عاشق وب: ناسا در حساب کاربری خود در اینستاگرام با منتشر کردن تصویری اعلام نمود مریخ نورد کنجکاوی بتازگی توانسته با موفقیت از تپه ای با سراشیبی بسیار زیاد صعود کند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، ماموریت این مریخ نورد جستجوی مریخ برای کشف مواردی است که نشان دهد آیا میلیاردها سال پیش در سیاره سرخ زندگی میکروبی وجود داشته است یا خیر. یکی از ابزارهای انجام این کار، دوربینی به نام “تصویربردار لنزی دستی مریخ” (MAHLI) است که در انتهای بازوی رباتیک قرار دارد. این دوربین نمای نزدیکی از دانه های شن و بافت های سنگی را ارائه می دهد، دقیقاً مشابه اینکه یک زمین شناس از یک ذره بین دستی برای مشاهده زمین استفاده نماید. این تصویر نیز یک سلفی پانورامای ۳۶۰ درجه است که از ۸۶ تصویر تشکیل شده است.
مریخ نورد کنجکاوی پیچیده ترین کاوشگری است که سازمان فضایی آمریکا، ناسا، به سیاره سرخ (مریخ) فرستاده است. این خودروی ۶ چرخه ۲٫۹ متر طول و ارتفاعی به اندازه قد یک انسان معمولی و ۸۹۹ کیلوگرم وزن دارد و می تواند بر روی سطح سیاره حرکت نماید و از موانعی تا ارتفاع ۷۵ سانتی متر بالا رود و دارای یک باتری پلوتونیوم است که به آن اجازه می دهد تا بیش از ۱۰ سال به حرکت ادامه دهد که برای بازدید از کل کفِ گودال گیل و حتی صعود به قله کوه شارپ در مریخ زمانی کافی است.
این وسیله که مجهز به انواع تجهیزات علمی است، می تواند از خاک نمونه برداری و سنگ ها را سوراخ کند. یک بازوی رباتیک، نمونه ها را برای آنالیز ترکیب شیمیایی به آزمایشگاه درون وسیله منتقل می کند. این مریخ نورد که هم اکنون در ماموریت به سر می برد، هنگام حرکت در مریخ و ارسال داده های جدید در مورد محیط مریخ و تغییرات آن به مرور زمان، نمونه هایی را از هر لایه جمع آوری می کند. شاید کنجکاوی در ماموریت های آینده خود بتواند لایه های بیشتری را برای ارزیابی ساختار صخره های مریخ مورد بررسی قرار دهد. این ماموریت ها می توانند از اسرار بیشتری در مورد مریخ میلیون ها سال پیش پرده بردارند.