Rate this post

عاشق وب: بتازگی کوسن های هوشمندی توسعه داده شده اند که به ماموران اورژانس کمک می نماید تا دریابند آیا به درستی در حال انجام احیای قلبی ریوی فردی که گرفتار ایست قلبی شده هستند یا خیر.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، بتازگی پژوهشگران کوسن هایی با فناوری پیشرفته توسعه داده اند که بر روی قفسه سینه افراد قرار می گیرد و می تواند به نجات جان افرادی که قلب آنها بطور ناگهانی می ایستد، کمک نماید.
ایست قلبی یا آرست قلب به صورت توقف گردش خون شناخته می شود. در این حالت عضلهٔ قلب هیچ گونه انقباضی نداشته و قلب هیچ خروجی و جریان خونی ندارد. امروزه ایست قلبی در میان جوانان بسیاری شیوع پیدا کرده است بدین سبب وجود چنین دستگاه هایی می تواند بسیار مفید باشند.
درون این کوسن ها حسگرهایی تعبیه شده اند که در صورت ضرورت به افراد کمک رسان اطلاع می دهد که آیا بطور صحیح در حال انجام احیای قلبی ریوی هستند یا خیر.
هنگامی که شخصی گرفتار ایست قلبی می شود، احیای قلبی ریوی بسیار مهم می باشد برای اینکه بدن افراد تا رسیدن کمک پزشکی به پمپاژ خون در اندام های اصلی نیاز دارد.
اندام هایی مانند مغز در صورت نبود خون غنی از اکسیژن برای بیشتر از چند دقیقه، بطور دائمی لطمه می بینند. احیای قلبی ابتدا شامل بهم پیچیدن انگشتان هر دو دست و قرار دادن قسمت پایین دست در مرکز قفسه سینه بیمار است.
بر طبق داده های “بنیاد قلب انگلیس”(BHF) هر احیای قلبی ریوی باید تا عمق حدود پنج سانتی متر و با سرعت ۱۰۳ ضربه در دقیقه صورت گیرد. اگر بیش از اندازه کم عمق باشند، خون کافی در بدن پخش نمی گردد اما اگر آنها کار خودرا صحیح و درست انجام دهند احتمال زنده ماندن فرد افزایش می یابد.
هرساله حدود ۳۰ هزار نفر در انگلستان گرفتار ایست قلبی می شوند و اگر افراد به بیمارستان بازگشت نکنند تنها از هر ۱۰ نفر، یک نفر نجات پیدا خواهدنمود. عابران پیاده نیز در صورت مشاهده چنین مشکلی به سبب ترسی که دارند نمی توانند به اندازه کافی به قفسه سینه افراد فشار وارد کنند.
اما حالا این کوسن قلب مانند می تواند یک چاره عالی باشد. این کوسن با ژل سیلیکونی نرم پر شده است و درون آن حسگرهایی تعبیه شده است که این قسمت هنگام استفاده بر روی قفسه سینه فرد قرار می گیرد.

هنگامی که شخصی احیای قلبی ریوی را شروع می کند، سنسورهای مذکور میزان فشار وارد شده را تشخیص داده و اطلاعات را به یک صفحه نمایش کوچک در بالای دستگاه منتقل می کنند.
بر روی این کوسن چند چراغ نصب شده اند که با وارد آوردن فشار بسیار کم، سه یا چهار چراغ اول قرمز می شوند اما با وارد آوردن فشار بیش از اندازه چراغ انتهایی قرمز می شود. البته همراه این کوسن یک دفترچه وجود دارد که در آن اطلاعات بیشتری در اختیار کاربران قرار می گیرد.
فقط در صورت اعمال فشار صحیح، تمام چراغ ها بطور مداوم به رنگ سبز در می آیند.
همزمان با فشار، صداهایی نیز از این کوسن پخش می شود که اگر کاربران فشار را با صداها مطابقت دهند می توانند بطور دقیق و درست احیای قلبی ریوی را انجام دهند.
کوسن مذکور “Rescue Aid” نام دارد و بنا بر برنامه ریزی ها مقرر است در مکان های عمومی مانند مراکز خرید و سالن های بدنسازی نصب شود. دقیقاً مانند نمایشگرهای ضربان قلب که هم اکنون در سراسر انگلستان نصب شده اند.
تابحال این دستگاه تنها بر روی آدمک ها آزمایش شده است. بدین سبب نباید انتظار داشت تا به همین زودی بتوان آنرا در مکان های عمومی دید.
“نوید ستار”(Naveed Sattar) استاد طب متابولیک “دانشگاه گلاسکو” اظهار داشت: این کوسن بطور بالقوه می تواند جان خیلی از افراد را نجات دهد. با این وجود، دستگاه ها باید مقرون به صرفه باشند و در بیشتر مکان ها نصب شوند.

منبع: