Rate this post

عاشق وب: بااینکه مهم ترین هدف رجیستری گوشیهای موبایل جلوگیری از قاچاق عنوان شده بود، اما با گذشت وجود دو سال از اجرایی شدن این طرح، هم چنان مشکلاتی برای کاربران همراه به وجود می آورد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، با اجرای طرح رجیستری (طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم کارت) مقرر شد صرفا گوشیهایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده اند، در شبکه اپراتوری کشور فعال شوند. هم چنین طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در امتداد اجرای آخرین مرحله این طرح از اردیبهشت سال گذشته، اعلام گردید تمامی گوشیهایی که پیامک در خصوص غیرقانونی بودن گوشی دریافت نمایند، ۳۱ روز مهلت استفاده داشته و بعد از آن از شبکه سرویس نخواهند گرفت.
با اجرای رجیستری، اعلام گردید آمار قاچاق گوشیهای موبایل کاهش یافته و این همان هدفی بود که از ابتدا برای این طرح در نظر گرفته شده بود. البته در ماه های ابتدایی اجرای رجیستری، سودجویان به دلیلهای مختلف مبادرت به افزایش قیمت کردند اما بارها عنوان شد که رجیستری هزینه ای برای کاربران ندارد و کسانی که در زمان اجرای این طرح، سیمکارت هایشان در گوشی قرار دارد، نیاز نیست کار بیش تری انجام دهند.
از طرفی بعد از اینکه رجیستری بطور کامل اجرایی شد، با عنایت به صرفه واردات گوشیهای مسافری، خیلی از واردکنندگان غیررسمی به واردات چمدانی گوشی روی آوردند تا بدین ترتیب بتوانند با فرار کردن از پرداخت گمرکی و بهره گیری از معافیت مالیاتی، گوشیهایی که رسما قاچاق بودند را به اسم گوشی مسافری وارد کنند. بنا بر این مسئولان تصمیم گرفتند تعرفه ای برای گوشیهای مسافری در نظر بگیرند تا مسیر گوشیهای وارداتی شفاف تر شود.
با این وجود، اجرای رجیستری بااینکه برای واردکنندگان رسمی، مزیتی داشته و فعالیت آنها را رونق داده است و توانسته از واردات گوشیهای قاچاق جلوگیری کند، اما سامانه همتا (هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی) که برای ساماندهی واردات و ثبت تجهیزات سیمکارت خور و همچون گوشیها در نظر گرفته شده، در این مدت برای کاربران مشکلاتی به دنبال داشته است. اگر عدم امکان ثبت شناسه گوشیها در مقطعی از زمان را نادیده بگیریم، مسائل مربوط به شناسه IMEI یکی از آن هاست.
یکی از اتفاقاتی که دراین زمینه رخ داده، این است که فرد با مراجعه به فروشنده، به خرید گوشی اقدام می کند و این گوشی نیز به ادعای فروشنده رجیستر شده است؛ اما زمانی که فرد سیم کارتی را درون گوشی قرار می دهد، پیامکی از همتا دریافت می کند که IMEI واردشده با شماره سیم کارتی که در گوشی فعال است، هماهنگ نیست و یا این IMEI در گمرک ثبت نشده، بنا بر این خدمات ارتباطی به این سیمکارت در ایام آینده قطع خواهد شد.
یکی از کاربران ایسنا با طرح این مشکل، می گوید که در تماس با سامانه همتا، به او گفته اند که مشکل مربوط به شرکت فروشنده است و باید با مراجعه به این شرکت، از خدمات بعد از فروش استفاده نماید. از طرفی در تماس با شرکت، مشکل عنوان شده مربوط به گمرک اعلام شده و این که IMEI واردشده در گوشی، به اشتباه وارد شده است. اما این کاربر در تماس ها و مراجعات مکرری که به سازمان های مربوطه انجام داده، نتواسته مشکل مورد نظر را حل کند و درنهایت با سر رسیدن وعده ای که به او داده شده، سیم کارتش دیگر خدمات ارتباطی به او ارائه نکرده است.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از همان ابتدا عنوان کردند که تنها مسائل فنی مربوط به رجیستری توسط آنها انجام می شود و در پیگیری های انجام شده، درنهایت توپ را به زمین سامانه همتا (زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت) انداختند. از طرفی پیگیری از سامانه همتا و مسئولان پاسخگوی طرح رجیستری، به نتیجه نرسید و بنظر می رسد در این شرایط تنها کاربری که بدون هیچ اطلاعی از مسائل احتمالی پیش آمده، یک گوشی خریداری نموده و حالا این گوشی از کار افتاده، متضرر شده است.

منبع: