Rate this post

عاشق وب: مریخ نورد ˮکنجکاویˮ (Curiosity) ناسا که در ۳ اکتبر مهندسان مجبور شده بودند بخشˮ Side-A ˮکامپیوتر آنرا تعویض کنند، دوباره فعالیت خویش را شروع کرد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، مریخ نورد کنجکاوی ناسا بعد از تعویض «مغز» خود در ماه گذشته برای رفع ناهنجاری حافظه، اکنون دوباره فعالیت خویش را شروع کرده است.
این مریخ نورد در آخرین سفرش به یک دریاچه “Lake Orcadie” رفت و تا رسیدن به آنجا مسافتی حدود ۶۰ متر طی کرده بود.
۶۰ متر امکان دارد مساف تی طولانی به شمار نیاید اما به قول پژوهشگران این طولانی ترین مسافتی است که این مریخ نورد طی کرده است.
با تلاش و انجام عملیات علمی بیشتر از دو هفته ای مهندسان، هم اکنون این مریخ نورد دوباره ماموریت خویش را آغاز کرده است.
با وجود تعویض بخش کامپیوتری Side-A این مریخ نورد، پژوهشگران آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا همینطور به تشخیص ناهنجاری در کامپیوتر Side-B هم می پرازند. انجام این کار مهندسین را قادر به تشخیص مسئله و ناهنجاری اصلی بخش کامپیوتری مریخ نورد می سازد.
مریخ نورد کنجکاوی ناسا، پیچیده ترین کاوشگری است که سازمان فضایی آمریکا، ناسا، به سیاره سرخ (مریخ) فرستاده است. این خودروی شش-چرخه که ۲٫۹ متر طول و ارتفاعی به اندازه قد یک انسان معمولی و ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد، می تواند بر روی سطح سیاره حرکت نماید که حدود چند ده متر در روز است و از موانعی تا ارتفاع ۷۵ سانتیمتر بالا رود و دارای یک باتری پلوتونیوم است که به آن اجازه می دهد تا بیشتر از ده سال به حرکت ادامه دهد که این زمان برای بازدید از همه کف دهانه و حتی صعود به قله کوه شارپ در مریخ کافی است.
این وسیله که مجهز به انواع تجهیزات علمی است، می تواند از خاک نمونه برداری کند و سنگ ها را سوراخ کند. یک بازوی روباتیک، نمونه ها را برای آنالیز ترکیب شیمیایی به آزمایشگاه درون وسیله منتقل می کند.
مأموریت این کاوشگر یافتن اثر یا آثار حیات در مریخ به وسیله آنالیز شیمیایی مواد موجود در خاک و سنگ های مریخ است.
برنامه این کاوشگر برای حداقل دو سال فعالیت بر روی سطح مریخ طرح ریزی شده است و انتظار می رود که در این بازه زمانی ده ها نمونه خاکبرداری شده از سطح یا سنگ های گودال گیل را آنالیز کند و تا آخر ماموریت اولیه، کاوشگر احیانا مقدار کمی به دامنه کوه شارپ صعود خواهد نمود.