Rate this post

عضو هیات علمی پژوهشکده سامانه های فضایی پژوهشگاه فضایی ایران با اعلان اینکه عصر چهارم فضایی مدتی شروع شده و باید به فکر وارد شدن به عصر پنجم فضایی باشیم، اظهار داشت: لازمه همراه شدن با عصر چهارم فضایی تبعیت و پایبندی به چارچوب های تحقق آن است و در این راستا باید اولویت‎های این حوزه را بطور شفاف تعیین نماییم.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا دکتر امید شکوفا امروز در وبینار عصر جدید فضا؛ چالش ها و فرصت ها که به صورت مجازی برگزار شد، با اعلان اینکه مدتی است که عصر جدید فضا شروع شده است، آغاز این عصر را ناشی از فعالیت ۷۰ ساله انسان در این حوزه دانست.
وی با اعلان اینکه هم اکنون باید به فکر وارد شدن به نسل پنجم فضایی باشیم، اظهار نمود: کوشش برای کسب سود، کاهش هزینه ها، حضور بازیگران جدید و کارآفرینان، رویکردهای صنعتی، سرمایه گذاری بخش خصوصی، ارائه راهکارهای فناورانه و استفاده حداکثری از فناوری های سایر حوزه ها از مشخصه های عصر چهارم فضایی است.
شکوفا، کوچک سازی، انبوه سازی، انعطاف در طراحی، تسریع در طراحی و توسعه، قابلیت استفاده مجدد و اشتراک گذاری زیر ساخت ها و سیستم ها را از رویکردهای عصر چهارم فضا عنوان نمود و تصریح کرد: در این عصر کلیه نقش آفرینان فضایی شامل سازمان های بین المللی، دولت ها، شرکت ها و سازمان‎ ها و موسسات بخش خصوصی به صورت شبکه ای با یکدیگر تعامل دارند.
عضو هیات علمی پژوهشکده سامانه های فضایی پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به نقش هر یک از بازیگران حوزه فضایی در عصر نوین فضایی، اشاره کرد: ماموریت دولت ها در جهت رفع موانع، تنظیم مقررات، بسط و گسترش همکاری هاست و نقش آژانس های فضایی نیز انتشار چشم انداز شفاف و جذب سرمایه گذاران خارجی و توانمندسازی نهادهای فضایی است.
وی نقش شرکت های فضایی را قابلیت پاسخگویی سریع به نیازهای آنی بازار دانست و اظهار نمود: علاوه بر آن شهروندان عادی در عصر چهارم فضا بعنوان شهروند سرمایه گذار، شهروند فناور، شهروند سازنده مطرح هستند که برای یافتن پاسخ های فناورانه به کمک سازمان های فضایی و دانشمندان این حوزه می آیند.
وی با اشاره به شرایط و مسیر ایران در عصر چهارم فضایی، تصریح کرد: لازمه همراه شدن با عصر چهارم فضایی تبعیت و پایبندی به چارچوب های تحقق آن است؛ بدین جهت باید مشخص کرد که طی چند سال قبل انگیزه های ما، نقش آفرینان حوزه فضایی کشور، زمینه ها، وظایف نهادها و فناوری های ما تا چه حد تغییر کرده و با شرایط روز متناسب سازی شده اند.
شکوفا با تاکید بر لزوم توجه به ایجاد و توسعه ظرفیت های موجود در این عرصه، اظهار داشت: علاوه بر آن باید با بررسی و ارزیابی دریابیم که در کدام بخش از صنایع فضایی متمرکز شویم.
عضو هیات علمی پژوهشکده سامانه های فضایی پژوهشگاه فضایی با تاکید بر اینکه لازم است زمینه جذب سرمایه بخش خصوصی در حوزه فضایی فراهم گردد، اضافه کرد: برای وارد شدن به عصر چهارم فضایی پیشنهاد می شود در زمینه ارائه سیاست فضایی شفاف و دقیق با اهداف قابل پایش و راستی آزمایی، تعیین اولویت های اساسی در توسعه برنامه، رفع انحصار از بعضی از فعالیت ها و ارائه گزارش دقیق از وضع موجود اقدام گردد.