Rate this post

عاشق وب: پژوهشگران دانشگاه ˮمیشیگانˮ، ابزاری به اندازه یک جعبه کفش ابداع نموده اند که می تواند یک بیماری کشنده ریوی را با سرعت و دقت بیشتر تشخیص دهد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از وبسایت رسمی دانشگاه میشیگان، پژوهشگران یک ابزار کوچک و قابل حمل جهت بررسی تنفس ابداع نموده اند که به اندازه یک جعبه کفش است و می تواند “سندرم زجر تنفسی حاد”(ARDS) را با سرعت و دقت شناسایی کند.
سندرم زجر تنفسی حاد، یک حالت شدید از التهاب ریه است که معمولا بر اثر مبتلاشدن به سینه پهلو، گندخونی، ضربه و “آسپیراسیون ریوی”(Pulmonary aspiration) پیش می آید. این عارضه که سبب نشت مایعات بدن به درون ریه ها می شود و به بروز “کم اکسیژنی” یا “هیپوکسی” می انجامد، سطح بالایی از مرگ و میر را به همراه دارد و سالانه در آمریکا، ۷۴ هزار نفر را از بین می برد.
پزشکان این روزها برای تشخیص سندرم زجر تنفسی حاد، از آزمایش هایی استفاده می نمایند که به زمان زیادی نیاز دارند. پژوهشگران “دانشگاه میشیگان”(UMich) باور دارند که تکنولوژی جدید آنها می تواند میزان نجات بیماران را افزایش و هزینه های مراقبت از بیماران را کم کند.
این ابزار جدید که یک سیستم مبتنی بر “کروماتوگرافی گازی”(Gas chromatography) است، می تواند سندرم زجر تنفسی حاد را با ۹۰ درصد دقت طی ۳۰ دقیقه تشخیص دهد. سرعت بالا و مقرون به صرفه بودن این سیستم، به آن امکان می دهد که یک ابزار مناسب جهت بررسی تنفس افراد باشد و به آزمایش و تنظیم درمان کمک نماید. برای آزمایش این سیستم، ۴۸ بیمار داوطلب شدند که ۲۱ نفر از آنها به سندرم زجر تنفسی حاد مبتلا بودند.

“ژودونگ فان”(Xudong Fan)، استاد مهندسی پزشکی دانشگاه میشیگان اظهار داشت: پیشرفته ترین ابزار پیش بینی سندرم زجر تنفسی حاد، تنها می توانند تا ۱۸ درصد پیش بینی درست داشته باشند اما ما در آزمایش ها دریافتیم که اگر این سیستم جدید، فردی را مبتلا به این مشکل تشخیص دهد، احتمال درست بودن آن بسیار بالا خواهد بود. ما می توانیم آغاز بیماری و بهبود آنرا قبل از دیدن تغییر در تصاویر ایکس ری و آزمایش خون افراد تشخیص دهیم.
کسانی که از سندروم زجر تنفسی حاد نجات می یابند، به عملکرد ضعیف ریه گرفتار می شوند و انجام دادن فعالیت های روزمره، برای آنها دشوار خواهد بود. هیچ درمانی برای این مشکل وجود ندارد؛ در نتیجه تشخیص آن در مراحل ابتدایی، می تواند به بهبود بیماران کمک نماید.
ابزار دانشگاه میشیگان که اولین نمونه در نوع خود است، می تواند با متصل کردن یک لوله به پورت یک دستگاه تصفیه مکانیکی، به تنفس راحت بیمار کمک نماید. این ابزار، حدود ۱۰۰ ترکیب آلی فرار را تحلیل می کند که برای تشخیص سندرم زجر تنفسی حاد مناسب هستند و با آغاز درمان، می تواند تاثیر آنرا بر بیماری بررسی کند.

پزشکان جهت بررسی سندرم زجر تنفسی حاد، معمولا تصویربرداری از قفسه سینه با اشعه ایکس و آزمایش خون را تجویز می کنند که اولین مورد، هزینه بالایی را به دنبال دارد و دومین مورد نیز تهاجمی است. تحلیل با استفاده از هر دو روش نیز به ساعت های زیادی نیاز دارد و جهت بررسی بهبود یا بدتر شدن شرایط نیز، آزمایش ها باید تکرار شوند.
“کوین وارد”(Kevin Ward)، استاد مهندسی پزشکی دانشگاه میشیگان اظهار داشت: تلاش ما برای بهبود این مشکل، به خاطر کمبود فناوری های لازم برای تشخیص سریع و بموقع بیماری و پیگیری روند پیشرفت درمان است. روش های کنونی معمولا خیلی دیر نسبت به درمان بیماری منجر می شوند و اطلاعات کافی را در مورد روند درمان در اختیار ما نمی گذارند.
وی ادامه داد: این تکنولوژی جدید می تواند هر دو مشکل را برطرف کند و فرصت های جدیدی برای درمان بموقع بیماری عرضه نماید.
فان و وارد باور دارند که ابزار آنها، اولین نمونه فناوری است که می تواند سندرم زجر تنفسی حاد را بهتر و سریع تر شناسایی و پیگیری کند.
وارد افزود: شاید این فناوری بتواند به تشخیص خیلی از بیماری های دیگر همچون سینه پهلو، گندخونی، آسم و بیماری های مربوط به ریه یا التهاب خون نیز کمک نماید.
این پژوهش، در مجله “Analytical and Bioanalytical Chemistry” به چاپ رسید.

منبع: