Rate this post

به گزارش عاشق وب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مقابله با یک حمله سایبری ضد دولت الکترونیک، توسط سپر امنیتی دژفا اطلاع داد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بامداد چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران با بیان این خبر اشاره کرد: ما با یک حمله بسیار سازمان یافته مقابل زیرساخت های دولت الکترونیک مواجه شدیم که توسط سپر امنیتی دژفا شناسایی و دفع شده است.
وی با اشاره به اینکه جزئیات این حمله را نمی توانم بگویم، اضافه کرد: در حال بررسی ابعاد این حمله سایبری هستیم.
وزیر ارتباطات همین طور درباره مصاحبه نزار زاکا مقابل او در خصوص اینکه جهرمی از وی بازجویی کرده است، اظهار داشت: احیانا گرد نخودی که مصرف کرده خوب بود؛ او مباحث را با هم قاطی کرده است. آن زمان که می گفتند جهرمی در وزارت اطلاعات بوده، این مساله مربوط به پیش از سال ۸۸ بوده است. آن سالی که وی (زکا) به ایران آمده، من وزارت ارتباطات بودم و ضمن اینکه وی بازداشت سپاه بوده نه وزارت اطلاعات.
جهرمی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره برخی نگرانی ها درباب تغییر سیاست دولت در زمینه ارائه اینترنت و جایگزینی اینترنت ملی با اشاره به اینکه چیزی بعنوان اینترنت ملی معنای خارجی ندارد، اظهار نمود: اینترنت یک شبکه جهانی است و داخلی و بین المللی ندارد.
وی با تاکید بر اینکه شبکه ملی اطلاعات با اینترنت ملی متفاوت می باشد، اضافه کرد: آنها که از لفظ اینترنت ملی یا عناوینی از این دست استفاده می نمایند، هدف شان تخریب دستاوردهای جوانان ایرانی در حوزه خودشان است. از خروج آمریکا از برجام و بدعهدی های دولت امریکا در حوزه های مختلف شامل دارو و مواد غذایی و تروریست خواندن ملت ایران خیلی نگذشته و یادمان نرفته که حدودا ۹ ماه پیش خیلی از شرکت های ارائه دهنده خدمات ابری خدمت دهی شان به شرکت دهی ایرانی را به سبب تهدیدهای آمریکایی ها متوقف کردند؛ ما فراموش نکرده ایم که آنها اپلیکیشن های ایرانی را از گوشیهای تلفن همراه حذف کردند و الان نیز خدمات پرداخت را به شرکت ها و استارت آپ های ایرانی نمی دهند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با طرح این پرسش که در این شرایط آیا باید دست روی دست بگذاریم تا آمریکا برایمان تعیین تکلیف کند و بگوید کدام شرکت ایرانی می تواند رشد کند و کدام شرکت نمی تواند رشد کند؟ اشاره کرد: منطق سوژه این است که شبکه ملی اطلاعات همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند را با جدیت پیش ببریم تا سهم مان را در دنیا بگیریم؛ ما در عین تحریم هایی که بتازگی دولت آمریکا مقابل مان و وزارت ارتباطات در حوزه فضایی وضع کرد، پیام مان روشن بود؛ ما استارت آپ های ایرانی را به آذربایجان بردیم حال اگر اینترنت نباشد چگونه می توانیم در بازارهای منطقه ای فعالیت نماییم.
آذری جهرمی افزود: ما شاهد پروپاگاندای غربی هستیم و باید بپذیریم که در حوزه مقابله با پروپاگاندای غربی ها و در حوزه ادبیات صحبت کردن در این مساله هنوز به وحدت رسانه ای کامل نرسیده ایم؛ الان زمان آن نیست اما در فرصتی مناسب حتما با مردم درباره شبکه ملی اطلاعات صحبت خواهم کرد. هدف شبکه ملی اطلاعات رشد اقتصاد کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال است نه قطع اینترنت.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: امروز اینترنت لازمه و اکسیژن توسعه اقتصادی است؛ آیا ما می توانیم در حوزه کشاورزی بگوییم که ارتباط مان را با دنیا قطع می نماییم و صادرات انجام نمی دهیم. ممکنست زمانی در کشور تولید محصولی کم شود و صادرات آن موقتا لغو شود، اما ممنوعیت کلی معنایی ندارد؛ اینترنت لازمه زندگی مردم است و هیچ گاه قطع نمی گردد.
وی با اشاره به قطع موقت دسترسی به اینترنت طی هفته های گذشته اظهار نمود: تهدید امنیتی به وجود آمد و دستگاه های امنیتی برای مدیریت شرایط تصمیماتی اتخاذ کردند.
آذری جهرمی در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد میزان خسارات اینترنت طی هفته های گذشته با تاکید بر این که آمارهای عجیب و غریبی که مطرح شده واقعیت ندارد، اظهار داشت: خسارت های بخش اپراتورها محاسبه شد و ۱۰۸۰ میلیارد تومان تعیین شد که بیشتر از ۱۰۰ میلیارد تومان آن به سبب از بین رفتن و لطمه دیدن تجهیزات مخابراتی در اغتشاشات بود و مابقی به سبب توقف ارائه برخی سرویس ها رخ داده است. همین طور روز گذشته در جریان اتفاقی قرار گرفتم که در جریان قطعی اینترنت برخی اپراتورها برای مردم قبض اینترنت بین الملل صادر کردند که این مصداق حق الناس است و من روز گذشته به سازمان تنظیم مقررات دستور دادم که به این مساله رسیدگی کند و در صورت وجود تخلفاتی حتما با آن برخورد و گزارش آنرا اعمال نماید.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه چند مورد از این تخلفات به من گزارش شده است، افزود: در جریان قطعی اینترنت اخیر به استارت آپ ها و کسب وکارهای اینترنتی نیز خساراتی وارد شده و هنوز خیلی از آنها به شرایط درآمدی قبل از قطع اینترنت بازنگشته اند. در این خصوص جلسات اتاق های بازرگانی تهران و ایران و همین طور نظام صنفی کامپیوتری و اتحادیه های کسب وکارهای نوپا گذاشته ایم و مدلهای مختلف خسارات مشخص شده و هر زمان که خسارت ها مشخص شد اعلام کردیم.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره برخی انتقادها از عملکرد پیام رسان های ایرانی به سبب عدم سرویس دهی مناسب در روزهای قطع اینترنت اظهار نمود: برمبنای گزارشی که در اختیار من قرار گرفته، ظرفیتی که در آن ایام روی پیام رسان های داخلی آمد، به اندازه گذشته آنها نبود یعنی میزان باری که روی این شبکه ها قرار گرفت با وجود قطعی به اندازه میزان قبلی نبود و البته این گزارش تا روزهای ششم و هفتم قعطی اینترنت بوده و پس از آن گزارش جدیدی در اختیار من قرار نگرفته است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: عملکرد خیلی از پیام رسان های ایرانی خیلی خوب بوده و خدمات خوبی ارائه دادند و برخی نیز مبتلا به اختلال شدند و تلاش کردند تا مشکلات شان را برطرف کنند. برخی موانع سخت افزاری را بعنوان عامل محدود کننده خود اعلام نمودند و برخی دیگر مشکلات شان را معماری نرم افزار عنوان کردند، اما برخی پیام رسان های دیگر بودند که خیلی خوب کار کردند و از پیام رسان های معروف نبودند.
آذری جهرمی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت ارتباطات قصد رسیدگی به وضعیت پیام رسان های معروفی که مبتلا به اختلال شده اند را ندارند، اشاره کرد: گزارشی از وضعیت عملکرد پیام رسان های داخلی تهیه کرده ایم و هرگاه از تب و تاب شرایط کاسته شد حتما رسیدگی های لازم را انجام خواهیم داد.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره زمان بازگرداندن هزینه های دریافتی توسط شرکت های ادامه دهنده خدمات ارزش افزوده به مشترکان تلفن های همراه اشاره کرد: آنها شرکت هایی نیستند که از وزارت ارتباطات مجوز گرفته باشند. پس از تخلفاتی که صورت گرفت به ما اعلام نمودند که باید مستنداتی ارائه دهیم و بهترین مستندات ما شکایات مردم بود که این شکایات جمع آوری شد و در دادسرا شکایت ها ثبت گردید و شرکت های متخلف باید حسابررسی شوند. همین طور ما نامه ای به مجموعه ای که بعنوان سران سه قوه که تصمیماتی اتخاذ می کنند ارسال و از آنها درخواست کردیم که به وزارت ارتباطات اجازه حسابررسی به شرکت های متخلف را بدهد تا بتوانیم ورود کنیم؛ در نهایت نامه ای به مرکز ملی فضای مجازی ارجاع داده شد و آن مرکز معتقد بود که دستگاه قضا باید به این مساله ورود کند.
وی با بیان این که منتظر بررسی شکایت هایمان توسط دستگاه قضایی هستیم، اضافه کرد: برمبنای احکامی که در این خصوص صادر شود ما پیگیری می نماییم تا پول مردم بازگردد. مقرر است هفته آینده برنامه اجرایی ما در صحن کمیسیون تنظیم مقررات مطرح و تصویب شود.
آذری جهرمی افزود: ۱۳ هزار میلیارد تومان درآمد این شرکت ها بوده که همه این درآمد کلاهبرداری محسوب نمی گردد.