Rate this post

به گزارش عاشق وب کپسول ˮاستارلاینرˮ ساخته شده توسط شرکت ˮبوئینگˮ مقرر است ساعت ۱۷: ۳۰ دقیقه امروز دوشنبه چهارم نوامبر به وقت ایران برای پرتاب آزمایشی به منظور ارسال محموله و فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی برای آزمودن جدا شدن بموقع کپسول از موشک در صورت احساس خطر صورت گیرد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، کپسول بوئینگ “CST-۱۰۰ Starliner” در حال نزدیک شدن به ارسال فضانوردان به مدار زمین است و این گام تا ساعاتی دیگر برداشته می شود.
ناسا و بوئینگ امروز(۴ نوامبر) ساعت ۱۷: ۳۰ به وقت ایران آزمایش جدا شدن “استارلاینر” از سکوی پرتاب را به صورت زنده پخش خواهند کرد.
این آزمایش نیز مانند آزمایش های مشابه تأیید خواهدنمود که آیا فضاپیما می تواند بطور ایمن پرتاب شود و تجهیزات و مهم تر از همه فضانوردان را در صورت ایجاد مشکل برای موشک حمل کننده جدا کند یا خیر.
این کپسول به مانند کپسول های دیگر باید بتواند در صورت پیش آمدن موقعیت اضطراری نظیر آتش گرفتن موشک حمل کننده، به سرعت خودرا از آن جدا کند تا تجهیزات و فضانوردان گرفتار لطمه نشوند.
در این پرتاب آزمایشی چهار موتور جدا کننده و موتور پیشران کنترل کننده، فضاپیما را تقریباً یک مایل از سطح زمین بالا می برند و به یک مایلی شمال سکوی پرتاب هدایت می کنند.
یک پنجره سه ساعته برای انجام این آزمایش باز می شود تا در صورت مساعد بودن شرایط جوی و محیطی و دیگر شرایط لازم، این پرتاب صورت گیرد.
نباید انتظار داشت که این فضاپیما به جلو حرکت نماید، برای اینکه برای زنده ماندن آماده نیست.
اگر همه این موارد به خوبی پیش برود، “استارلاینر” نیز مانند کپسول “دراگون” اسپیس ایکس و سایر فضاپیماها بعنوان قسمتی از برنامه تجاری حمل خدمه ناسا که هدفش در اختیار داشتن باردیگر وسایل نقلیه آمریکایی برای حمل فضانوردان آمریکایی به مدار زمین و رساندن آنها به ایستگاه فضایی بین المللی بوسیله همکاری با شرکت های فضایی خصوصی است، قرار می گیرد.
این برنامه بیشتر از آنکه موجب افزایش غرور ملی آمریکا می شود، می تواند وابستگی آمریکا به روسیه را برای انجام ماموریت هایی که نیاز به همکاری روسیه نیست، کم کند.

منبع: