Rate this post

به گزارش عاشق وب محققان دانشگاه ˮواشنگتنˮ در مطالعه اخیرشان یک گام به توسعه آزمایش خون برای بیماری آلزایمر نزدیک شده اند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، آزمایش خون آزمایشگاهی که محققان توسعه داده اند طی چندین مطالعه توانسته با موفقیت افراد مبتلا به آلزایمر را از افراد سالم با دقت بالا تشخیص دهد حال تمامی این نتایج می تواند روزنه امیدی برای جهانیان ایجاد کند که امکان دارد در آینده راهی نوین و ساده برای تشخیص این بیماری وجود خواهد داشت.
یکی از چالش های بزرگی که امروزه محققان آلزایمر با آن روبرو هستند، شناسایی این بیماران در مرحله نخست بیماری است. اگر درمان های آینده نگر، اثربخش باشند و بتوانند پیش از بروز علایم کاهش شناختی، آنرا آشکار کنند، دانشمندان قادر خواهند بود تا به بهترین نحو افراد پرخطر را تشخیص دهند.
توسعه چنین آزمایشی یک هدف طولانی مدت برای دانشمندان بوده است با این وجود هنوز هم دانشمندان اظهار کرده اند که آزمایشات بیشتری برای تایید صحت این آزمایش وجود دارد و هنوز جهت استفاده گسترده آماده نیست. اما نتایجی که روز گذشته انتشار یافته نشان داده است که محققان در راه صحیحی قرار دارند. در این آزمایش افراد مبتلا به آلزایمر با افراد سالم که مبتلا به این بیماری نبودند مورد آزمایش قرار گرفتند و آزمایش خون مذکور توانست با دقت ۸۹ تا ۹۸ درصد بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر را با دقت بالا شناسایی کند.

“ماریا کاریلو”(Maria Carrillo)، مدیر ارشد علمی انجمن آلزایمر اظهار داشت: نتایج آزمایشات اخیر خیلی خوب بود چون که ما در مطالعات پیشین شاهد چنین دقت بالایی نبودیم.
دکتر “الیزر ماسلیا”(Eliezer Masliah)، رئیس انجمن علوم اعصاب انستیتوی ملی کهنسالی ایالات متحده هم ضمن تایید گفته های کاریلو، اظهار داشت: داده ها بسیار دلگرم کننده به نظر می رسند. به نظر می آید آزمایش جدید دقیق تر، حساس تر و مطمئن تر از روش های قبلی است اما باید آزمایشات بسیار گسترده ای برای تایید آن صورت گیرد.
این پژوهشکده هیچ نقشی در این مطالعات نداشته است اما کمک های مالی برای انجام تحقیقات اولیه برای توسعه آزمایش خون به این محققان اهدا کرده است.
برخی گزارشها نتایج دلگرم کننده آزمایش خون مذکور را نشان می دهند که طی آن نسخه های غیرطبیعی آمیلوئید را محققان طی این آزمایش اندازه گیری می کنند. یک کارآزمایی طولانی مدت نشان داده است که سطح بالایی از پروتئین های آمیلوئید در مغز بعنوان یک نشانه اولیه بیماری آلزایمر پیش از آشکار شدن کاهش شناختی عمل می کند. فرضیه وجود آمیلوئید طی چند دهه گذشته راهنمای اغلب تحقیقات برای درمان بیماری آلزایمر بوده است. ایده این است که تجمع پروتئین های سمی آمیلوئید در مغز که “پلاک” نامیده می شوند، عامل اصلی تخریب کننده سیستم عصبی و بروز بیماری آلزایمر است. محققان در این مطالعه جدید بر روی پروتئین دیگری به نام تاو هم تمرکز داشتند و دریافتند یک شکل از آن به نام p-tau۲۱۷ یک شاخص قابل اطمینان تر جهت بررسی و تشخیص این بیماری است.

پروتئین های تاو( Tau Proteins) پروتئین هایی هستند که ریزلوله ها را تثبیت می کنند. پروتئین تاو در نورونهای دستگاه عصبی مرکزی به فراوانی و در آستروسیت ها و الیگودندرسیتها به میزان کمتری یافت می شوند. پروتئین های تاوی که کارکرد خویش را در تثبیت کردن ریزلوله ها از دست داده اند عامل اصلی بیماری های مرتبط به زوال عقل مانند آلزایمر و پارکینسون هستند. در بیماری آلزایمر تاو غیرطبیعی از ریزلوله ها جدا شده و سبب از هم پاشیدن ریزلوله ها می شود. فرافسفرگیری پروتئین های تاو سبب خودسامانی و در نهایت ایجاد کلافه های عصبی رشته ای می شود. به وجود آمدن این کلافه ها در داخل نورون جابجایی و ترابری سلول را از کار می اندازد و سبب مرگ سلول می شود. این سبب گسست و قطع ارتباط نورون ها در قسمت های خاص مغز و نهایتاً از دست دادن حافظه می شود. محققان بر این عقیده اند نتایج این آزمایش خون نوین امید بخش است اما هنوز هم آزمایشات بیشتری برای تایید آن وجود دارد. مؤسسات ملی بهداشت ایالات متحده، گروه های بهداشتی دولت سوئد، انجمن آلزایمر، بنیادهای مختلف و چندین شرکت از حامیان این مطالعه هستند.
یافته های این مطالعه در “کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر”(Alzheimer’s Association International Conference) که به علت همه گیری کروناویروس به صورت آنلاین برگزار می شود، مورد بررسی قرار گرفت.

منبع: