Rate this post

به گزارش عاشق وب از فناوری کریسپر می توان برای ویرایش ژن ها بهره برد و این فناوری از زمان ورودش به عرصه پزشکی دنیای علم را متحول کرده است.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، کریسپر-کَس۹ احتمالاً شناخته شده ترین سیستم کریسپر است و بعنوان قیچی ژن مشهور است. این تنها یکی از چندین سیستم مختلف کریسپر است که وجود دارد. حالا محققان دانشگاه کپنهاگ (UCPH) ساختار اتمی یکی از پیچیده ترین سیستم های کریسپر را نقشه برداری و تجزیه و تحلیل کرده اند.
“گیلرمو مونتویا” (Guillermo Montoya) یکی از محققان این مطالعه اظهار داشت: ما بزرگترین و پیچیده ترین مجموعه کریسپر-کَس را که تابحال دیده ایم مورد بررسی قرار داده ایم و الان می دانیم که چگونه این سیستم در سطح مولکولی کار می کند.
محققان طی این مطالعه مجموعه ای به نام “Cmr-β” را که متعلق به زیر گروه مجموعه هایی به نام “III-B CRISPR-Cas” است، مورد بررسی قرار دادند.
کریسپر نوعی سیستم موجود در باکتری ها و سایر ارگانیسم ها است که در سیستم ایمنی باکتری ها نقش دارد. در اینجا این سیستم نقش اصلی در مبارزه مداوم با فاژهای مهاجم دارد. باکتریوفاژها (باکتری خوارها) یا به اختصار فاژها، ویروس هایی هستند که به باکتری ها حمله می کنند و آنها را از بین می برند. این ویروس ها برای باکتری ها اختصاصی هستند و نمی توانند به یوکاریوت ها حمله کنند.
در مطالعه جدید، محققان نقش Cmr در سیستم ایمنی بدن را مورد بررسی قرار داده و مکانیسم های پاسخ ایمنی آن در مقابل فاژها را مورد مطالعه قرار دادند.
“نیکولاس هیلاند سوفوس”(Nicholas Heelund Sofos) از محققان این مطالعه اظهار داشت: ما طی این مطالعه متوجه پیچیدگی های سیستم “III-B CRISPR-Cas” شدیم و یک زیر واحد منحصر به فرد به نام “Cmr۷” را شناسایی کردیم که به نظر می آید فعالیتهای پیچیده را کنترل می کند و ما همینطور معتقدیم که امکان دارد در مقابل پروتئین های ضد کریسپر ویروسی(viral anti-CRISPR proteins) هم دفاع کند.
سیستم Cmr که توسط محققان در مطالعه جدید ترسیم شده است می تواند همانند موارد دیگر آر. ان. ای و دی. ان. ای تک رشته ای را هم از بین ببرد. باآنکه استفاده از آن برای ویرایش ژن همانند کریسپر-کَس۹ بسیار دشوار خواهد بود چونکه این سیستم خیلی بزرگ و پیچیده است اما در آینده، امکان دارد بتوان از آن برای درک نحوه پاسخ ایمنی به باکتری ها استفاده نمود.
محققان گفتند: این مجموعه نقش مهمی در مبارزه بین باکتری ها و فاژها دارد. مقاومت آنتی بیوتیکی ناشی از این نوع مبارزه است. بنابراین، نتایج ما امکان دارد دانش مهمی برای مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی باشد. این مجموعه همینطور امکان دارد دارای پتانسیل درمانی باشد. حالا، هدف ما این است که به دنبال برنامه ای برای این سیستم باشیم.
محققان برای ترسیم سیستم مذکور از “میکروسکوپ پیشرفته الکترونی کریو” که به آن “CryoEM” هم گفته می شود، استفاده کردند. کلیه تحقیق و جمع آوری داده ها در دانشگاه کپنهاگ انجام شده است.
یافته های این مطالعه در مجله” Molecular Cell “منتشر شده است.

منبع: