Rate this post

به گزارش عاشق وب پژوهشگران ˮدانشگاه کالیفرنیا سن دیگوˮ در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یک تراشه وای-فای جدید شده اند که استفاده از آن در دستگاه های اینترنت اشیاء می تواند سبب شود آنها ۵۰۰ برابر انرژی کمتری مصرف کنند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، تعویض ماهانه باتری یک دوربین امنیتی یا شارژ کردن یک بلندگوی هوشمند کار چندان دشواری نیست؛ اما اگر چندین دستگاه از این قبیل در خانه وجود داشته باشد، تعمیر و نگهداری آنها مشکل خواهد شد و انرژی بیشتری هم مصرف خواهد شد. اما حالا به لطف محققان دستگاه های اینترنت اشیاء (IoT) دیگر نیازی به منبع تأمین انرژی جداگانه، شارژ مکرر یا باتری های بزرگ نخواهند داشت.

اینترنت چیزها یا آی اوتی (IoT، مخفف Internet of Things) یا “چیزنت” که گاهی “اینترنت اشیاء” هم برای آن به کار می رود، به صورت کلی اشاره دارد به خیلی از چیزها شامل اشیاء و وسایل محیط پیرامون مان که به شبکه اینترنت متصل شده و توسط اپلیکیشن های موجود در تلفن های هوشمند و تبلت قابل کنترل و مدیریت هستند. اینترنت چیزها به زبان ساده، ارتباط حسگرها و دستگاه ها با شبکه ای است که از راه آن می توانند با یکدیگر و با کاربرانشان تعامل کنند. این مفهوم می تواند به آسانی ارتباط یک گوشی هوشمند با تلویزیون باشد یا به پیچیدگی نظارت بر زیرساخت های شهری و ترافیک.

مهندسان برق دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو (University of California، San Diego) به تازگی موفق به توسعه یک رادیوی جدید کم مصرف وای-فای شده اند که این رادیو در یک تراشه کوچک برای دستگاه های اینترنت اشیاء ادغام شده است. این دستگاه با آن که بسیار کوچک است و هم اندازه دانه های برنج است؛ اما راندمان انرژی بسیار بالایی دارد.

تراشه مذکور تنها ۲۸ میکرووات برق مصرف می کند که ۵۰۰۰ برابر کمتر از رادیوهای استاندارد وای-فای است. در عین حال این تراشه می تواند داده ها را تا فاصله ۲۱ متر با سرعت ۲ مگابیت بر ثانیه منتقل کند.

این اختراع مبتنی بر تکنیکی به نام “پس پراکندگی” (backscattering) است. فرستنده، سیگنال خویش را تولید نمی کند، اما سیگنال هایی را از دستگاه های اطراف (مانند تلفن هوشمند) یا نقطه دسترسی وای-فای دریافت می کند و بعد از دریافت، سیگنال ها را تغییر داده و داده های خویش را روی آنها رمزگذاری می کند و سپس سیگنال های جدید را بر روی کانال های وای-فای دیگر و یا دستگاه های دیگر منعکس می کند.

این رویکرد به انرژی بسیار کمتری نیاز دارد و انعطاف پذیری بسیار بیشتری برای تولید در اختیار تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی قرار می دهد. با تراشه وای-فای ریز، دستگاه های مبتنی بر اینترنت اشیاء دیگر نیازی به شارژ مکرر و باتری های بزرگ نخواهند داشت، بلکه دستگاه های خانگی هوشمند را قادر می کنند تا در بعضی موارد کاملاً بی سیم و حتی بدون باتری کار کنند.

یافته های این مطالعه در کنفرانس بین المللی “ISSCC ۲۰۲۰ ” در سانفرانسیسکو عرضه خواهد شد.