Rate this post

به گزارش عاشق وب به قول کارشناسان امنیتی، با عنایت به افزایش سوءاستفاده هکرهای اینترنتی از بحران های کنونی درباره گسترش ویروس کرونا، باید مراقب اخباری مانند کشف و تولید ماسک های جدید یا مطالبی با مضمون اقداماتی برای پیشگیری از مبتلا شدن به کرونا باشید و تا حد امکان فایل ها و لینک های ناشناخته ارسال شده در شبکه های اجتماعی را باز نکنید.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، با عنایت به اهمیت روز افزون حفاظت از اطلاعات شخصی و امنیت سایبری دستگاه های الکترونیکی و گوشیهای هوشمند، امنیت اطلاعات آنها تبدیل به یکی از بزرگترین دغدغه های خیلی از کاربران در فضای مجازی شده است. از طرفی حالا که بحث ویروس کرونا و تعداد مبتلایان به این ویروس در جهان خبرساز شده، خیلی از کلاهبرداران و سودجویان هم در کمین نشسته اند تا از این فرصت ایجادشده نهایت سوءاستفاده را داشته باشند.
این روزها شاهد افزایش فعالیت اپلیکیشن های مختلف درزمینه تست و شناسایی کرونا، خوداظهاری و پاسخ گویی به سوالات مربوط به کرونا، تب سنج و دیگر اپلیکیشن های مربوط به این ویروس هستیم اما اغلب این برنامه ها فاقد کارایی لازم بوده و گاهی اوقات به دنبال سرقت اطلاعات کاربران هم هستند؛ ازاین رو رفتن به اپلیکیشن های مجاز و تحت نظر وزارت بهداشت اهمیت زیادی دارد.
هدایت به لینک و درگاه های بانکی جعلی و سرقت اطلاعات هویتی و کاری از مهم ترین اهداف اپلیکیشن های جعلی طراحی شده است. ازاین رو لازم است کاربران اپلیکیشن های موردنیاز خویش را از مارکت های معتبر و دارای نماد اعتماد الکترونیک دریافت کرده و به تبلیغات و برنامه های عرضه شده در کانال ها و گروه های مختلف توجه نکنند.
در این راستا علی اصغر زارعی -کارشناس مدیریت سیستم های اطلاعاتی- در گفتگو با ایسنا با اشاره به سوءاستفاده سودجویان از شرایط حال حاضر اظهار داشت: برخی افراد که محصولات تولیدی آنها به فروش نرفته و یا درصدد فروش محصولاتشان هستند، تلاش می کنند از راه سلبریتی ها یا اینفلوئنسرها این محصولات بی ربط و عموما بی کیفیت را به نام داروهای پیشگیری کننده کرونا به مشتری بفروشند.
وی افزود: این سلبریتی ها یا اینفلوئنسرها، دنبال کننده ها و طرفداران زیادی در اینستاگرام و شبکه های اجتماعی دیگر دارند که فریب اینگونه تبلیغات را می خورند و نه تنها مبالغی را در این موارد از دست می دهند بلکه امکان دارد با اطمینان بی جا و غیرعلمی به این محصولات سلامت خود و اطرافیانشان را به خطر بیندازند یا حتی تبلیغات زیادی در سایت ها و کانال های اینترنتی قابل مشاهده هستند که با تبلیغ خرید ماسک، ژل، مواد شوینده و ضدعفونی کننده مخصوص برای مقابله با ویروس کرونا منتشر می شوند، اما وقتی جنس مورد نظر مثل ماسک یا اقلام مشابه پس از خرید اینترنتی به دست خریداران می رسد، متوجه می شوند که با ماسک های ساده و داروهای تقلبی جعلی روبه رو هستند.

تیترهای جذاب برای اغوای کاربران شبکه های اجتماعی
این کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه هکرها هم با روش های دیگر تلاش می کنند خرابکاری کنند و به کاربران و قربانیان خود صدمه برسانند، اظهار داشت: آنها با ارسال ایمیل یا فایل های Word و یا PDF که آلوده به بدافزار هستند، کاربران را اغوا می کنند که این فایل ها را دانلود کنند. برای مثال در ایمیل، تلگرام یا واتس اپ فایل هایی را ارسال می کنند که معمولا به تحولات اخیر یا تعداد کشته شدگان در اثر مبتلا شدن به ویروس کرونا اشاره می کند و یا حتی در تیترها یا مبحث فایل به راه های جدید و دست اول برای مقابله با ویروس کرونا اشاره می کنند؛ مثل کشف و تولید ماسک های جدید یا مطالب اخبار علمی جدید با این مضمون که اخیرا انتشار یافته و با انجام آنها هیچگاه مبتلا به این ویروس نمی شوید.
زارعی در ادامه تصریح کرد: اما در حقیقت پس از دانلود یا باز کردن چنین فایل هایی، این بدافزارها به سرعت وارد سیستم یا گوشی تلفن شده و منجر به بروز مشکلات زیادی می شوند. برای مثال هکرها به تازگی با ارسال ایمیل های آلوده و باز کردن ضمیمه این ایمیل ها توسط قربانی، سبب شدند که بدافزار مخربی به نام Emotet، روی کامپیوتر قربانی نصب شود. این بدافزار می تواند اطلاعات باارزش فرد مثل رمز ورود به حساب بانکی و اکانت ها را به سرقت ببرد، همین طور وقتی سیستم به این بدافراز آلوده شد، در ایام آینده می تواند برای حملات بعدی صدمه پذیرتر شود.
این کارشناس فناوری اطلاعات در انتها تصریح کرد: بنابراین به افراد سفارش می شود هیچگاه و بخصوص این روزها فایل و لینک ناشناخته ارسال شده در شبکه های اجتماعی پرطرفدار مثل اینستاگرام، تلگرام، واتس اپ، ایمیل یا پیامک که امکان دارد آلوده به این بدافزارها باشند را باز نکنند.