Rate this post

به گزارش عاشق وب نیکلاس هیگ فضانورد پرواز ناکام سایوز ام.اس-۱۰ در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی ای.بی.سی آمریکا اعلام نمود: تمامی تلاش و وقت خویش را برای پرواز به ایستگاه فضایی بین المللی و تامین آمادگی صرف می کند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا؛ نیکلاس هیگ با اشاره به حادثه پرتاب ناموفق سایوز در اکتبر گذشته اظهار داشت: می توانم بگویم که هیچ چیز در اعتماد من به توانایی و عملکرد موثر و ایمنی ناو کیهانی سایوز از خدمه تغییر نکرده است و اعلام می کنم آماده پرواز هستم.
هیگ در مورد اینکه آیا پیش از آغاز سفر اضطراب داشته یا خیر اظهار داشت: مسلما هر انسانی در چنین لحظاتی مضطرب خواهد بود. اگر کسی اضطراب نداشته باشد، انسان طبیعی نیست.
او در ادامه توضیح داد که سفر به فضا امر ساده ای نیست و هر فضانوردی در معرض خطر است ولی اضافه کرد “اما ما وظیفه داریم تلاش نماییم. این کار را به علت اهمیت مأموریت فضانوردان برای گسترش دانش بشری در شناخت فضا و تحقیق در ایستگاه فضایی لازم است و ما این کار را انجام می دهیم.”
موشک سایوز-اف.گ روز ۱۱ اکتبر گذشته در صورتی که ناو کیهانی سایوز ام.اس-۱۰ به سرنشینی آلکسی اووچینین و نیکلاس هیگ را قرار بود به ایستگاه فضایی بین المللی ببرد، حدودا سه دقیقه بعد از ترک سکوی پرتاب در مرکز فضایی بایکونور سقوط کرد.
البته بخش سرنشین دار ناو سایوز توانست با جدا شدن از بقیه موشک و فرودی آرام، جان فضانوردان را نجات دهد. تحقیقات بعدی توسط کمیسیون مسئول بررسی حادثه نشان داد که این حادثه در اثر برخورد یکی از بلوک های جانبی مرحله اول به مرحله دوم موشک در مرحله جداسازی صورت گرفت.
این واحد به دلیل خم شدن یک سنسور در هنگام پیکره بندی در بایکونور آسیب دیده بود. الکسی اووچینین و نیک هیگ در این حادثه آسیب ای ندیدند چونکه سامانه فرود اضطراری ناو سایوز توانست بسیار به موقع و به درستی کارش را انجام دهد. این نخستین حادثه طی ۳۵ سال قبل در زمان پرتاب سایوز بود.
در همین مصاحبه مشخص شد که سازمان فضایی روسیه در یک اقدام بی سابقه برنامه ریزی کرده تا در پرواز سرنشین دار برای ۱ مارس با ناو سایوز ام.اس-۱۲ آلکسی اووچینین و نیکلاس هیگ را جانشین الگ اسکریپوچکا و فضانورد اماراتی کرده و همراه با کریستینا کخ(فضانورد ناسا) راهی ایستگاه فضایی بین المللی کند. این گروه حدود ۶ ماه در سکونتگاه مداری خود فعالیت خواهند داشت و در ماه اکتبر به زمین باز خواهند گشت.