Rate this post

عاشق وب: بگفته مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری، درصورتی که تخلف سیم کارتی که پیامک تبلیغاتی مزاحم ارسال می کند، آشکار شود، نه تنها امکان ارسال پیامکی آن سیمکارت غیرفعال می شود، بلکه ارسال پیامک تمامی سیمکارت هایی که به اسم آن فرد باشد نیز غیرفعال خواهد شد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، برای جلوگیری از ارسال پیامک های تبلیغاتی، راه های مختلفی همچون استفاده از سامانه ستاره۸۰۰ مربع (*۸۰۰#) که برای ساماندهی پیامک های تبلیغاتی که بوسیله سامانه های ارسال پیام کوتاه و با سرشماره های مختلف برای مشترکان تلفن همراه ارسال می شد، به وجود آمد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) نیز سامانه ۱۹۵ را برای ساماندهی پیامک های تبلیغاتی که با شماره های شخصی ارسال می شدند، راه اندازی نمود.
مسدود کردن خطوط شخصی بعد از اینکه کسب وکارها با مسدود شدن سرشماره های پیامکی، به ارسال پیامک تبلیغاتی با خطوط شخصی اقدام نمودند، صورت گرفت و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصمیم گرفت سامانه ۱۹۵ را برای مقابله با پیامک های تبلیغاتی که با شماره های شخصی ارسال می شوند، راه اندازی کند.
کاربران درصورت مواجهه با پیامک هایی که به ارسال پیامک های تبلیغاتی با شماره شخصی اقدام می کنند، می توانند شماره مورد نظر را به سامانه ۱۹۵ ارسال نمایند تا روند مسدود کردن سیمکارت های مزاحم را تسریع کنند.
از طرف دیگر، مسدود کردن سرشماره های شخصی بدون شکایت از جانب کاربران، بوسیله شناسایی رفتار سیمکارت هایی که تنها به ارسال پیامک های انبوه اقدام می کردند و استفاده های دیگری همچون تماس و پیامک نداشتند هم راه دیگری برای جلوگیری از ارسال پیامک های مزاحم با شماره های شخصی بود. بر این اساس، طبق آخرین آمار منتشره توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعداد خطوط شخصی قطع شده به سبب مزاحمت پیامکی به ۲۱۸ هزار و ۹۳ سیمکارت رسیده است.

اپراتورها کشف تخلف پیامکی را در اولویت قرار دادند
در این راستا، پیمان قره داغی – مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری- در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آمار تعداد خطوط شخصی قطع شده، اظهار نمود: طی چند ماه گذشته، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات برای تخلف های پیامک های تبلیغاتی از سامانه FMS استفاده می کرد و ضمن ارتقای درگاه های این سامانه، اپراتورها را ملزم کردیم که آنها هم سامانه هایشان را ارتقا داده و کشف تخلف مربوط به ارسال پیامک های تبلیغاتی را در اولویت کاری شان قرار دهند.
وی با بیان این که در جلسات گوناگون با اپراتورها و بازدید از سامانه های آنها، سفارش داشتیم کسانی که به مردم پیامک مزاحم تبلیغاتی ارسال می کنند را شناسایی کنند، اضافه کرد: علاوه بر این، مردم هم در بحث شکایت به ما کمک کردند و در این مدت مشارکت آنها هم بیش تر شده است. به کاربران سفارش شده اگر کد ستاره۸۰۰ مربع را گرفتند و باز هم پیامک تبلیغاتی دریافت نمودند، شماره را به سامانه ۱۹۵ ارسال نمایند و ما این شماره ها را بررسی می نماییم که اگر تخلف آشکار شد، امکان ارسال پیامک توسط آن سیمکارت غیرفعال شود.
مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری افزود: گاهی مردم کد ستاره ۸۰۰ مربع را برای غیرفعال کردن پیامک تبلیغاتی نمی گیرند، اما شماره ای که برایشان پیامک ارسال کرده را به سامانه ۱۹۵ ارسال و شکایت می کنند. سفارش ما این است که اگر واقعا می خواهند پیامک تبلیغاتی دریافت نکنند، ابتدا دریافت پیامک را با این کد غیرفعال کنند و بعد از آن اگر باز هم پیامکی دریافت نمودند، آنرا به ۱۹۵ بفرستند تا درصورت بررسی توسط رگولاتوری، ارسال پیامک از آن شماره غیرفعال شود.
قره داغی با اشاره به اضافه شدن یک بند به قرارداد دریافت سیمکارت، اظهار نمود: نکته دیگری که در دستور کار ما قرار دارد و به زودی پیاده می شود، این است که با گنجاندن بندی در قرارداد مشترکان، آنها این اجازه را به اپراتور خواهند داد که اگر با سیم کارتی تخلف کردند و پیامک تبلیغاتی مزاحم فرستادند، امکان ارسال پیامک از تمامی سیمکارت های آنها متوقف شود.

غیرفعال شدن امکان پیامک سیمکارت مزاحم
وی با بیان این که باوجود محدودیت جدید تملک سیمکارت تا ۱۰ عدد، برخی ممکنست از قبل حتی تا ۵۰ سیمکارت هم داشته باشند، توضیح داد: در این شرایط اگر سامانه های ما شناسایی کنند یا مردم از شماره ای در سامانه ۱۹۵ شکایت کنند و این مساله در بررسی های رگولاتوری ثابت شود، در آینده نزدیک نه تنها امکان ارسال پیامکی آن سیمکارت غیرفعال می شود، بلکه ارسال پیامک تمامی سیمکارت هایی که به اسم آن فرد باشد نیز غیرفعال خواهد شد.
مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری با بیان این که اپراتورها را ملزم کردیم ظرف حداکثر یک ماه آینده این بند را در قراردادشان بگذارند و حتی بعضی اپراتورها همین حالا هم این کار را کرده اند، اظهار داشت: بدین سبب لازم است مردم دقت کنند اگر احیانا سیم کارتشان در اختیار افرادی است که نمی شناسند یا به هر طریقی به آنها تحویل دادند، مراقب باشند که متضرر نشوند و به مردم سفارش می نماییم سیمکارت خودرا در اختیار افراد متفرقه نگذارند.

سیم کارت های قطع شده چطور وصل می شود؟
قره داغی با بیان این که نکته دیگر، پروسه وصل ارسال پیامک است، اضافه کرد: درباره وصل ارسال پیامک سیمکارت های مسدودشده، درخواست های زیادی در سامانه ۱۹۵ یا به صورت حضوری شده است. برای این کار دو حالت وجود دارد؛ یا سامانه های سازمان این تخلف را شناسایی کرده و یا سامانه های اپراتور. اگر در تماس مشترکان با مرکز تماس اپراتور، مشخص شود سامانه های اپراتور تخلف را شناسایی کرده است، افراد می توانند با مراجعه به دفاتر منتخب، فرم تعهدنامه پر کنند که این تخلف دیگر تکرار نمی گردد و سپس امکان ارسال پیامک برایشان فعال می شود.
وی ادامه داد: اگر سیستم های رگولاتوری امکان ارسال پیامک را غیرفعال کرده باشد، فرد می تواند در سامانه ۱۹۵ درخواست دهد و رگولاتوری این مساله را بررسی نموده و اگر این تخلف برای نخستین بار رخ داده باشد، امکان ارسال پیامک باردیگر فراهم می شود. اما اگر این اتفاق بیشتر از یک دفعه رخ داده باشد، هیچ تضمینی برای فعال شدن مجدد، وجود ندارد.
مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری در پاسخ به این که آیا درصورت تکرار تخلف، از سیمکارت سلب امتیاز می شود، اظهار داشت: اینجا بحث سلب امتیاز مطرح نیست، بلکه مشکل ایجادشده به سبب ارسال پیامک تبلیغاتی بوده است، بدین سبب امکان ارسال پیامک بطور کلی غیرفعال می شود. بدین سبب به مردم سفارش می شود حتی اگر تخلفی برای نخستین بار و به سبب ناآگاهی آنها رخ داد، احتیاط کنند که این کار برای دومین بار تکرار نشود.

منبع: