Rate this post

به گزارش عاشق وب محققان استرالیایی موفق به ساخت وسیله ای مانند ˮبیبی چکˮ شده اند که با همان روش کار می کند اما به جای تایید یا رد حاملگی به ارزیابی احتمال ابتلای فرد به بیماری قلبی می پردازد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، ما از قبل کاملا با کیت های تست حاملگی که از راه ادرار آبستن بودن شخص را مشخص می کند، آشنا هستیم. دانشمندان استرالیایی حالا یک دستگاه مشابه را توسعه داده اند که به جای تعیین حاملگی از روی ادرار، به کشف خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی با تحلیل بزاق می پردازد.
این وسیله با همکاری بین استارتاپ “ESN Cleer”، محققان موسسه سلطنتی فناوری ملبورن(RMIT) و مرکز تحقیقاتی تعاونی تولید نوآورانه ساخته شده است.
این ابزار دارای یک بدنه اصلی چوب مانند حاوی قطعات الکترونیکی به همراه یک سر قابل جدا شدن شامل نانوحسگرها است که کاربر نمونه بزاق خویش را روی آن می اندازد.
مانند بسیاری دیگر از وسایل امروزی، این وسیله هم با یک برنامه در تلفن هوشمند کاربر ارتباط برقرار می کند.
پروفسور “شرات سریرام” استاد موسسه فناوری ملبورن اظهار داشت: سنسورهای دستگاه شش نشانگر زیستی مختلف را که از نظر پزشکی بعنوان نشانه های اولیه تضعیف سلامت قلب شناخته می شوند، اندازه گیری می کنند.
وی ادامه داد: اندازه گیری های سنسور به قطعات الکترونیکی منتقل می شود و این اطلاعات از راه بلوتوث به تلفن همراه کاربر ارسال می شود. یک الگوریتم مبتنی بر یادگیری ماشین با استفاده از تطبیق نشانه ها با روند سلامت قلب به پیشبینی خطر نارسایی قلبی می پردازد.

سریرام که سرپرست این تحقیق است، همینطور اظهار نمود که این دستگاه نخستین کیت آزمایش قابل حمل برای تشخیص بیماری قلبی با چنین دقت و صحت بالایی است. در حقیقت این دستگاه غلظت نشانگرهای زیستی را هزار برابر با دقت بیشتری نسبت به آزمایش معمولی سایر مایعات بدن مانند خون اندازه گیری می کند.
وی افزود: آزمایش خون اغلب بعد از رخ دادن یک نارسایی قلبی انجام می شود. چنین آزمایشی واکنشی خیلی دیر است و در واقع فرد به بیماری قلبی مبتلا شده است. پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و این فناوری برای پیشبینی و جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری قلبی ساخته شده است.
امید است تا سال ۲۰۲۱ این محصول به صورت تجاری در دسترس عموم قرار گیرد.
محققان می گویند این دستگاه همینطور می تواند خطر مبتلا شدن به سرطان را در آینده نه چندان دور ارزیابی کند.