عاشق وب: پژوهشگران آمریکایی و سوئیسی، فناوری جدیدی ابداع نموده اند که می تواند سیستم ایمنی انسان را شبیه سازی کند تا درمان دقیق تری برای بیماری ها ارائه شود.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از ادونسد ساینس نیوز، سیستم ایمنی انسان به شکلی باورنکردنی پیچیده است و نقشی حیاتی در حفظ سلامت فرد در مقابل بیماری ها بر عهده دارد. مدل سازی سیستم ایمنی برای عرضه درمان ها و واکسن های جدید، کاری چالش برانگیز است؛ به خصوص هنگامی که مبحث ارزیابی واکنش ایمنی بدن در سطح پیش بالینی یعنی قبل از آغاز آزمایش انسانی مطرح می شود.
دانشمندان در جستجوی مدل هایی هستند تا بتوانند نحوه عملکرد یک روش درمانی را در محیط درون جانداری پیش بینی نماید تا بدین ترتیب، هزینه های بالای این کار را کاهش دهند و میزان موفقیت آنرا بالا ببرند. یکی از فناوری های امیدوارکننده که می تواند به حل کردن چنین مشکلاتی کمک نماید، نوعی فناوری معروف به “انسان روی تراشه”(human-on-a-chip) است.
هم اکنون سیستم های درون جانداری وجود دارند که در آنها چندین اندام به واسطه یک جریان خون مصنوعی به هم متصل هستند. این سیستم ها، نحوه واکنش بدن را به درمان های جدید مدل سازی می کنند. این سیستم ها در سال های اخیر بعنوان یک جایگزین قابل اطمینان برای مدلهای حیوانی، توجه زیادی را به خود جلب کرده اند.
در حالیکه این سیستم ها، فناوری های مهمی هستند که پیشبینی های آنها می تواند به کشف دارو کمک نماید، مدلهای کنونی، توانایی لازم را جهت بررسی دقیق واکنش ایمنی بدن نسبت به درمان های جدید ندارند.
پژوهشگران شرکت آمریکایی “هسپروس”(Hesperos) با همکاری شرکت داروسازی سوئیسی “هوفمان-لا روش”(Hoffmann-La Roche)، فناوری انسان روی تراشه را در یک سیستم درون جانداری عرضه کرده اند که مدلی از دستگاه ایمنی ذاتی انسان را در خود جای داده است.
“جیمز هیکمن”(James Hickman)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: هم اکنون، هیچ مدل درون جانداری از سلول های ایمنی در سیستم های دارای چندین اندام وجود ندارد و هیچ یک از این سیستم های کنونی نمی توانند عملکرد مهم دستگاه ایمنی ذاتی را داشته باشند. ما پلتفرمی ابداع کرده ایم که می تواند از سه اندام یا بیشتر تقلید کند که با یکدیگر در ارتباط هستند و گردش خون را هم تقلید می کنند.
این تکنولوژی جدید، این توانایی را دارد که به دنبال درمان با داروهایی که به طور گسترده برای درمان بیماری هایی همچون سرطان های متفاوت، بیماری های عفونی و اختلالات التهابی تجویز می شوند، به بررسی واکنش ایمنی بدن بپردازد.
این فناوری، اهمیت ویژه ای برای پژوهشگرانی دارد که در حوزه سرطان شناسی فعالیت می نمایند و مدلهای حیوانی جهت بررسی های آنها کافی نیستند چونکه این مدلها نمی توانند تعاملات مغایر انسانی را نشان دهند. هیکمن افزود: همینطور می توان این مدل را با دیگر سلول های ایمنی مانند سلول های تی ادغام کرد تا امکان درک تعاملات مغایر نادر اما مهم را در درمان های جدید سرطان فراهم آورد.
وی ادامه داد: ما باور داریم که می توانیم این سیستم را برای بیماری های عفونی به کار ببریم و توانایی فناوری انسان روی تراشه را در غلبه بر این بیماری ها نشان دهیم.
این پژوهش، در مجله “Advanced Science” به چاپ رسید.