامه ها اقدام نمایند، خصوصاً فریب برنامه های اندرویدی که با پسوند apk در کانال ها و گروه ها دست به دست می شوند را نخورند، چونکه سوءاستفاده کنندگان از ناآگاهی و عدم اطلاع افراد، به انتشار نسخه های مخرب بعضی از برنامه های نامعتبر و بدافزار در چارچوب تلگرام ضد فیلتر اقدام می کنند.
با این حال، کارشناسان همواره به کاربران اخطار می دهند که به هیچ عنوان فریب این تبلیغات را نخورده و از نصب چنین نرم افزارها و اپلیکیشن هایی اجتناب کنند. این نرم افزارها و اپلیکیشن ها غالباً بدافزارهای مخرب و جاسوسی هستند که با دانلود و نصب آنها، سرقت از اطلاعات ذخیره شده بر روی گوشی همراه و یا سیستم ها صورت می گیرد و اطلاعاتی مثل عکس و یا اطلاعات بانکی ذخیره شده در حافظه ی گوشیها به راحتی ازسوی مجرمان سایبری به سرقت می رود و حتی کاربر به راحتی متوجه این سرقت ها نمی گردد.
نوید نیک پی – کارشناس امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات – هم با اشاره به بازار فروش فیلترشکن و سایر برنامه هایی که بعد از فیلترینگ تلگرام تولید شده، اظهار کرده بود: متأسفانه هیچ گونه آگاهی سایبری در این زمینه وجود ندارد. کاربران نباید به هر قیمتی به نصب فیلترشکن اقدام کنند؛ چونکه اصولاً کسانی که فیلترشکن را مجانی عرضه می کنند، حتماً اهداف و قصدی از این کار دارند و این طور نیست که با طراحی این برنامه ها بخواهند کمکی به ما کنند.
از طرفی یکی از مواردی که در پیشگیری از حملات بدافزاری اهمیت دارد، به روز نگه داشتن آنتی ویروس ها و سیستم های امنیتی است. باآنکه برخی کاربران در این زمینه غفلت می کنند، اما باید توجه داشت این مورد یک لزوم است و کاربران باید حتماً برای دانلود از سایت های معتبر اقدام و هر فایلی را که دانلود می کنند، ویروس کشی کنند.
در خیلی از موارد، ورود بدافزار در پوشش فیلترشکن و یا نسخه ی بدون فیلتر اتفاق می افتد و حمله با دریافت یک پیامک فریبنده که مدعی عرضه فیلترشکن از راه یک آدرس وب است، آغاز می شود. اما با کلیک کردن کاربر روی لینک مذکور، بدافزار روی تلفن قربانی دانلود می شود و در حالیکه هنگام نصب برنامه، کاربر مجوز دسترسی به مواردی همچون لیست مخاطبان و خدمات پیامک را داده است، این بدافزار لینک انتشار خویش را برای تمام افراد موجود در لیست مخاطبان ارسال می کند.
ازاین رو لازم است در صورت مواجهه با پیام های این چنینی که «تلگرام با انتشار نسخه ای به صورت کامل فیلترینگ را دور زد»، «بدون فیلترشکن و با سرعتی بالا به تلگرام وصل شوید» و «تلگرام بلاک چین و ضد فیلتر معرفی شد»، آنها را نادیده بگیرید و فایل هایی را که با این پیام ها در گروه ها و کانال ها پیوست شده دانلود نکرده و آنرا برای هیچ یک از گروه هایی که عضو آن هستید هم ارسال نکنید.

خبرنگار: فائزه طاهری
دبیر خبر: فاطمه محمدنژاد