Rate this post

عاشق وب: متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۲٫۷۲ مگابیت برثانیه است که رتبه ایران را به ۷۹ از میان ۱۴۱ کشور رسانده و اینترنت ثابت نیز با متوسط سرعت دانلود ۱۰٫۱۰ مگابیت برثانیه در رتبه ۱۵۳ از میان ۱۷۶ کشور قرار دارد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، سرعت اینترنت از مواردی است که همیشه برای کاربران دغدغه بوده و یکی از شاخصهای کیفی خدمات اینترنتی شمرده می شود. در ایران در صورتیکه تا چندین سال پیش برخی معتقد بودند فناوری اطلاعات و اینترنت، جزو کالاهای لوکس است و اینترنت ۱۲۸ کیلوبیتی برای دسترسی مردم کافی است، حالا دیگر کمتر کسی از اهمیت استفاده از اینترنت غافل است و فناوری اطلاعات به پدیده ای ضروری در زندگی افراد تبدیل گشته است.
طی سال های گذشته، روند استفاده از اینترنت از سرعت های کیلوبیتی در اینترنت دایال آپ، رفته رفته جای خودرا به فناوری ADSL داد که سرعتی بمراتب بیش تر داشته و سرعت هایی تا ۵۲۱ کیلوبیت بر ثانیه و حتی ۱۶ مگابیت را هم پوشش می داد و الان نوبت به فیبر نوری است که جایگزین ADSL شود و سرعت هایی بمراتب بالاتر را برای کاربران به ارمغان بیاورد. در این میان اینترنت موبایل هم در چند سال قبل از روند روبه رشدی برخوردار بوده و بخش اعظمی از استفاده کاربران اینترنتی در این بخش جای می گیرد.
وب سایت Speedtest فاکتورهای جهانی اینترنت را در کشورها بررسی می کند. در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل در تمامی کشورها، ۳۱.۹۵ مگابیت برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود، ۱۱.۳۲ مگابیت برثانیه بود. متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت پهن باند ثابت نیز در تمامی کشورها، ۷۴.۲۳ مگابیت برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود، ۴۰.۷۹ مگابیت برثانیه اعلام گردید. همین طور اینترنت موبایل ایران با متوسط سرعت دانلود ۲۷.۵۳ مگابیت برثانیه در رتبه ۷۰ قرار داشت، همین طور در بخش اینترنت پهن باند ثابت نیز ایران با متوسط سرعت دانلود ۱۸.۴۱ مگابیت برثانیه، جایگاه ۱۲۲ جهانی را کسب کرده بود.
هم اکنون و طبق آخرین آمار منتشرشده تا ماه مارس ۲۰۲۰، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۳۰.۴۷ مگابیت برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۰.۷۳ مگابیت برثانیه است. همین طور در حوزه اینترنت ثابت، متوسط جهانی سرعت دانلود، ۷۴.۶۴ مگابیت برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود ۴۰.۰۷ مگابیت برثانیه است.

رتبه یک تا پنج اینترنت موبایل در جهان تا ماه مارس ۲۰۲۰، به ترتیب به امارات متحده عربی (۸۳.۵۲ مگابیت برثانیه)، کره جنوبی (۸۱.۳۹ مگابیت برثانیه)، قطر (۷۸.۳۸ مگابیت برثانیه)، چین (۷۳.۳۵مگابیت برثانیه) و کانادا (۷۳.۱۶ مگابیت برثانیه) متعلق می باشد. همین طور رتبه یک تا پنج اینترنت پهن باند ثابت در جهان، به ترتیب به سنگاپور (۱۹۷.۲۶ مگابیت برثانیه)، هنگ کنگ (۱۶۸.۹۹ مگابیت برثانیه)، رومانی (۱۵۱.۵۵ مگابیت برثانیه)، تایلند (۱۴۹.۹۵ مگابیت برثانیه) و سوییس (۱۴۸.۲۴ مگابیت برثانیه) متعلق می باشد.

وضعیت اینترنت ثابت و موبایل در ایران

متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۲.۷۲ مگابیت برثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۰.۹۷ مگابیت برثانیه است که رتبه ایران را به ۷۹ از میان ۱۴۱ کشور رسانده و در مقایسه با رتبه ۷۰ در ژانویه سال جاری میلادی، حاکی از افت ۹ رتبه ای است. طبق این آمار، اینترنت موبایل ایران هم اکنون از باهاماس و لائوس کندتر و از تونس و آنگولا سریع تر است.

همین طور در حوزه اینترنت ثابت، متوسط سرعت دانلود در ایران، ۱۰.۱۰ مگابیت برثانیه و متوسط سرعت آپلود ۵.۶۸ مگابیت برثانیه است که رتبه ایران را به ۱۵۳ از میان ۱۷۶ کشور رسانده و در مقایسه با ژانویه سال جاری میلادی که اینترنت ثابت ایران در رتبه ۱۲۲ قرار داشت، سقوطی ۳۱ پله ای را تجربه کرده است.

بااینکه به سبب شیوع ویروس کرونا در جهان، خیلی از کشورها با مشکل اینترنت مواجه گشتند و از سرعت و کیفیت خدمات شکایت دارند، اما از طرفی اشباع ظرفیت شبکه موبایل و افزایش مصرف کاربران اینترنت ثابت در ایران هم نارضایتی های بسیاری را باعث شده است و باید دید با وجود وعده هایی که برای بهبودی وضعیت داده می شود، در آینده این وضعیت چه تغییری خواهدنمود.

منبع: