Rate this post

به گزارش عاشق وب معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات ضمن اشاره به فرصت ها و تهدیدات موجود در دنیا برای هوش مصنوعی، اظهار نمود: انجام مطالعات درباره هوش مصنوعی توسط پژوهشگاه ICT به جهت گیری مسیر تکامل این دانش کمک می نماید.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، دکتر ستار هاشمی در دهمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش (۲۰۱۹ IKT ) که امروز سه شنبه، ۱۰ دی ماه در محل پژوهشگاه ICT برگزار شد، به مبحث هوش مصنوعی اشاره و اظهار نمود: هوش مصنوعی در جهت اهدافی است که در کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش مدنظر قرار داده شده است.
وی ادامه داد: حجم داده در دنیا به علل مختلف به صورت شگفت انگیزی در حال رشد است و این در کنار پلت فرم ها و بسترهای پردازش داده می تواند بعنوان مزیت رقابتی شرکت های دنیا و کشورها قرار گیرد.
هاشمی با تاکید بر اهمیت داده ها و محاسبات افزود: اهمیت این مورد بگونه ای است که خیلی از اندیشمندان در دنیای امروز انقلاب صنعتی چهارم را معادل عصر معادلات می دانند، اما در صورتیکه بخواهیم به صورت مصداقی به اتفاقات این عرصه نگاه نماییم، به آمار اعجاب انگیز رشد داده می رسیم.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات تشریح کرد: در یک محاسبه از این مورد شاهد ارسال ۱۸۸میلیون ایمیل، دانلود ۳۹ هزار برنامه کاربردی، انتشار ۵۵ هزار پست اینستاگرام، در هر دقیقه هستیم و بر مبنای اعلام منابع معتبر در سال ۲۰۲۰ متوسط تولید داده هر کاربر در ثانیه ۱.۷ مگابایت خواهد بود که این اعداد شگفت آور است.
وی اظهار داشت: این آمار اهمیت احتیاج به هوش مصنوعی را دوچندان می کند و باید آنرا بررسی کنیم؛ چونکه در این شرایط شاهد چالش هوش مصنوعی ضد هوش مصنوعی خواهیم بود.
هاشمی در مورد اتفاقاتی که به واسطه هوش مصنوعی در دنیا به وقوع پیوسته است، اظهار داشت: مدیریت حمل و نقل هوشمند، مدیریت ترافیک، کمک به درمان های خصوصی مساله ای مانند پیشبینی نارسایی کبد و درمان شخصی سازی شده، یادگیری ماشین، خودرو های خودران، دستاوردهای هوشمند و سنجش از راه دور نشان میدهد که هوش مصنوعی تا چه اندازه در زندگی بشر نفوذ پیدا کرده است.
او همینطور به مطالعاتی که اخیرا توسط موسسه مک کینزی انجام شده اشاره نمود و اظهار داشت: بر طبق نتایج این مطالعات، تا سال ۲۰۳۰ عوامل هوشمند می توانند جایگزین ۳۰ درصد نیروی انسانی فعلی جهان شوند. در مطالعه دیگری هم با مبحث تأثیر هوش مصنوعی در اقتصاد تا سال ۲۰۳۰ مشخص شد که ۱۵.۷ تریلیون دلار میزان تولید ناخالص داخلی جهانی از حوزه هوش مصنوعی تامین می شود که از این میزان تنها ۲ درصد سهم خاورمیانه است.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به این آمار، اشاره کرد: ایران در جایگاه مناسبی برای کسب سهم بازار حضور ندارد و بر این اساس وزیر ارتباطات بارها بر این مسئله تاکید کرده اند و اطمینان دارم پژوهشگاه هم اهدافی را برای جهت گیری در این راه مد نظر قرار خواهد داد.
نقش سازنده میزبانی پژوهشگاه ICT در انتقال دانش و تجربیات ۲۰۱۹ IKT
دکتر مسعود شفیعی، رئیس انجمن ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با اشاره به میزبانی پژوهشگاه ICT، بر توسعه دانش و انتقال آخرین تجارب و دستاوردهای ۲۰۱۹ IKT توسط این سازمان علمی و پژوهشی تصریح کرد.
شفیعی ضمن اشاره به سابقه ای از برگزاری دوره های مختلف این کنفرانس، در مورد عملکرد و اقدامات انجمن متبوعش، اظهار داشت: انجمن ICT ایران به دنبال ایجاد ارتباط با پژوهشگران و افراد خبره در حوزه های در رابطه با فناوری اطلاعات (IT)، فناوری ارتباطات (CT) و فراهم کردن زمینه های شناسایی و همکاری مشترک بین آنها و همینطور همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در رابطه با این فناوری ها است.
وی افزود: توسعه فرهنگ استفاده مطلوب از توانمندی های فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارزیابی و تحلیل عوامل رشد کشورهای مشابه از دیگر اهداف این انجمن است.
شفیعی در مورد برنامه های این انجمن هم عنوان کرد: انجمن به منظور تحقق اهداف خود، برنامه هایی مانند ایجاد و تقویت ارتباط علمی، پژوهشی و آموزشی، ایجاد تسهیلات برای نشر نتایج آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی و برگزاری همایش های علمی در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی را در اولویت فعالیت هایش قرار داده است.
بر مبنای اعلام روابط عمومی ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس انجمن ارتباطات و فناوری اطلاعات در انتها اظهارات خود از فعالیت ۶ کمیته تخصصی در این انجمن اطلاع داد و اظهار داشت: کمیته های پذیرش و اطلاع رسانی، آموزش، پژوهش، مالی و پشتیبانی، ارتباط صنعت و دانشگاه و جامعه اطلاعاتی از کمیته هایی هستند که به تحقق اهداف و رسالت های این انجمن کمک می کنند.
به گزارش روابط عمومی ارتباطات و فناوری اطلاعات، دهمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش (۲۰۱۹ IKT ) امروز با حضور معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، نخبگان و اندیشمندان این حوزه و با هدف انتقال تجربه و دانش بامداد امروز (سه شنبه ۱۰ دی) در محل پژوهشگاه ICT برگزار گردید.