Rate this post

به گزارش عاشق وب پژوهشگران ˮموسسه فناوری فدرال زوریخˮ(ETH Zurich) به تازگی موفق به توسعه بانداژی شده اند که مواد این بانداژ جدید نه تنها به زخم نمی چسبند بلکه می تواند از خونریزی جلوگیری کرده و سبب لخته شدن خون هم شود.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، در اغلب باندها یک مشکلی وجود دارد و آن مشکل این است که بعد از تعویض باندها امکان دارد بخشی از آنها به زخم بچسبند و سبب باردیگر باز شدن محل زخم شوند که در این صورت امکان عفونی شدن محل زخم وجود دارد. با این وجود، باند جدید که پژوهشگران توسعه داده اند نه تنها به محل زخم نمی چسبد بلکه از خونریزی جلوگیری کرده و سبب لخته شدن خون هم می شود.
دانشمندان مؤسسه فناوری فدرال زوریخ با همکاری دانشمندان “دانشگاه ملی سنگاپور” موفق به توسعه باند “فوق آبگریز”(superhydrophobic) برای تجهیزات پزشکی مانند کاتتر شده اند که از چسبیدن خون یا مایعات دیگر به محل زخم جلوگیری می کند.
روکش مورد نظر از نانوالیاف سیلیکون و کربن تشکیل شده است. این ماده سبب لخته شدن خون تنها طی چند دقیقه بعد از تماس می شود.
این ماده دارای خاصیت ضد باکتریایی است، چونکه باکتری ها در چسبیدن به سطح آن مشکل دارند.
پژوهشگران این باندها را با موفقیت بر روی موش ها آزمایش کرده اند اما اظهار کرده اند به جهت اینکه بتوان این باند را بر روی انسان ها هم آزمایش کرد به آزمایش بیشتری نیاز است.
“اثاناسیوس میلیونیس”(Athanasios Milionis) پژوهشگر ارشد این مطالعه اظهار داشت: با مواد جدید فوق آبگریز می توانیم از باز شدن مجدد زخم در هنگام تعویض باند جلوگیری نماییم.
یافته های این مطالعه در مجله “Nature Communications” منتشر گردید.