Rate this post

به گزارش عاشق وب، پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید دریافتند که قرار گرفتن در محیط بدون جاذبه می تواند جریان خون را به عقب بازگرداند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، قرار گرفتن در محیط بدون جاذبه می تواند عوارض جانبی عجیبی برای بدن داشته باشد. پژوهشگران اخیرا دریافته اند که این شرایط می تواند جریان خون انسان را به عقب بازگرداند.
به دنبال این تغییر در جریان خون دو فضانورد، لخته کوچکی در خون آنها دیده شد. چنین شرایطی می تواند کشنده باشد اما از آنجائیکه میزان خون لخته شده بسیار پایین بود، این دو فضانورد به صدمه جدی گرفتار نشدند.
تغییر در جریان خون، در رگی معروف به “سیاهرگ ژوگولار داخلی” (left internal jugular) رخ می دهد که به حرکت و خروج خون از سر هنگام دراز کشیدن کمک می نماید.
عدم وجود جاذبه می تواند جریان خون را در بدن انسان تغییر دهد؛ در نتیجه “کارینا مارشال گوبل” (Karina Marshall-Goebel)، پژوهشگر آمریکایی و همکارانش، پروژه ای را جهت بررسی تأثیر این شرایط بر سیاهرگ ژوگولار داخلی شروع کردند. آنها سنجش ها و اسکن هایی از این رگ را در ۹ مرد و دو زن، پیش و بعد از مأموریت فضایی در ایستگاه فضایی بین المللی انجام دادند.

در این آزمایش، جریان خون دو فضانورد به عقب بازگشت. حدس مارشال گوبل این است که شاید عدم وجود جاذبه باعث می شود که اندام های قفسه سینه حرکت کنند و رگ را به سمت پایین فشار دهند. رگ در اثر این شرایط و با عنایت به مکانی که در آن قرار گرفته، مسدود می شود.
خون پنج شرکت کننده دیگر این آزمایش، کم و بیش راکد بود و یکی از اسکن ها هم از مسدود شدن رگ اطلاع داد. مارشال گوبل در اینباره اظهار داشت: این شرایط، هشداردهنده است. اگر لخته خون به ریه ها برسد، می تواند کشنده باشد؛ در نتیجه فرد مورد نظر باید داروهای رقیق کننده خون مصرف کند تا لخته از بین برود.
از آنجائیکه این بررسی، نتایج جالبی در بر داشت، مارشال گوبل و همکارانش تصمیم گرفتند همه اسکن های پیشین را باردیگر بررسی نمایند و بعد از بررسی مجدد، لخته کوچک دیگر را در فضانوردی که اخیرا به زمین بازگشته بود، پیدا کردند.
دو فضانوردی که لخته خون در رگ آنها پیدا شد، یک مرد و یک زن بودند اما به خاطر حفظ حریم شخصی، هیچ جزئیاتی در مورد آنها فاش نشده است.
این پژوهش، در مجله ” JAMA Network Open” به چاپ رسیده است.