Rate this post

عاشق وب: پژوهشگران آمریکایی قصد دارند با استفاده از نیتروژن، خاک نواحی شهری را غنی سازی کنند و رشد گیاهان را بالا برند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، “بیوسولیدها” (Biosolids)، موادی هستند که بعد از پردازش فاضلاب های خانگی در کارخانه های تصفیه فاضلاب شهری، تولید می شوند. در گذشته، بیشتر بیوسولیدها به زمین های کشاورزی منتقل می شدند اما فرآیندهایی که طی دهه های گذشته ابداع شده اند، می توانند بیوسولیدهایی با کیفیت استثنایی به وجود بیاورند.
این بیوسولیدهای جدید موسوم به “EQ”، آلودگی کمتری دارند اما حاوی مواد مغذی بیشتری هستند. از این مواد می توان در خاک های کشاورزی که به بهبود باروری نیاز دارند، بهره برد تا به این ترتیب، هم ضایعات باردیگر مورد استفاده قرار گیرند و هم راهی برای کمک به محیط زیست عرضه کنند.
بیوسولیدها، باارزش هستند برای اینکه منبعی غنی از نیتروژن به شمار می روند که ماده ای مغذی برای گیاهان است. وجود تنها ذره ای از نیتروژن در بیوسولید می تواند برای گیاهان مانند بارورکننده عمل کند.
“اودینی آلوارز- کمپوس” (Odiney Alvarez-Campos)، پژوهشگر “دانشگاه ایالتی و مؤسسه پلی تکنیک ویرجینیا” یا “ویرجینیا تک” (VT) در این زمینه اظهار داشت: ما باید بدانیم که چه مقدار نیتروژن را به بیوسولید و سپس به خاک اضافه نماییم تا محصولاتی سالم پرورش دهیم. هدف ما این نیست که ذخیره نیتروژن محصولات کشاورزی، بیش از اندازه باشد.
ذخیره بیش از اندازه نیتروژن می تواند به آلودگی محیط زیست منجر شود. نیتروژن می تواند به آب های سطحی و زیرزمینی وارد شود و اکوسیستم را تحت تأثیر قرار دهد.
آلوارز- کمپوس اضافه کرد: این روش، بدون آلوده کردن محیط زیست، تعادلی در رشد گیاه ارائه می دهد.
پژوهشگران در این بررسی، میزان نیتروژن مؤثر در بیوسولیدهای خاک های شهری را آزمایش کردند و دریافتند که طبیعت خاک های شهری می تواند ذخیره نیتروژن موجود در بیوسولیدها را کم کند.

آلوارز- کمپوس افزود: خاک های شهری، اغلب فشرده هستند و مواد آلی و مغذی کمتری را شامل می شوند. فعالیت های انسانی همچون ساخت و ساز و استفاده از وسایل نقلیه سنگین نیز میزان مواد مغذی خاک های شهری را می کاهد.
وی ادامه داد: بیوسولیدها، مواد مورد نیاز برای غنی سازی خاک را در بر دارند. مواد آلی بیوسولیدها می توانند فشردگی خاک را کاهش دهند و به رشد بهتر گیاهان در آن کمک کنند. بیوسولیدها، به نفوذ آب در خاک نیز کمک می کنند و این مساله برای گیاهان بسیار کارآمد است. غنی سازی خاک با بیوسولیدها، یکی از مؤثرترین روش های مدیریت پسماند است که می تواند مواد مغذی مانند نیتروژن را به خاک بازگرداند و به رشد گیاهان کمک نماید. یکی از چالش های اصلی که در این زمینه با آن رو به رو هستیم، رطوبت بالای بیوسولیدها است. محصولات مبتنی بر بیوسولید، رطوبت بالایی دارند و این مساله سبب می شود که حمل و نقل و گسترش آنها دشوار باشد.
این پژوهش، گام مهمی در زمینه غنی سازی خاک محسوب می شود. پژوهشگران هم اکنون، آزمایش هایی را انجام می دهند تا میزان نیتروژن لازم را برای افزودن به بیوسولیدها تخمین بزنند. اگر بیوسولیدها در زمین های کشاورزی یا شهری به کار نروند، باید مانند زباله های دیگر دفن شوند و از بین بروند. آلوارز- کمپوس افزود: بیوسولیدها با به کار رفتن در خاک، از زباله های نامطبوع به یک منبع باارزش تبدیل می شوند.

منبع: