Rate this post

عاشق وب: تاریخ تاسیس موزه پلی تکنیک مسکو به گردهمایی گروهی از دانشمندان در سال ۱۸۶۴ بر می گردد. این گروه پیشنهاد کردند که موزه علوم کاربردی در مسکو برای تبلیغات علم در میان مردم بوجود آید.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا؛ مجموعه موزه بر مبنای فکر موسسین باید دنیای علم و تکنولوژی را به نمایش درآورد و به توسعه تولیدات صنعتی کمک نماید. برای جمع آوری اشیاء موزه قرار شد به مناسبت دویستمین سالگرد تولد پتر کبیر در مسکو نمایشگاه صنعتی روسیه برگزار شود. این اشیاء باید به طور عملی به نمایش در می آمدند. این نمایشگاه ۳۰ ماه مه ۱۸۷۲ راه اندازی شد و طی سه ماه ۷۵۰هزار نفر از آن دیدن کردند.
موزه پلی تکنیک مرکز روشنفکران علمی شد. در این موزه داشمندانی مثل استولتف، ژوکفسکی، تیمریازف، اوموف چاپلیگین و غیره فعالیت داشتند.

پس از ساختن سالن اصلی که خیلی زود به محلی برای بازدید عموم تبدیل شد در موزه تجربیات عملی، آموزش علمی، کنفرانس ها، سمینارها، شب های ادبی و مراسم سیاسی و غیره برگزار می شد بطوریکه می گردد گفت در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن بیستم، این موزه، مهم ترین مرکز علمی، فرهنگی و آموزشی روسیه شد. در سال های پس از انقلاب اکتبر موزه هم مرکز زندگی سیاسی و اجتماعی بود.
در سال ۱۹۳۴ موزه، به نمایشگاه «موفقیت های ما» تبدیل شد که درباره موقعیت ها و چشم انداز علم و صنعت شوروی بود. هم اکنون موزه پلی تکنیک مرکز علمی، آموزشی و فرهنگی روسیه و مهم ترین موزه تاریخ علم و تکنیک این کشور به حساب می آید که از ۹۰ مجموعه که ۱۳۰ هزار شی را شامل می گردد. برخی از این اشیاء کاملاً منحصر به فرد در تاریخ علم و تکنولوژی هستند. مساحت موزه تقریباً ۱۱ هزار متر مربع است. سالن ها و موضوعات نمایش بر مبنای تکوین تاریخ بوجود آمده است و در آن آثار علم و تکنیک به نمایش گذارده و ماکت ها و مدلهای عملی زیاد وجود دارد.

بخش های نمایشگاهی عبارت است از: سامانه های خودکار، کامپیوتر، رادیو، فیزیک، معدن، فلزکاری، ماشین سازی، شیمی، حمل و نقل، انرژی، فضانوردی.
یکی از جالب ترین مجموعه ها، “دستگاه های موسیقی با برنامه” نام دارد که از ۵۰ دستگاه عبارت است همچون ساعت، پیانو، مجسمه های متحرک موزیکال و صفحات زیاد موسیقی. این دستگاه ها که اکثرا به قرن ۱۹ تعلق دارند به طور خودکار و با استفاده از سیستم مکانیکی(کوک کردن) موسیقی های مختلفی را پخش می کنند. بعضی از آنان با تعویض صفحات فلزی می توانند آهنگ های جدیدی را بنوازند. ساعتی در این موزه وجود دارد که خود بخشی از یک منظره است: درختی با برگ و گل و پرندگان کوچک بسیار قشنگ. این پرندگان که بر روی سیم های بسیار نازک حدودا نامرئی نصب هستند در سر هر ساعت آواز می خوانند و بر روی شاخه درختان جابجا می شوند، گویی که پرواز می کنند.

نمایشگاه ساعت ها و دستگاه های صوتی چند دوره پیشرفت ساعت سازی را نمایش می دهد. ساعت های خورشیدی، مکانیکی، ساعت های بزرگ آفتابی، برقی را در این بخش می توانید ببینید.
در بخش کامپیوتر تاریخ پیشرفت این فناوری از ساده ترین شکل تا وضعیت امروزی وجود دارد.

در بخش رادیو نخستین دستگاه ساخت پایف، رادیوهای لامپی، رادیوهای ترانزیستوری، مجموعه دستگاه های تلگراف را می گردد دید. همچون اشیای دیدنی این بخش دو رادیو گرام عظیم الجثه است که توسط کارگران کارخانه رادیوسازی ریگا به استالین هدیه شد. این رادیو در زمان خود می توانست صدای واضح و روشنی از تمام ایستگاه های رادیویی دنیا را به گوش شنونده برساند و بلندگوهای بزرگ و قوی آن ده ها متر برد داشتند.

در بخش معدن مجموعه چراغ های معدن کاران از چراغ گلی قرن ۴ پیش از میلاد تا چراغ های معاصر به نمایش گذاشته شده است.