Rate this post

عاشق وب: کمتر پیش آمده بود بنا یا خانه ای تاریخیِ در اختیار دستگاهی دولتی مورد توجه قرار بگیرد، به اندازه ای که خبرنگاران را صدا کنند، توری برگزاری کنند، حرفی بزنند و قولی بدهند برای اختصاص بودجه ی مرمتی و کاربری اش!
خانه ی «مستوفی الممالک» در دل بافت تاریخی تهران، از همین کمترها دست کم بهره ای برده است؛ سهمی به اندازه ی شنیده شدن هر از گاه نامش از دهان یکی از متولیانِ بنا و قول و قرارهایی که با وجود سرانجام نیافتنش رسانه ای شدند، شاید هم همین سروصداهای بی نتیجه موجب شد تا آگهی اعضای شورای شهر تهران را برای وضعیت نابسامانش بگیرد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، عمارت مستوفی در یک بلوک شهری قرار گرفته که درون آن آثار تاریخی ـ فرهنگی و جاذبه های گردشگری مهمی مانند «بقعه امام زاده سیدناصرالدین(ع)»، «بازارچه قوام الدوله»، «کلیسای سورپ گئورگ»، «گذر قلی»، «خانه پدری جلال آل احمد»، «مسجد حاج رجبعلی»، «مسجد و مدرسه و آب انبار معیر» و «سرای میزانی» قرار دارد؛ خیابانی که از شمال به خیابان پانزده خرداد غربی، از جنوب به خیابان مولوی، از شرق به خیابان خیام و از غرب به خیابان وحدت اسلامی محدود می شود.
خانه کنونی «مستوفی الممالک» در دوره قاجار در ۱۲۷۳ خورشیدی توسط میراز حسن مستوفی در جبهه جنوبی چال حصار و در پهنه میانی محله سنگلج ساخته شد. اسناد می گویند این باغ مساحت بمراتب بیشتری داشته است اما بعد از فوت میرزا حسن، بخش هایی از آن تفکیک و به فروش رسید و فقط عمارت اصلی در یک زمین ۱۶۰۰ متری باقی ماند.

پس از انقلاب اسلامی این خانه ی تاریخی و نفیس در اختیار شرکت پست قرار گرفت و تا همین چند سال قبل که یکی از خبرنگاران در توییتی از وزیر جوان ارتباطات خواست به این بنای تاریخی توجه کند و گویا او نیز بر همان اساس از وجود چنین بنای تاریخی در زیر مجموعه وزارتخانه خود باخبر شده بود، اهتمام کرد به آن توجه نشان دهد؛ به حدی که مدیریت آنرا از شرکت پست به اداره کل روابط عمومی اش که مدیرکل آن یکی از فعالانِ قدیمی میراث فرهنگی است، سپرد.
تا رسیدنِ عمرِ خانه ی مستوفی الممالک به همین حد که وزیر ارتباطات با این بنای تاریخی ارتباط بگیرد؛ شرکت پست این بنای تاریخی و نفیس را به یکی از مهم ترین لوکیشن های سینمای ایران تبدیل کرد و فیلم هایی همچون سلطان صاحبقران، عروسی خوبان، دلشدگان و بخش هایی از سریال شهرزاد در این خانه فیلم برداری شده که متأسفانه همین کار موجب واردشدن لطمه زیادی به این خانه شد.
خدایار قاقانی در سال ۱۳۹۰ نیز مستندی با نام «خونه» را می سازد که به بررسی وضعیت این خانه تاریخی و فیلم ها و سریال های فیلمبرداری شده در این خانه می پردازد و با چهره های معروف هنری و سیاسی که با این خانه ارتباط داشته اند درباره آن صحبت می کند.
و سرانجام در تیرماه سال ۱۳۹۷، محمدجواد آذری جهرمی، دستور برگزاری جلسه ای هم اندیشی برای نجات این خانه ی تاریخی را داد و از پژوهشگران تهران خواست تا پیشنهادهای خودرا برای کاربری این بنای تاریخی اعلام کنند. با این اقدام رسانه ها او و وزارتخانه متبوعش را یک قدم از میراث فرهنگی جلوتر دانست.
وی در همان جلسه اظهار نمود: «من بعنوان وزیر ارتباطات تا زمانی که یک خبرنگار میراث فرهنگی درباره ی این خانه در صفحه ی شخصی من ننوشته بود، نمی دانستم خانه ی آقای مستوفی که روزی وزیر ارتباطات بوده در اختیار این وزارتخانه است. فردای شبی که مطلب خبرنگارِ میراث فرهنگی را خواندم، از کارشناسان درخواست بررسی و اعلام یک گزارش در مورد این خانه را کردم و پس از تائید صحبت ها، گروهی را فرستادم تا وضعیت را بررسی نمایند. گفتند آن یک ساختمان باارزش است که عقبه ی تاریخی دارد. بدین سبب مالکیتش را از اداره ی پست به مرکز روابط عمومی وزارتخانه منتقل کردم تا بهتر بتوانیم این بنای تاریخی را ساماندهی و مرمت نماییم.»

یک سال پس از برگزاری آن جلسه و چند بار صحبت دراین زمینه و حضور چند باره و بی نتیجه ی تیم تهرانگرد مسجدجامعی در این بنای تاریخی که همه ی آنها بی نتیجه بود، در شهریور ۱۳۹۸، این دفعه نوبت به فراکسیون پاسخگوی مجلس رسید.
علی بختیار ـ رئیس فراکسیون پاسخگو در مجلس شورای اسلامی ـ با شنیدن خبرهایی از وضعیت نه چندان جالب خانه، تصمیم به بازدید از این بنا گرفت و چند خبرنگار میراث فرهنگی را نیز با خود همراه کرد.
او پس از دیدن دو طبقه ی زیرزمین و طبقه همکف خانه و در شرایطی که درِ پشت بام آن بسته شده بود، وضعیت آنرا چندان مناسب نمی بیند و حتی در زمان بازدیدش، پیشنهاد می دهد خانه به میراث فرهنگی برگردانده شود که خبرنگاران به او می گویند، در یکی دو سال گذشته، این پیشنهاد را جهرمی – وزیر ارتباطات -، به مونسان – وزیر وزارتخانه جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری – داده، اما او درخواست کرده تا خانه همچنان در اختیار خودش باشد.
او هم پس از بازدیدش وضعیت را این طور تشریح می کند: «شرکت پست این اثر قدیمی را در اختیار داشته، اما متاسفانه نتوانسته برای حفظ این اثر مشخص اقدام نماید، در صورتیکه دست کم در طول سال هایی که این بنا در اختیار آن بود، می توانست از این بنا بعنوان اداره یا بنایی که در اختیار خود پست استفاده نماید یا از این خانه بعنوان استارتاپ استفاده نماید. حالا نیز بنظر می رسد در بخش های مختلف این خانه دستکاری هایی انجام شده است، این خانه در سال های گذشته برای کسب درآمد بعنوان لوکیشن فیلم وسریال در اختیار گروه های فیلم بردار قرار می گرفته است.»
و تا سه شنبه ۱۳ خرداد، آن صحبت ها آخرین اظهارنظرها درباره ی این خانه ی تاریخی بودند تا پس از یک سال، این دفعه حجت نظری ـ عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ـ از وضعیت نامناسب خانه مستوفی الممالک که در اختیار وزارت ارتباطات است گله کرد.

وی در تذکر قبل از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با بیان این که دو سال پیش درباب وضعیت خانه مستوفی الممالک تذکر دادم که وزیر ارتباطات نیز قول مرمت آنرا داد، اظهار داشت: گویا بعد از این تذکر اقداماتی نیز انجام شده اما دو هفته قبل به مناسب هفته میراث فرهنگی از این خانه بازدید کردم اما وضعیت آن اصلا مناسب نبود. از شهرداری تهران و وزارت ارتباطات می خواهم که هر چه سریع تر مرمت این خانه باارزش را تمام کرده تا امکان بازدید مردم فراهم گردد.»
و هنوز خانه مستوفی الممالک در خیابان ۱۵ خرداد – گلوبندک-، کوچه بادامچی، پس از چاله حصار کوچه «مستوفی»، منتظر است ببیند قول کدام یکی از مردانِ دولتی به ثمر می نشیند تا باقی مانده های خانه را به سامانی برساند.

منبع: