Rate this post

به گزارش عاشق وب تعدادی از پژوهشگران یکی از شرکت های دانش بنیان موفق به پیاده سازی سکوهای بومی برای عرضه سرویسهای هوش مصنوعی برای کسب و کارها شده اند.
طاها ذیقیمت، از محققان طرح در گفتگو با ایسنا، “سکوی هوش مصنوعی” با عنوان “آیپا” را از خدمات دانش بنیان این شرکت نام برد و اضافه کرد: این سکوی بومی در واقع پلت فرم جامعی برای عرضه ابزارهای هوش مصنوعی به صورت ابری است.
وی با اشاره به اینکه در زمینه هوش مصنوعی ۳ حوزه اصلی پردازش “صوت”، “تصویر” و “متن” وجود دارد، اظهار نمود: در صورتیکه افراد و یا کسب وکارها بخواهند از این ابزارها استفاده کنند، چالش های جدی در زمینه پیاده سازی و پشتیبانی سخت افزاری دارند که در این پروژه چالش های دسترسی به ابزارهای هوش مصنوعی را فراهم کردیم.
ذیقیمت، با تاکید بر اینکه ما این خدمات را به صورت “ابری” عرضه می دهیم، خاطرنشان کرد: از این طریق کلیه این چالش ها را مدیریت کردیم و کسب و کارها می توانند بدون دغدغه از این اینکه دقت الگوریتم ها به چه میزان و یا پشتیبانی سخت افزاری چگونه است، از این ابزارها استفاده کنند.
این محقق، هدف هوش مصنوعی را انتقال هوش انسانی به هوش ماشین دانست و افزود: در گذشته مبحث اتوماسیون عنوان شد که انجام کارها به ماشین محول می شد و بعد از آن مبنا بر این قرار داده شد که هوش انسانی که بر مبنای آن تصمیم گیری صورت می گیرد، به ماشین منتقل شود که این امر مبنای دانش “هوش مصنوعی” است.
وی افزود: دانش هوش مصنوعی در ۳ حوزه “درک مطلب”، “بینایی” و “گفتار” دسته بندی می شوند و ابزارهای هوش مصنوعی هم اکنون تلاش می کنند که در این ۳ حوزه هوش انسانی را به ماشین منتقل کنند.
ذیقیمت به بیان خصوصیت های سکوی بومی پیاده سازی شده پرداخت و اظهار داشت: هم اکنون بسیاری از کسب و کارها به جهت اینکه بتوانند خصوصیت های سکوهای هوش مصنوعی را به سامانه ها و کسب و کارهای خود اضافه کنند، مجبور هستند که از نمونه های خارجی استفاده کنند و این مسئله درگیر موضوعاتی چون تحریم های اعمال شده به کشور و قیمت های گزاف آنها به علت نوسانات ارزی است، ولی با بومی سازی این سکوها عملا کسب و کارها نیازی ندارند که این سرویس ها را از سرویس دهنده های خارجی دریافت نمایند.
این محقق با تاکید بر اینکه این خصوصیت از نظر پایداری سیستم ها و کسب و کارها بسیار حائز اهمیت می باشد، تصریح کرد: هم اکنون هوش مصنوعی یکی از دانش های های تک در دنیا است که هیچ کس نمی تواند ادعا کند که به قله این فناوری رسیده است، ازاین رو آزمایشگاه بزرگی در گوگل و ماکروسافت بوجود آمده تا بتواند این حوزه را در صنعت و مسایل روزمره مردم و همینطور کسب و کارها کاربردی کنند.
ذی قیمت اظهار نمود: خصوصیت سکوی بومی عرضه شده این است که تمام ابزارهای هوش مصنوعی را به صورت ابری و آنلاین در اختیار کاربران قرار داده‎ایم و ازاین رو دیگر لازم نیست برای کسب و کارها دانش هوش مصنوعی را توسط تیم های دانشگاهی پیاده سازی کنند. ما این ابزارها را تولید کردیم و آنها بدون دانش یادگیری از دانش ماشین به سادگی با استفاده از API ساده می توانند از خدمات آن بهره مند شوند.

منبع: