Rate this post

به گزارش عاشق وب رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سوژه خدمات ارزش افزوده (وس) می گوید: بعضی از مردم که اطلاعات چندانی از حوزه این خدمات ندارند، ناخودآگاه عضو این خدمات می شوند، بدون این که از آن استفاده کنند و درنتیجه مبالغی از حساب آنها کم می شود و پول سرشاری به جیب ارائه کنندگان این خدمات می رود؛ چنین چیزی اصلا قابل قبول نیست و وزیر ارتباطات چندین بار اعلام نموده که یا باید این خدمات اختتام یابد یا این روش اصلاح گردد.
سیدجمال هادیان در گفتگو با ایسنا، با بیان این که خدمات ارزش افزوده خدماتی بسیار مفصل است که اپراتورها در دنیا عرضه می دهند اظهار نمود: سازوکار “وس” در همه دنیا به صورت عمومی و هم اختصاصی در سازمان ها استفاده می شود، اما سوءاستفاده از کم اطلاعی مخاطبان در هیچ کجا رایج نیست.
وی افزود: یکی از مشکلاتی که این خدمات داشته، این است که وقتی شما به عضویت آن درمی آمدید، خروج از آن کار بسیار مشکل و پیچیده ای بود، از این جهت که کسی نتواند و یا کمتر رغبت کند از این سرویس ها بیرون برود. اما حالا وزیر ارتباطات به رگولاتوری دستور داده با بررسی کامل، همه خدمات طی فرایندی قطع شود، سپس باردیگر از کسانی که می خواهند این خدمات را دریافت نمایند، نظر بخواهند، یک مرتبه آنها موافقتشان را اعلام کنند و بار دوم هم تاییدشان را بگیرند و وقتی مطمئن شدند، آنگاه خدمات عرضه شود.

برآورد درآمد ۲۰۰۰ میلیارد تومانی خدمات ارزش افزوده
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که به قول مسئول سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بیشتر از ۲۰۰۰ میلیارد تومان گردش مالی این خدمات است، بدون این که محتوای مناسب یا خدمات مناسب به کاربران عرضه کنند، اضافه کرد: این مورد واقعا یک اجحاف بزرگ به مردم است و وزارت ارتباطات هم طبق وظیفه قانونی خود، برای احقاق حقوق مردم ایستاده تا روش عرضه و اطلاع رسانی این خدمات اصلاح یا کلا تعطیل شود و حاضر نیست به خاطر ملاحظه کاری یا مسائل سیاسی، از این حق مردم کوتاه بیاید.
هادیان افزود: برای بخشی از این هزینه، شائبه هایی وجود دارد که در راه های غیرمتعارفی صرف می شود. اگر هم این روزها حملات شدیدی در بعضی از رسانه ها به وزارت ارتباطات می بینیم، به این علت است که شاید احتمال قطع “وس” برای برخی افراد دردناک باشد، یعنی منبع درآمد اصلی را قطع کند و در نتیجه یکی از واکنش ها به قطع درآمدهای ناسالم، تلاش های تخریبی رسانه ای است.
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به وجود منافع مالی از خدمات ارزش افزوده برای وزارت ارتباطات و اپراتورها، اظهار نمود: در این خدمات، هیچ منفعت مادی برای وزارت ارتباطات مترتب نیست و تنها برای اپراتورها و عرضه دهندگان این خدمات و اگر محتوای مناسبی داشته باشد، برای مردم منفعت دارد.
وی هم چنین تصریح کرد: شاید خیلی ها اطلاع نداشته باشند که می توانند همواره از #۸۰۰* برای اطلاع از این که عضو چه سرویس ارزش افزوده ای هستند استفاده کنند و درنتیجه اگر اطلاع داشته باشند، می توانند بلافاصله خدمات ناخواسته را لغو کنند. البته لغو آن در بعضی موارد مشکل است و دالان های پیچ درپیچی گذاشته شده تا خروج از این سیستم دشوار باشد، اما امیدوارم این مورد حل شود.
به قول هادیان، وزیر ارتباطات دستور بررسی این مورد و اصلاح روند موجود را ابلاغ کرده تا در مرحله نخست، سیستم عضویت و عرضه خدمات اصلاح گردد و این خدمات به نحو عادلانه و مطلوب ادامه یابد و در غیر این صورت این خدمات کاملا متوقف خواهد شد.

معماری شبکه ملی اطلاعات قابل عرضه است
رئیس روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم چنین در پاسخ به انتقاداتی که درباره میزان پیشرفت پروژه شبکه ملی اطلاعات مطرح می شود، اظهار نمود: شبکه ملی اطلاعات شامل سه لایه است؛ لایه زیرساخت که فنی است و وظیفه اصلی وزارت ارتباطات به حساب می آید و حدودا به نقطه قابل قبول رسیده است. لایه دوم، خدمات است که بخشی بر عهده وزارت ارتباطات و بخشی دیگر به عهده بخش خصوصی و دولتی است که باید سامانه های مختلف را بر شبکه ملی اطلاعات مستقر کنند.
هادیان با بیان این که پاشنه آشیل شبکه ملی اطلاعات، حوزه تولید محتواست، اظهار نمود: علیرغم این که ما در کشور، ۸۴ نهاد حاکمیتی تولید محتوا داریم و علاوه بر آن، صدها موسسه خصوصی وجود دارد که در عرصه تولید محتوا فعالند اما به لحاظ محتوا کمتر از دو درصد محتوای فارسی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی را در شبکه ملی اطلاعات داریم. این در شرایطی است که نهادهای تولیدکننده محتوا می توانند با یک هم افزایی، این چند درصد را چندبرابر کرده و محتوای مناسب هم برای شبکه تولید کنند.
وی ادامه داد: برای این که شبکه ملی اطلاعات برای مردم و حاکمیت بیش تر ملموس باشد، نیاز است نهضت تولید محتوا راه بیفتد و حلقه های تولید محتوا در زیست بومی منسجم قرار گیرند.

استفاده از همه تمامی ظرفیت وزارت ارتباطات برای اربعین
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اقداماتی که برای اربعین ۹۸ در نظر گرفته شده، اظهار داشت: وزیر ارتباطات یکی از مشاورانشان را مسئول پیگیری مسائل ارتباطی اربعین کردند و امسال هم مثل سال گذشته، تمام ظرفیت های فنی وزارت ارتباطات و زیرمجموعه های آن برای عرضه خدمات ارتباطی به زائرین اربعین بسیج شده اند و اگر لازم باشد در مناطق پرازدحام از بالن های ارتباطی هم استفاده خواهد شد.
هادیان درباره حواشی اخیر در مدیریت اپراتور رایتل هم اظهار داشت: بهتر است اصحاب رسانه در مسئولیت های اجرایی غیرمرتبط قرار نگیرند چونکه جایگاه آنان، نقد مدیران است نه نشستن بر مناصب مدیریتی. در بعضی از این انتصابات شبهه جذب و جانبداری وجود دارد که دور از شان و جایگاه و استقلال اصحاب رسانه و مطبوعات است. این درد جامعه است که افراد متخصص، متبحر و باتجربه از گردونه مدیریت کنار باشند اما افراد با گرایش ها یا کارکردهای سیاسی جناحی بر مناصب تخصصی بنشینند.
وی ادامه داد: بدون تردید اداره یک اپراتور علاوه بر دانش اختصاصی و تجربه، تبحر، آداب مدیریت هم می خواهد و باید در قالب قانون و ضوابط و فارغ از مسائل سیاسی صورت گیرد و با شلوغ کاری رسانه ای هم نمی گردد از این موضوعات گذر کرد.

منبع: