Rate this post

به گزارش عاشق وب نمایشگاه فناوری CES که هر ساله در ابتدای سال میلادی تفاوت های هر سال با سال قبل را به رخ جهانیان می کشد، سال جاری هم مملو از غافلگیری ها و نوآوری های ممتاز بخصوص در زمینه دستگاه های تاشو بود که چشم همگان را به خود خیره کرد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، خبرنگار اعزامی انگجت به نمایشگاه CES ۲۰۲۰ می گوید من با شرکت های سازنده لپ تاپ صحبت می کردم تا اخبار آنها را برای این کنفرانس بررسی کنم. از “لنوو” و “دل” گرفته تا “اینتل”، همه این شرکت ها دستگاه هایی با نمایشگر تاشو را به این نمایشگاه آورده بودند که بزرگتر از نمایشگر گوشی تاشوی “گلکسی فولد” با ۷.۳ اینچ اندازه بودند و واضح است که یک نمایشگر تاشوی بزرگتر حس بهتری می دهد. ازاین رو در CES سال جاری شاهد این بودیم که این صنعت آغاز به کار بر روی توسعه گسترده این کامپیوتر های تاشوی قابل حمل کرده است.
حالا مزایای فناوری نمایشگر تاشو کاملاً آشکار شده است. اگر اجزای آن بدون شکستن خم شوند، می توان اندازه یک دستگاه را نصف یا حتی کوچکتر کرد.
سال قبل نخستین گوشی تاشوی واقعی را در CES ۲۰۱۹ ساخته شرکت “Royole” دیدیم و در طول بقیه سال، شرکت های سامسونگ، هواوی، TCL و موتورولا همه از آن پیروی کردند و نسخه های خاص خود خویش را رونمایی کردند.
در نمایشگاه CES سال جاری، شرکت های دل، TCL و اینتل مفاهیم و نمونه های اولیه تبلت های تاشوی خویش را نشان دادند، در حالیکه شرکت لنوو اولین تبلت تاشوی آماده تجاری سازی شده خویش را معروف به “ThinkPad X۱ Fold” به همراه مشخصات کامل، قیمت و لوازم جانبی معرفی نمود.
به استثنای دستگاه اندرویدی TCL، این تبلت های تاشو با سیستم عامل “ویندوز ۱۰” و نرم افزار نسخه نمایشی بوجود آمده برای پشتیبانی از “ویندوز ۱۰ ایکس” جدید ساخته شده برای کامپیوتر ها و تبلت های دو نمایشگری توسط مایکروسافت کار می کردند.

تبلت لنوو اولین بار در ماه اکتبر عرضه شد، اما چیز زیادی راجع به آن نمی دانستیم. “ThinkPad X۱” نخستین تبلت تاشوی در دسترس تجاری جهان است.
یکی از بزرگترین چالش ها در رواج این دستگاه ها، ایجاد نرم افزارهایی برای عملکرد روان و توانایی انجام چند وظیفه همزمان است. ازاین رو شرکت ها باید تصور کنند که کاربران در چنین دستگاه هایی چه چیزی می خواهند.
بعنوان مثال هنگامی که تبلت تاشو را باز می کنید، باید برنامه ای که باز می کنید تمام نمایشگر را پر کند و همینطور وقتی تبلت را نصف می کنید، برنامه هم بدون اختلال در چارچوب اندازه جدید قرار بگیرد. همینطور وقتی دو برنامه را همزمان باز می کنید، این دو برنامه باید بتوانند به صورت خودکار در جای خود قرار بگیرند و هرکدام نیمی از فضای نمایشگر را به خود اختصاص دهند. اینها مشکلاتی هستند که “ویندوز ۱۰ ایکس” باید آنها را حل کند، اما شرکت هایی مانند لنوو و دل نمی خواهند فقط به مایکروسافت تکیه کنند و به فکر آنچه کاربران می خواهند هستند و آغاز به توسعه الگوهای مدنظر خود کرده اند و نسخه آزمایشی رابط کاربری دل و لنوو امکان تقسیم برنامه ها و جاگیری مناسب با عنایت به اندازه نمایشگر را فراهم نموده اند.
خصوصیت مشترک دیگر نوعی صفحه کلید مجازی است که با تا شدن تبلت و به حالت لپ تاپ در آمدن آن، قسمت پایینی صفحه نمایش تبدیل به کیبورد می شود.
بعنوان مثال لنوو یک ابزار تعویض حالت بوجود آورده است که به کاربر امکان می دهد به سرعت برنامه ها را باز کند، صفحه را به دو قسمت تقسیم کند یا یک صفحه کلید را روی صفحه نمایش باز کند.
اینتل هم نسخه نمایشی مشابهی را در دستگاه مفهومی “Horseshoe Bend” به نمایش گذاشت، اما تایپ کردن روی صفحه نمایش ۱۷ اینچی آن آسان تر بود.
این یکی از مزایای استفاده از تبلت و کامپیوتر های شخصی تاشو نسبت به گوشیهای هوشمند است. صفحه نمایش آنها به اندازه کافی بزرگ است که صفحه کلید دیجیتالی را عرضه نماید.
نمونه اولیه ۱۷ اینچی اینتل می تواند نشانه ای از یک نقطه عطف باشد، چون که به قول خبرنگار انگجت، از هر نظر تجربه کاربری بهتری عرضه می دهد.

این شرکت ها همینطور برای کسانی که به گوشیهای نوت با قلم دیجیتالی عادت دارند، چاره اندیشیده اند تا بتوانند یادداشت های خویش را به صورت دیجیتالی در حالیکه این دستگاه ها را به شکل یک کتاب در دست دارند، بنویسند. بدین منظور، لنوو یک قلم به نام “F۱ X۱” عرضه می دهد، باآنکه باید هزینه آنرا جدا پرداخت و دل هم با قلم “Ori” به بازار می آید.
ازاین رو “ویندوز ۱۰ ایکس” نه تنها باید تمام این سناریوها را پوشش دهد، بلکه باید این کارها را بهتر از قبل انجام دهد.
در نهایت از آنچه که در CES ۲۰۲۰ شاهد آن بودیم، مشخص است که دیدگاه صنعت لپ تاپ برای کامپیوتر های قابل حمل تاشو آینده روشنی در نظر گرفته است و بزودی شاهد رواج این نوع دستگاه ها در بازار خواهیم بود.