Rate this post

به گزارش عاشق وب رئیس پژوهشگاه هوا فضا از طراحی آزمایشگاه فضایی در این پژوهشگاه اطلاع داد و اظهار داشت: علاوه بر آن ساخت کپسول مقیاس کوچک سرنشین دار را در دستور کار داریم.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، دکتر فتح الله امی امروز در همایش اکتشاف در عمق فضا با اشاره به حضور “موسی بایف”، نخستین فضانورد مسلمان اضافه کرد: وی به مدت یک سال در فضا بوده و قرآن را به همراه خود داشته و در حادثه ای که در فضا در خارج از کپسول برای وی بوجود آمده بود، معجزه قرآن را دیده است.
وی نام گذاری هفته جهانی فضا را از افتخارات جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطرنشان کرد: از جانب آمریکا و روسیه و همچینن ایران پیشنهاداتی در حوزه فضا در سازمان ملل عرضه شد که با پیشنهاد ایران در خصوص نامگذاری هفته جهانی فضا موافقت صورت گرفت.
امی به سابقه راه اندازی پژوهشگاه هوا فضا اشاره نمود و با بیان این که در یک دوره سه سال این پژوهشگاه از وزارت علوم جدا شد، تصریح کرد: در سال ۹۳ که ریاست این پژوهشگاه را بر عهده گرفتم، این پژوهشگاه از نظر ریالی و ارزی خالی بود.
رئیس پژوهشگاه هوا فضا تدوین سند جامع هوا و فضا و تدوین راهبردهای این سند را از نخستین اقدامات در این پژوهشگاه ذکر کرد و خاطرنشان کرد: بر طبق این سند سالی دو پرتاب پیشبینی شده بود، ولی هم اکنون این پروژه ها به علت کمبود اعتبارات و همینطور تایید کردن پرتاب ها از جانب شورایعالی امنیت، بر زمین مانده است.
امی، هزینه هر پرتاب را ۲۰ میلیارد تومان ذکر کرد و خاطرنشان کرد: هم اکنون ۶ پروژه ما متوقف مانده و از جانب دیگر جلسات شورایعالی فضایی هم برگزار نشده است و از وزیر علوم درخواست می نماییم در زمینه برگزاری این جلسات با رئیس جمهور مذاکراتی داشته باشد.
رئیس پژوهشگاه هوا به بیان عملکرد این پژوهشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: هم اکنون ۲۳۹ طرح این پژوهشگاه به پایان رسیده است و از جانب دیگر شاهد بودیم که خزانه داری آمریکا این پژوهشگاه را تحریم کرده که این امر نشان دهنده عملکرد مثبت ما در حوزه هوا و فضا بوده است.
امی با تاکید بر اینکه در ۲۰ سال آینده بدون فناوری های فضایی نمی توانیم زندگی نماییم، تصریح کرد: بعنوان مثال عملکردهای موبایل ها مدیون ماهواره هایی است که پرتاب می شود.
وی با اشاره به کاربردهای فناوری های فضایی در پایش های کشور، اظهار نمود: کشور توانمندی های لازم را دارد تا با استفاده از فناوری های فضایی خیلی از مشکلات دولت را حل کند. بعنوان مثال در برآورد خسارات ناشی از سیل تحقیقات میدانی مساحت زیادی را مطرح کرده بود، ولی پایش های فضایی ما نشان داد که این خسارات به میزان اعلام شده نبودند.
رئیس پژوهشگاه هوا فضا با تاکید بر این که بر مبنای عملکرد ما این پژوهشگاه جزو ۵ پژوهشگاه برتر ملی و ۲۰ پژوهشگاه برتر جهانی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: ایران در حوزه هوا فضا در خاورمیانه رتبه اول را داشته و در دنیا در جایگاه ۱۳ قرار دارد.
وی همینطور به طرح های در دست اجرای این پژوهشگاه اشاره نمود و اظهار داشت: هم اکنون ۱۱ طرح بین المللی در دستور کار اجرای این پژوهشگاه قرار دارد، علاوه بر آن ما طراحی و ساخت کاوشگر سی ۵ را در دستور کار داریم.
وی کاوشگر سی ۵ را آزمایشگاه فضایی دانست که به سفارش سازمان فضایی اجرایی شده است و ادامه دارد: کپسول مقیاس کوچک سرنشین دار در دستور کار ما قرار دارد.
امی، طراحی و ساخت ماهواره های کیوبست ۱۰۰ با قابلیت پایش زباله های فضایی را از دیگر پروژه های پژوهشگاه ذکر کرد و افزود: هم اکنون دو هزار ماهواره در مدار زمین قرار دارد که بعضی از آنها از کار افتاده که به زباله های فضایی تبدیل خواهند شد؛ این ماهواره ها قابلیت پایش زباله های فضایی را دارد.
وی با اشاره به فعالیت های این پژوهشگاه در حوزه هوا با تاکید بر این که در سند هوایی کشور طراحی و ساخت هواپیمای دو تا ۱۹ نفره تا سال ۱۴۰۴ تاکید گردیده است، اظهار داشت: هم اکنون طراحی و ساخت هواپیمای ۸ نفره را آغاز کرده ایم.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، طرح ملی ایجاد سامانه پشتیبان در حوزه پایش گرد و غبار را از دیگر طرح های این پژوهشگاه نام برد و خاطرنشان کرد: هم اکنون ۸ کلانشهر کشور شامل اراک، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، تهران و اهواز با آلودگی های هوا مواجهند که این طرح در این راستا اجرا می گردد.
وی همینطور با تاکید بر این که در آینده پهپادها تمام کشور را احاطه خواهند کرد، تصریح کرد: بر این اساس ما تدوین قانون ملی پهپادهای غیرنظامی را در دستور کار خود قرار دادیم.
امی همینطور افزود: هم اکنون ۸۰ درصد فارغ التحصیلان این رشته ها مشغول به فعالیت هستند و این شرایط در هیچ یک از رشته ها وجود ندارد.