Rate this post

مطالعه جدید پژوهشگران دانشگاه ˮهارواردˮ نشان میدهد که چرا وقتی سردمان می شود، موهای بدن مان سیخ می شوند و تحریک سلول های بنیادی برای رشد موهای جدید را عامل آن می دانند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از نیواطلس، مور مور شدن و مو به تن سیخ شدن اتفاق عجیب و غریبی در بدن ماست که علم هنوز دلیل وقوع آنرا کاملاً نفهمیده است. حالا پژوهشگران دانشگاه “هاروارد” دلیل بیولوژیکی این واکنش را کشف کرده اند و می گویند این اتفاق، روش بدن ما برای تحریک سلول های بنیادی بمنظور رشد موهای جدید است.
همه ما این تجربه را داشته ایم که وقتی سردمان می شود، پوست ما گرفتار برآمدگی های کوچکی می شود و موهای بدنمان در مرکز این برآمدگی ها سیخ می شوند. اما چرا این اتفاق می افتد؟ یکی از نظریه های پیشرو این است که این خاصیت از گذشته های دور، هنگامی که ما بدن هایی بسیار پر موتر از امروز داشته ایم، به گرم شدن ما کمک می کرده است و همین طور برای ترساندن شکارچیان مفید بوده است.
مو به تن سیخ شدن به برجسته شدن محل رویش مو در سطح پوست فرد اشاره دارد و معمولاً هنگامی که یک فرد تجارب قوی و احساسات شدید مانند ترس و شادی و سرخوشی یا انگیختگی جنسی را تجربه می کند، رخ می دهد. اصطلاح پزشکی این مساله “cutis anserina” یا “horripilation” است. ایجاد این نوع برجستگی بر روی پوست در انسان تحت استرس است که بعنوان یک پاسخ تحریکی در نظر گرفته می شود و احتمالاً ریشه در خاصیت های تکاملی نوع بشر دارد. یک امکان محتمل برای آن این است که با افزایش مقدار هوای به دام افتاده در سطح بیرونی پوست مملو از موی نیاکان بشر عاملی برای بزرگ تر و تهاجمی تر به نظر رسیدن آنها برای ترساندن شکارچیان و گرم کردن بدن بوده است.
اما از آنجایی که این اتفاق در بدن های امروزی ما که موهای نازک و کمی دارد چنین کاربردهایی ندارد، دانشمندان از خود سؤال می کنند که چرا این خاصیت تکاملی که باید مدت ها قبل از بین می رفت، هنوز ادامه دارد. بدین سبب پژوهشگران دانشگاه هاروارد برای مطالعه جدید بررسی کردند که در سطح سلولی در این رویداد چه می گذرد تا بفهمند چه مزایای دیگری دارد.
در آزمایشاتی که روی موش ها انجام شد، پژوهشگران هدف بالقوه ای را در مورد این اتفاق دریافتند. بنظر می رسد سلول هایی که موجب مو به تن سیخ شدن می شوند، در تنظیم سلول های بنیادی که موجب بازسازی و احیای مو و فولیکول مو می شوند، نقش اساسی دارند. این اثر با استمرار هوای سرد افزایش پیدا کرد. این بدان مدلول است که مو به تن سیخ شدن یا مو شقی در واقع یک چاره است برای این که بدن می کوشد رشد موهای جدید را تحریک کند تا ما را در طولانی مدت گرم تر نگه دارد.
“یولیا شوارتز” نویسنده مسئول این مطالعه می گوید: این واکنش خاص برای سازگار شدن بافت با تغییرات در دنیای بیرون مانند تغییرات دما مفید می باشد. این یک پاسخ دو لایه است؛ مو به تن سیخ شدن راهی سریع برای ارائه نوعی تسکین در کوتاه مدت است، اما هنگامی که سرما استمرار می یابد، یک مکانیسم خوب برای سلول های بنیادی است تا بدانند که شاید زمان آن رسیده است که پوشش موهای جدید را تولید کنند.
مکانیسم سلولی کلی مو شقی از دیرباز شناخته شده است. هنگامی که هوا سرد می شود، عصب سمپاتیک یک عضله ریز را که به قسمت انتهایی یک فولیکول مو متصل است، منقبض می کند و آنرا محکم می کشد و موجب می شود موها سیخ شوند. همین طور موجب می شود پوست اطراف مو به سمت داخل کشیده شود که این همان چیزی است که برآمدگی را به وجود می آورد.
اما پژوهشگران قسمت جدیدی از این معادله را کشف کردند. آنها با بررسی پوست با بهره گیری از میکروسکوپ الکترونی دریافتند که عصب سمپاتیک همین طور ارتباط مستقیمی با سلولهای بنیادی فولیکول مو دارند و به دور آنها پیچیده شده است. بدین سبب هنگامی که عصب فعال می شود، سلول های بنیادی را نیز فعال می کند تا رشد موهای جدید شروع شود.
“یاچین هسو” از پژوهشگران این مطالعه می گوید: ما حالا می توانیم در سطح زیرساختی ببینیم که چگونه عصب و سلول های بنیادی با هم ارتباط برقرار می کنند.
پژوهشگران حالا قصد دارند به بررسی چگونگی تأثیر محیط خارجی بر سلول های بنیادی پوست بپردازند.
این مطالعه در مجله Cell انتشار یافته است.