Rate this post

به گزارش عاشق وب دانشمندان دانشگاه ˮرایسˮ(Rice) به رهبری دکتر ˮمهدی رضویˮ با استفاده از پل های رسانای الیاف کربن برای ترمیم مدارهای الکتریکی در قلب موش ها امیدوارند که بتوانند از نانوالیاف کربن برای اصلاح مدارهای الکتریکی شکسته در قلب انسان استفاده کنند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، تپیدن قلب با یک ریتم پایدار به مدار سالم سیگنال های الکتریکی قلب متکی است و هنگامی که این سیستم خراب شود، می تواند عواقب وخیمی را به دنبال داشته باشد.
برای اصلاح این ضربان قلب نامنظم می توان از ضربان سازها و داروها استفاده کرد، اما دانشمندان دانشگاه “رایس”(Rice) به رهبری دکتر “مهدی رضوی” از انجمن قلب تگزاس حالا روش جدیدی را ابداع نموده اند که هیچ یک از دو روش قدیمی را شامل نمی گردد، بلکه در عوض از نخ های ظریف کربن بعنوان پل های رسانا برای گردش سیگنال های الکتریکی قلب بهره برده اند.
این مطالعه توسط دکتر “مهدی رضوی” از انجمن قلب تگزاس با همکاری یک گروه از پژوهشگران دانشگاه رایس انجام می شود. کار قبلی وی در این زمینه منجر به ایجاد ضربان سازهای بی سیم با استفاده از امواج مایکروویو و توسعه ابزارهای جراحی برای بیماران چاق شده است.
دکتر رضوی این دفعه با متخصصان قلب و عروق دانشگاه رایس برای مقابله با عواقب خطرناک و بطور بالقوه کشنده ضربان غیرطبیعی قلب همکاری کرده است.

وی اظهار داشت: امروز هیچ فناوری وجود ندارد که علت شماره یک مرگ ناگهانی را درمان کند. این ضربان نامنظم قلب موسوم به آریتمی ناشی از تکانه های تحتانی قلب است و درمان آن در بیماران بعد از سکته قلبی یا قلب زخمی ناشی از سایر شرایط مانند نارسایی احتقانی قلب دشوار است.
دانشمندان الیاف بسیار ریز کربن که رسانای الکتریکی هستند را ایجاد کردند که هر کدام یک چهارم موی انسان اندازه دارند. این الکترودهای غیر سمی با روکش پلیمری دارای ده ها میلیون نانولوله میکروسکوپی داخلی هستند.
این تیم آزمایش هایی را با استفاده از این الیاف بعنوان پل رسانا انجام داد و آنها را در بافت لطمه دیده در قلب موش ها دوخت و از آنها بعنوان روشی برای اجازه دادن به سیگنال های الکتریکی برای حرکت به جلو و عقب بهره برد.
پیش از این اختلالاتی در سیگنال های الکتریکی قلب این حیوانات دیده شده بود، اما این نخ های کربنی در بازگرداندن عملکرد منظم قلب حتی بدون کمک یک ضربان ساز موفق عمل کردند و با حذف الیاف، مدارها بار دیگر مختل شدند.

رضوی می گوید: آزمایش های ما نخستین پشتیبانی علمی جهت استفاده از یک روش درمانی مبتنی بر مواد مصنوعی و نه یک دارو برای معالجه علت اصلی مرگ ناگهانی در ایالات متحده و خیلی از کشورهای در حال توسعه در سراسر جهان است.
قبل از اینکه این فناوری جهت استفاده بالینی آماده شود، کارهای زیادی باید صورت گیرد. ابتدا دانشمندان باید راهی برای دوختن الیاف در قلب انسان ها دریابند. آنها همین طور نیاز به کار کردن روی طول و ضخامت ایده آل این نخ ها دارند که در عین حال به اندازه کافی انعطاف پذیر باشند تا در مدت زمان طولانی خللی در عملکرد آنها به وجود نیاید.
تحقیقات این تیم در مجله Circulation: Arrhythmia and Electrophysiology انتشار یافته است.