Rate this post

عاشق وب: در صورتیکه برای به ثمر رسیدن دولت الکترونیکی نیازمند یکپارچه شدن خدمات دستگاه های دولتی هستیم، بنظر می رسد برخی سازمان ها یا میانه ای با الکترونیکی شدن ندارند یا روش ویژه خودرا برای این کار در پیش گرفته اند که این مساله با تجمیع خدمات به صورت واحد در تضاد است.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، اتصال دستگاه ها و عدم تبادل اطلاعات، حلقه مفقوده توسعه دولت الکترونیکی در ایران به شمار می رود؛ موضوعی که بارها ازسوی مسئولان مربوطه در وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات بر آن تاکید می شود.
دولت الکترونیکی یک نرم افزار یا دیتاسنتر و یک پروژه نیست بلکه شیوه نوینی از حکمرانی دولت و ارتباط دولت با دولت، دولت با مردم به منظور بهینه سازی شیوه ها و شفاف سازی فرآیندها و مقابله با فساد است. با این اوصاف، بگفته کارشناسان آنچه که امروز برای توسعه دولت الکترونیکی نیاز داریم، اعتقاد و عزم ملی است اما بعضی از مدیران به علت عدم اعتقاد و تصور واحد از اهمیت استقرار دولت الکترونیکی هم چنان در مقابل این عزم ملی مقاومت می کنند.
به این ترتیب، متاسفانه برخی دستگاه ها، اطلاعات را به صورت انحصاری درون خود نگه داری می کند، یا مستقل به ارائه بخش کوچکی از خدمات خود به مشترکانشان می پردازند، غافل از این که با جریان آزاد اطلاعات در قالب پروتکل های موجود و زیرساخت های فراهم شده خدمات بهتر و سریع تری به شهروندان ارائه می شود، در صورتیکه این اطلاعات و داده ها، ملی است و باید در امتداد منافع ملی مورد استفاده قرار بگیرد.
حالا بگفته مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، زیرساخت های دولت الکترونیکی به لحاظ شبکه ملی اطلاعات و زیرساخت های امنیتی و دیتاسنتر و زیرساخت های نرم افزاری مربوط به مرکز ملی تبادل اطلاعات در ایران، در زمانی کمتر از گردنگیر قانون ششم توسعه محقق شده است و در زمینه توسعه دولت الکترونیکی شاهد رشد ۱۰ برابری هستیم اما این مساله نباید ما را فریب دهد چونکه از تعداد ۲۵۰۰ دستگاهی که باید به مرکز ملی تبادل اطلاعات متصل شوند، تنها تعداد اندکی دستگاه اتصال یافته اند و فاصله بسیاری تا پیاده سازی کامل دولت الکترونیکی وجود دارد.
در این راستا دبیرخانه شورای عالی فناوری اطلاعات موظف است به صورت مستمر در دوره های سه ماهه نسبت به ارزیابی کیفیت وبگاه ها و خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرایی که شناسنامه خدمات آنها به تأیید سازمان اداری استخدامی کشور رسیده است، اقدام و گزارش مربوط را به شورا ارائه کند.
نتایج پنجمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرایی اخیراً در حالی اعلام گردید که تحقق بلوغ الکترونیکی دستگاه های اجرایی کشور به ۶۲ درصد رسید. این ارزیابی با پایش ۱۰۵ دستگاه دولتی انجام شد، در صورتیکه امتیاز عمومی دستگاه ها برای ایجاد درگاه خدمات ۸۴ درصد، حضور در وب ۶۶.۹، خدمات تعاملی ۷۰.۴۴ درصد، خدمات تراکنشی ۷۰.۲۲ و یکپارچگی خدمات ۵۰.۱۹ درصد بود.
این در شرایطی است که در ارزیابی نوبت پنجم پنج دستگاه کمک نکردند؛ هم چنین سازمان تعاون روستایی ایران، دانشگاه عالی دفاع مقدس و شرکت ملی نفت ایران به دلیل عدم هماهنگی در ارائه لیست خدمات در ارزیابی حضور ندارند. ارزیابی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان نظام پزشکی نیز به دلیل عدم همکاری برای ارائه اطلاعات لازم برمبنای آنچه از درگاه سازمان قابل رؤیت بوده انجام گرفته است. وزارت نیرو، سازمان سرمایه گذاری خارجی و سازمان اداری استخدامی کشور هم خواهان عدم حضور در این نوبت از ارزیابی شدند.
از طرفی به نظر می آید بعضی از دستگاه ها تمایل چندانی برای یکپارچه کردن خدمات الکترونیکی از خود نشان نمی دهند. برخی سازمان ها امکان دارد میانه ای با الکترونیکی شدن نداشته باشند، برخی امکان دارد روش خودرا برای ارائه خدمات به صورت الکترونیکی در پیش بگیرند و در این میان شاید تنها عده ی معدودی درخواست وزارت ارتباطات برای یکپارچه شدن خدمات را اجابت کنند.
برای مثال یکی از قدم هایی که دولت می تواند در امتداد الکترونیکی شدن بردارد، حذف قبوض کاغذی است و در صورتیکه وزارت ارتباطات ادعا می کند ظرفیت کامل دولت الکترونیکی برقرار است که تمام قبوض را به صورت الکترونیکی صادر کند، وزارتخانه ای مانند وزارت نیرو، روش خودرا برای حذف قبوض کاغذی در پیش گرفته است.
این مساله سبب واکنش برخی مسئولان شده است. رضا باقری اصل – دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات- با بیان این که هم اکنون با داشتن دولت همراه، برخی دستگاه ها، مردم را برای دریافت خدمات به نرم افزارهای مختلف ارجاع می دهند، اظهار داشت: بعنوان نمونه وزیر نیرو، برای دریافت قبض الکترونیکی مردم را به استفاده از یک نوع اپلیکیشن ارجاع می دهد، در صورتیکه با دولت همراه به راحتی همه این امکانات قابل اجراست.

منبع: