Rate this post

عاشق وب: پروژه رجیستری موبایل مستلزم هماهنگی های وزارت ارتباطات، وزارت صنعت و معدن و تجارت (صمت)، گمرک و خیلی از سازمان های دیگر است و با وجودی که برای مبارزه با قاچاق پیگیری شده اما اجرای آن به طول انجامیده است.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، چندین ماه از اجرای رجیستری می گذرد و در این مدت مسائلی همچون انتقال مالکیت گوشی رجیسترشده، رجیستری گوشی مسافران، خرید گوشی و نحوه آگاهی از اصالت گوشی و از این قبیل موضوعات مطرح شده است. با این حال همچنان ممکن است کاربران با مشکلاتی مواجه شوند که نیازمند پیگیری باشد.

با اجرای طرح رجیستری (ثبت شماره گوشیهای همراه) و مشمول شدن تمامی برندهای گوشی از ابتدای اردیبهشت ماه، صرفا گوشیهایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده اند، در شبکه اپراتوری کشور فعال خواهند شد. در اطلاعیه ی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم درباره اجرای آخرین مرحله طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم کارت (رجیستری) آمده است تمامی گوشیهایی که پیامک در خصوص غیرقانونی بودن گوشی دریافت کرده اند، ۳۱ روز مهلت استفاده داشته و بعد از آن از شبکه سرویس نخواهند گرفت.

خریداران تجهیزات سیم کارت خور باید هنگام خرید، سریال دستگاه مورد نظر را به سامانه همتا اعلام و از رجیستر بودن آن اطمینان حاصل کنند؛ برای استعلام قانونی و یا غیرقانونی بودن روند واردات هر گوشی لازم است با استعلام کد ۱۵ رقمی (IMEI) که روی گوشی و همینطور با شماره گیری *۴# مشاهده می شود، اصالت گوشی را بررسی و بعد از اطمینان از ثبت گوشی نسبت به خرید آن اقدام نمایند.

رجیستری با چه چالش هایی روبه روست؟

اگر گوشی خویش را پیش از تاریخ های اعلام شده روشن نکرده باشید، طبق قوانین قطع سرویس خواهد شد. البته اگر مدعی روشن بودن گوشی پیش از تاریخ های اعلامی برای برندهای مشمول طرح هستید، می توانید برای پیگیری، مبحث را به مرکز تماس طرح با شماره ۰۹۶۳۶۶ و یا به آدرس ایمیل سامانه ی همتا اعلام کنید. همینطور جهت هرگونه سوال و حل مشکلات مربوط به طرح رجیستری می توانید با مرکز تماس طرح با شماره ۰۹۶۳۶۶ تماس حاصل کنید.

درصورتی که گوشی خویش را از خارج از کشور خریداری نموده اید، یک ماه مهلت دارید در سایت گمرک اقدام به ورود اطلاعات و حقوق و عوارض گمرکی کرده، رسید آن را پرینت گرفته و در سایت سامانه همتا در بخش مسافری ثبت و به آدرس همتا ایمیل کنید. درصورت وصل نشدن گوشی بعد از دو الی سه روز، مشکل خویش را با مرکز تماس طرح ۰۹۶۳۶۶ و یا به آدرس ایمیل همتا مطرح کنید.

اگر جزو مسافرانی هستید که می خواهید از سیم کارت های داخلی استفاده کره و به همین منظور، حقوق و عوارض گمرکی گوشی مسافری خویش را پرداخت کرده اید اما گوشی همچنان قطع سرویس است، تصویر رسید خویش را در سایت همتا در بخش مسافری ثبت و همینطور با شرح مبحث به آدرس ایمیل همتا ارسال کنید.

همچنین اگر گوشی مستعمل خویش را بنا به هر دلیلی در فروشگاه های خارج از کشور تعمیر یا تعویض کرده اید که منجر به تغییر IMEI گوشی شده است و پیامکی از سامانه همتا در خصوص قطع سرویس دریافت کرده اید یا قطع سرویس شده اید، IMEI گوشی قبلی وIMEI گوشی جدید به همراه نام و نام خانوادگی، کد ملی و شماره تلفن همراهی که در گوشی استفاده می گردد را به همراه کلیه مستندات و با شرح مبحث به آدرس ایمیل همتا بفرستید.

البته وظیفه رجیستر کردن دستگاه های موبایلی که در فروشگاه هستند، برعهده فروشنده است. بنابراین خریداران باید هنگام رجوع به فروشگاه و خرید گوشی، از فروشنده فاکتور بگیرند تا درصورت بروز مشکل به مراجع مربوط رجوع کنند؛ ازاین رو اگر از مغازه و یا فروشگاهی در ایران گوشی خریداری نموده و از سامانه همتا پیامکی در خصوص غیرقانونی بودن گوشی و قطع سرویس دریافت کرده و یا قطع سرویس شده اید، باید گوشی را به فروشنده بازگردانید و هزینه خویش را دریافت کنید. درصورت هرگونه مشکل با فروشنده، هم می توانید با سازمان های مربوطه مبحث را پیگیری کنید.

وزارت صمت؛ پاسخ گوی مشکلات رجیستری

در این راستا حسین فلاح جوشقانی – رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی – در گفت وگو با ایسنا با تاکید بر مشمولیت تمامی برندهای گوشی همراه در پروژه ی رجیستری اظهار نمود: بعد از مشمول رجیستری شدن همه ی طرح ها، عموما شکایاتی سمت ما نمی آید. رجیستری کانتکت سنتر (مرکز امور مشتریان) دارد که شکایات از این طریق و از وزارت صمت بررسی می شود، چون بیشتر شکایات مرتبط به بازار است و در رابطه با بحث فنی نیست.

البته از آنجائیکه وزارت ارتباطات و رگولاتوری به نحوی مسوول هماهنگی های انجام شده برای تکمیل پروژه رجیستری بوده، ممکن است شکایاتی هم به این سازمان مطرح شود و البته تهمیداتی هم برای این مورد در نظر گرفته شده است. جوشقانی در این باره اظهار داشت: گاها ممکن است شکایاتی هم سمت وزارت ارتباطات و رگولاتوری بیاید، زیرا ما مسئول هماهنگی بودیم، اما ما هم به مبحث را به وزارت صمت ارجاع می دهیم تا در کانتکت سنتر و یا روی سامانه همتا مشکلات خویش را حل کنند.

در نهایت با گذشت چندین ماه از اجرای رجیستری که در وهله اول در جهت مبارزه با قاچاق اجرایی شده است تا از درآمدهای غیرقانونی و خلاف منفعت دولت جلوگیری کند، کاربران هم می توانند از این طرح بهره گرفته و از سوی مقابل در صورت بروز مشکل، به سامانه همتا مراجعه نموده و مشکل خویش را حل کنند؛ در غیر این صورت شما می توانید مشکلاتی که با اجرای رجیستری برایتان بوجود آمده و حتی با رجوع به سامانه همتا هم حل نشده است، با ایسنا در بین بگذارید.