Rate this post

به گزارش عاشق وب ناسا می خواهد تمامی اشیائی که در مأموریت مریخ نورد ˮاستقامتˮ از فضا به زمین فرستاده می شوند را قرنطینه و ایزوله کند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از تک تایمز، سال هاست که ناسا برای پیشگیری از انتشار احتمالی هرگونه ویروس و باکتری از فضا به زمین، اجرام و اشیاء جمع آوری شده را قرنطینه می کند.
حال این سازمان اعلام نمود که می خواهد همین فرایند را روی نمونه های جمع آوری شده توسط مریخ نورد جدید خود معروف به “استقامت”(Perseverance) انجام دهد و زمانی که این مریخ نورد به زمین بازدگردد، نمونه های مریخی را ایزوله کند.
“اسکات هوبارد”( Scott Hubbard) محقق اسبق ناسا و استاد دانشگاه استنفورد اظهار داشت: ناسا برای پیشگیری از انتشار ویروس های احتمالی فضایی که امکان دارد به زمین وارد شوند، پروتکل های مشخصی را رعایت کرده است.
محققان و دانشمندان تابحال به خوبی آگاه بوده اند که فضا و سیارات دیگر امکان دارد حاوی ویروس یا هرگونه آلودگی های دیگر باشند که به ما زمینی ها صدمه می رسانند.
برای پیشگیری از بروز چنین اتفاق خطرناکی، ناسا پیش از ورود یک شیء، دستگاه و یا شخص به زمین، یک اتاق قرنطینه آماده می کند و بعد از آن، مدت زمان ایزوله آنها را مشخص می کند.
تا مدت زمان تایید ایمنی این اجرام و یا اشخاص، قرنطینه ادامه می یابد.
“اسکات هوبارد ” ادامه داد، در سال ۱۹۶۷ میلادی توافق نامه ای تحت “پیمان فضایی ماورای جو” منعقد گردید که طی آن طرفین باید از بروز تغییرات نامطوب در زمین که ناشی از ورود مواد فرازمینی است، خودداری کند.
تابحال بیشتر از ۱۲۰ کشور دنیا این قرارداد را امضا کرده اند. این معاهده بین المللی در ۱۷ ماده برای بهره برداری از منابع فضای بیرونی و نخستین پایه برای نگارش و تصویب قانون فضا است.
دو سال بعد، فضانوردان “آپولو۱۱” مأموریت خویش را به پایان رساندند و از ماه به زمین بازگشتند. برای اجرای این قرارداد، تمام فضانوردان مأموریت در اتاق قرنطینه باقی ماندند تا مطمئن شوند هیچ ویروسی از فضا به زمین وارد نشده است.
حال این اتفاق زمانی تکرار خواهد شد که کاوشگر مریخی استقامت به زمین بازگردد.
هنگامی که مریخ نورد “استقامت” در تاریخ ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ میلادی روی مریخ فرود بیاید، نخستین مجموعه آزمایش ها را برای کشف حیات بیگانه در یک سیاره بعد از مأموریت های وایکینگ در دهه ۱۹۷۰ انجام می دهد. تابحال مأموریت های بعد از مأموریت های وایکینگ به دنبال شواهدی بودند در خصوص این که حیات می تواند در زمان حال یا گذشته در مریخ وجود داشته باشد، اما “استقامت” به دنبال نشانگرهای زیستی در نمونه های سنگ سیاره سرخ خواهد بود.