Rate this post

عاشق وب: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نموده که اپراتورها ملزم شدند طی یک هفته به هر مشترک اعلام کنند در سه سال قبل چه مبلغی برای خدمات ارزش افزوده هزینه کرده اند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک معمول است. در خدمات ارزش افزوده تلفن همراه ابزارهایی مانند پیامک، تماس و دیتای مصرفی بعنوان ابزار ارائه خدمات استفاده می شود. مهم ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأی گیری، خدمات تماس از دست رفته و صندوق پستی، تبلیغات موبایلی، اطلاع رسانی، پرداخت موبایلی، تلویزیون آنلاین و OTT، پخش یا دانلود موسیقی، زنگ انتظار تماس، بازی آنلاین، خدمات ورزشی و اطلاع رسانی، خدمات استیکر و این قبیل سرویس ها می شود.
بااینکه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما بنظر می رسد توسط بعضی از شرکت های ارزش افزوده، کاربران به عضویت این سرویس ها درآمده بودند و با عنایت به این که این خدمات معمولاً هزینه های بالایی دارند، برای مثال ارسال یک پیامک ارزش افزوده به کاربر می تواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد.
با افزایش اعتراضات درباره هزینه های ناخواسته ای که به مشترکان تحمیل شده بود، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با هشتگ اختتام VAS، در توییتر نوشت: شاید وقتش رسیده باشد که بزودی کل سرویس های ارزش افزوده را برای همیشه تعطیل کنیم. بنا بر این اپراتورها از طرف رگولاتوری ملزم شدند که در این زمینه به مشترکین اطلاع رسانی لازم را انجام دهند و هم چنین به تمامی شرکت های ارائه دهنده خدمات مبتنی بر محتوا برای انجام ندادن اینگونه تبلیغات اخطار جدی ارسال نمایند.
مطابق مصوبه ۱۴۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، برای ارائه خدمات ارزش افزوده پیامکی از طرف اپراتورها تأیید مشترک برای فعال سازی الزامی است. بدین سبب اپراتور باید در مورد تمامی خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی، پیش از شروع ارائه خدمات، بوسیله یک پیامک درباره ارائه خدمات از مشترک سوال کند و در صورت تأیید مشترک آنرا فعال کند.
البته وزیر ارتباطات بارها درباره نحوه غیرفعال کردن سرویس های ارزش افزوده هم آگهی داده بود که مشترکان تلفن همراه می توانند بوسیله شماره گیری #۸۰۰* در تمام اپراتورهای تلفن همراه از سرویس های ارزش افزوده ای که برای آنها فعال است، باخبر شده و در صورت عدم تمایل نسبت به حذف آنها اقدام نمایند. هم چنین در صورت مواجهه با عضویت ناخواسته در خدمات ارزش افزوده پیامکی مشترکان می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی ۱۹۵ یا تماس با سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات حوزه ICT به شماره ۱۹۵ شکایت خودرا ثبت کنند.
همین طور بعد از آن، حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- ارائه سرویس خدمات ارزش افزوده (وَس) به شیوه کنونی را نوعی کلاهبرداری و سوءاستفاده از مشترکین دانست و از نظارت و عزم جدی این سازمان برای مقابله با آن آگاهی داد.
وی درباره تصمیم قاطع وزیر ارتباطات برای اختتام دادن به «وس» اظهار داشت: در پروانه هایی که برای اپراتورها صادر کردیم یک سری خدمات پایه مثل خدمات صوتی، داده و پیامک تعریف شده است که بر این بستر یک سری خدمات دیگر تحت عنوان خدمات ارزش افزوده شکل گرفته است که همانطور که از اسم آن مشخص است، یعنی یک ارزش اضافه تری به مشترکین ارائه دهیم که این در پروانه اپراتورها بعنوان سرویس های مجاز ذکرشده است؛ اما امروزه این خدمات موجب نارضایتی و سوءاستفاده از مشترکین شده است.
وی ادامه داد: با این وجود معتقدیم این مسئله باید ریشه ای حل شود. یکی از طریق حل ها این است که اختیار فعال کردن سرویس ها در دست مشترک باشد نه اپراتور. اقدامی که ما می خواهیم انجام بدهیم این است که ابتدا تمام سرویس ها را غیرفعال و به مشترک برای فعال سازی مجدد پیام درخواست ارسال نماییم و اگر مشترک تمایل داشت در سرویس باقی بماند و آنرا تائید کرد، باردیگر هم از او تائید مجدد گرفته شود تا سرویس موردنظر برای او فعال شود. من فکر می کنم با این روش می توان بازار سرویس خدمات ارزش افزوده را کنترل و مدیریت کرد، اما اگر در ادامه دیدیم که بازهم امکان دارد بستر سو استفاده و کلاه برداری باقی بماند، تمام سرویس های ارزش افزوده را تعطیل می نماییم.
رئیس رگولاتوری با اشاره به اقدامات انجام شده برای مدیریت «وس» اظهار داشت: تیم نظارتی ما طی یک الی دو روز آینده برای افزایش نظارت بر حوزه سرویس ارزش افزوده در اپراتورها مستقر می شوند و همین طور اقدامات دیگری هم طی یک الی دو هفته ی آینده با عنایت به مهلت هایی که تعیین شده انجام می دهیم که پس از به سرانجام رسیدن آن نتایج را اعلام خواهیم کرد.
اما در این راستا، آذری جهرمی امروز در توییتر اعلام نمود: خیلی ممنون از همه مردم عزیز و خصوصاً نمایندگان محترمی از مجلس که از اختتام وس حمایت کردند. در گام اول شفاف سازی، اپراتورها را ملزم کردیم طی یک هفته به هر مشترک اعلام کنند در سه سال قبل چه مبلغی از جیبشان برای خدمات وس و به حساب چه شرکت هایی رفته است، آمار بسیار جالبی خواهد شد.
بتازگی نامه ای از جانب سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خطاب به اپراتورها در فضای مجازی انتشار یافته که در آن آمده است: با عنایت به اشکالات فنی و ساختاری سیستم های مربوطه در خصوص فراهم بودن امکان عضور کردن مشترکان بدون اطلاع و درخواست و تایید آنها در خدمات ارزش افزوده، توسط بدافزارها و برخی توسعه دهنده ها و همین طور برمبنای دریافت شکایات گوناگون از مشترکان و عدم توانایی پلت فرم اپراتور در تشخیص درخواست حقیقی مشترکان از درخواست جعلی توسط اپراتورها، اینگونه عضوگیری ها برخلاف روال تعیین شده در مصوبه ۲۷۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است و سبب زیان مشترکان می شود.
همین طور در این نامه عنوان شده که لازم است برای عضویت در خدمات ارزش افزوده، تایید دو مرحله ای از مشترکان دریافت شود و پیامک اطلاع رسانی و روال عضویت درباره سرویس های ارزش افزوده به مشترکان ارسال شود. البته خدمات اضطراری و اورژانس از این مساله مستثنی هستند و درباره این موارد، اپراتور می تواند به تشخیص خود عمل کند.

منبع: