Rate this post

به گزارش عاشق وب در حالیکه یکی از ضروریات الکترونیکی شدن و هوشمندی، به روز بودن در زمینه های مختلف است، اخباری که این روزها در نخستین صفحه درگاه خدمات دولت همراه وجود دارد، به آذرماه سال قبل مربوط است.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، پروژه هایی مانند شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیکی و دولت همراه از آن دست طرح هایی هستند که افتتاح آنها تازه سرآغاز فعالیت های لازم در این عرصه به حساب می آید و شروع به کارشان، به این معنا نیست که کاملا به اتمام رسیده اند؛ بلکه لازم است خدمات متنوع در بستر این امکانات قرار بگیرد تا آنچه از ابتدا درباره کاهش مراجعات و صرفه جویی در زمان و سهولت در بروکراسی اداری مدنظر بوده، محقق شود.
پس از رونمایی از اپلیکیشن دولت همراه، مقرر شد این سامانه مرجعی معتبر برای دریافت اپلیکیشن ها و سامانه های موبایلی باشد و مزایایی از قبیل دسترسی سریع به نرم افزارهای مشابه با امکان دسته بندی موضوعی، بهره گیری از بازخوردهای کاربران با هدف افزایش سطح کیفی نرم افزارها و خدمات، ایجاد فرصت رشد برای محصولات جدید، برخورداری توسعه دهندگان از حمایت های مادی و معنوی، ارزیابی دوره ای و امتیازدهی مستمر به سطح خدمات ارائه شده توسط سازمان ها و نهادهای دولتی و شرکت های خصوصی داشته باشد.
درواقع هدف این است که با راه اندازی دولت همراه، بجای این که نیاز باشد مردم برای دریافت خدمات دولتی به سازمان ها بازگشت کنند، بتوانند با مراجعه به یک درگاه و در هر زمان، خدمات مورد نیاز را دریافت کنند؛ موضوعی که می تواند علاوه بر شفافیت عملکرد سازمان ها، به حل چالش هایی مثل آلودگی هوا، اشتغال، محیط زیست و حقوق شهروندی کمک نماید.
بر این اساس در درگاه ملی خدمات دولت همراه، آمده است: با هدف ایجاد دایرکتوری جامع نرم افزارهای تحت موبایل و به منظور مدیریت نرم افزارها و بهره مندسازی کاربران از مزایای رقابتی فضای جامع اپلیکیشن های موبایل و همین طور اطمینان خاطر از مسایل امنیتی و ایمنی نرم افزارها، مرکز اعتبارسنجی دولت همراه به همت سازمان فناوری اطلاعات ایران به راه افتاده است.
در این مرکز پیاده سازی و بهره گیری از تمامی انواع فناوری های بی سیم و موبایل و کلیه خدمات، نرم افزارها و تجهیزات در رابطه با آن در جهت افزایش کیفی و کمّی خدمات و بهره وری برای شهروندان و اجزای مختلف دولت در دستور کار است.
اما از نگاهی دیگر، یکی از خاصیت هایی که در راه اندازی یک سامانه و وب سایت باید مورد توجه قرار می گیرد، به روز بودن اطلاعات موجود است. درواقع اطلاعات موجود در وب سایت باید به شکلی باشد که مخاطبان با هر بار مراجعه به وب سایت بتوانند از آخرین اخبار مربوط به موضوعات مدنظر، باخبر شوند. این در شرایطی است که آخرین اخباری که در درگاه خدمات ملی دولت همراه وجود دارد، مربوط به آذرماه سال قبل است.

اگر برای آگاهی از آخرین اطلاعات موجود در وب سایت دولت همراه به آدرس https: //mob.gov.ir/ بازگشت کنید، در بخش تازه ها با خبری با عنوان «معاون وزیر ارتباطات آگاهی داد ۸۷۵ هزار کارت بانکی به کارت سوخت تبدیل شد» مواجه می شوید که بیشتر از هشت ماه از انتشار آن می گذرد!
بااینکه انتظار می رود تمامی وب سایت هایی که ارائه دهنده خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرایی و سازمان های مختلف هستند، اخبار و اطلاعات موجود در درگاه خودرا به روز نگه دارند، اما این انتظار از وب سایت هایی که به صورتی ارتباط بیش تری با هوشمند شدن دارند، چند برابر است؛ همانطور که هم اکنون مراجعه به درگاه خدمات دولت همراه و مواجهه با اخبار چند ماه پیش در بخش تازه های این وب سایت، کمی حیرت انگیز است.
لازم به توضیح است که پیگیری های ایسنا از سازمان فناوری اطلاعات برای اطلاع از چرایی این مساله نتیجه ای در بر نداشته است.