Rate this post

عاشق وب زادروز نیکولا تسلا، مخترع نامی دنیای الکتریسیته

به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، نیکولا تسلا مخترع صربستانی – آمریکایی در ۱۰ ژوئیه سال ۱۸۵۶ در روستای سمیلجان کرواسی متولد شد.

“میلوتین تسلا” پدر وی یک کشیش ارتدوکس بود. نیکولا هیچ گاه از تحصیلات رسمی برخوردار نشده بود و همیشه حافظه و توانایی های خارق العاده خویش را مدیون صفات ژنتیکی و تاثیر کارهای مادرش می دانست؛ چونکه مادر او بدون داشتن تحصیلات آکادمیک، استعداد زیادی در ساختن وسایل و تجهیزات و استفاده کاربردی از علم مکانیک داشت.

تسلا فرزند چهارم از پنج فرزند این خانواده بود.

وی در سال ۱۸۶۱ به مدرسه ابتدایی سمیلجان رفت و در آنجا زبان آلمانی، ریاضیات و علوم دینی را فرا گرفت. خانواده وی در سال ۱۸۶۲ به شهر گُسپیچ یکی از شهرهای کشور کرواسی نقل مکان کردند تا پدرش در آنجا بعنوان کشیش محلی فعالیت کند. نیکولا تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در این شهر به اتمام رساند.

در سال ۱۸۷۰ تسلا به شهر کارلُواتس رفت و تحصیلاتش را در دبیرستان “Higher Real Gymnasium” ادامه داد.

به دلیل هوش و استعداد فراوان، این مخترع توانست در سال ۱۸۷۳ دوره ۴ ساله دبیرستان خویش را در ۳ سال به آخر برساند.

پس از اتمام دوره دبیرستان، تسلا دوباره به روستای سمیلجان بازگشت؛ اما چندی بعد به بیماری وبا مبتلا شد. پدر نیکولا که بسیار ناامید شده بود، به وی خاطرنشان کرد اگر از این بیماری رهایی یابد، او را به بهترین کالج مهندسی می فرستد.

پس از رهایی از بیماری وبا، وی در سال ۱۸۷۵ وارد دانشکده پلی تکنیک شهر گراتس در اتریش شد. او آن زمان بسیار تلاش می کرد و بعنوان بهترین دانشجوی دانشکده هم شناخته شده بود. تسلا در آن زمان ساعت های طولانی به تحقیق و کار می پرداخت؛ اما بعد از مدتی او به قمار روی آورد و تمام درآمدش را در این راه از دست داد. او به حدی به این کار وابسته شده بود که حتی نتوانست در امتحانات سال های پایانی دانشگاه نمره قبولی بیاورد و ازاین رو هیچگاه نتوانست از دانشگاه فارغ التحصیل شود.

وی در سال ۱۸۸۱ به مجارستان مهاجرت کرد و در یک شرکت تلگرافی که مسئول آن Tivadar Puskás de Ditró بود، مشغول به کار شد. فعالیت های وی در این شرکت سبب تولید پیشرفت های بسیاری در سیستم تلفن و برق ایستگاه مرکزی شد.

در سال ۱۸۸۲ تسلا با معرفی مسؤول شرکت تلگراف توانست در شعبه پاریس شرکت بین المللی ادیسون مشغول به کار شود.

یکی از پروژه هایی که تسلا در شرکت ادیسون بر عهده داشت، بهبود لامپ های قوس الکتریکی این شرکت برای نصب در محیط های شهری بود. با وجود اینکه تسلا در کارش بسیار موفق بود و بسیار هم پیشرفت کرده بود، اما به دلایل نامعلوم، کار خویش را ترک کرد.

پس از چند سال تسلا با کمک یکی از دوستانش توانست کارخانه “ساخت تجهیزات تسلا” را راه اندازی کند.

سرانجام در سال ۱۸۸۷ وی توانست یک موتور القایی اختراع کند که از برق جریان متناوب استفاده می کرد.

چند سال بعد تسلا به شهر کلرادو اسپرینگز در آمریکا رفت و در آنجا یک آزمایشگاه بزرگ برای خود تأسیس کرد.

او با اینکه به ثروت دست یافت، اما تمام آن را صرف پژوهش علمی کرد. تسلا عقیده داشت که می توان الکتریسیته را به صورت بیسیم انتقال داد و در این راه تلاش بسیار کرد، اما موفق نشد.

نبوغ این مخترع بسیار زیاد بود و بنابراین او توانست در طول زندگی خود به موفقیت های بی شماری دست یابد و اختراعات بسیاری هم به ثبت برساند. از اختراعات او می توان به سیم پیچ تسلا، نوسان ساز تسلا و قایق کنترل از طریق دور اشاره نمود.

تسلا کتاب ها و مقالات بسیاری منتشر نمود که از آن کتاب ها می توان به “My Inventions: The Autobiography of Nikola Tesla”و “The Fantastic Inventions of Nikola Tesla” اشاره کرد؛ وی همینطور یک مقاله با عنوان The Problem of Increasing Human Energy منتشر نمود که در سال ۱۹۹۰ در مجله ” The Century Magazine ” چاپ شد.

” جایزه مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک “نیکولا تسلا” (IEEE Nikola Tesla Award ) هم به افتخار این مخترع نامی نامگذاری شده است و هرساله به فرد یا افرادی که کار مهمی در زمینه الکتریسیته انجام دهند، اهدا می گردد.

تسلا (T) واحد چگالی شار مغناطیسی، یک دهانه برخوردی تسلا در ماه، سیارک تسلا ۲۲۴۴ و موزه “نیکولا تسلا” هم به افتخار این مهندس مشهور نامگذاری شده است.

تسلا هیچ گاه ازدواج نکرد و سرانجام در ۷ ژانویه سال ۱۹۴۳ و در سن ۸۶ سالگی در اتاق ۳۳۲۷ هتل ویندهام نیویورکر درگذشت و جسدش ۲ روز بعد توسط یکی از خدمتکاران هتل پیدا شد.